Espen C Startet 14.November.2006 Del på Facebook Startet 14.November.2006 En god nyhet til for mange Snur på NOx-avgiften Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 (redigert) Ja, regjeringen modererte faktisk forslaget i dag. http://www.fiskaren.no/incoming/article120134.ece De snur ikke, men åpner for refusjon. Redigert 14.November.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 (redigert) Synes Kristin og co var på sitt beste når de endret på avgifssytemet på biler der avgiften beregnes ut fra CO2 utslipp og ikke effekt og kubikk. På denne måten vrir de etter eget ønske nybilkjøp mot nye dieselbiler som er mindre miljøfientlige. I neste åndedrag informerer de at de vil øke årsavgiften på disse samme blilene (diesel) som del av tiltak for å redusere NOx utslipp??? Snakk om å være sichofren!!! Ønsker regjeringen at vi skal skifte til diesel eller ikke. Det blir omtrent slik; Å fulgte du vår oppfordring om å kjøpe diesel bil.........sucker!!! nå skal du få svi her skal du belønnes med økt årsavgift! Redigert 14.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Slagskibet Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Det spørsmålet stilte jeg også her på forumet fror en stund siden. Tror jeg holder på diesel i båten og bensin til bilen foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Tror jeg beholder den bilen jeg har. Jeep Grand Cherokee med 5,2L V8 som jeg til tider kan pine under 1,4 liter på mila. Slike monstre er så rimelige i innkjøp på bruktmarkedet at man blir mindre sårbar for politiske krumspring. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 Det spørsmålet stilte jeg også her på forumet fror en stund siden. Tror jeg holder på diesel i båten og bensin til bilen foreløpig. Valgte selv diesel i bilen da jeg kjøpte ny (brukt) i fjor. Valget var ikke begrunnet i norsk avgiftspolitikk men jeg falt fullstendig for den nye 2,0 TDI til Audi. Prøvde en ny A3 med 2,0 TDI og DSG gearkasse. Den var kjekk. Ente opp med en brukt med manuell kasse, men den er kjekk den og Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
olpi Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 (redigert) Ja, omleggingen av avgifter for bil virker også på meg litt lite gjennomtenkt, men det kan imidlertid hende regjeringen har flere overaskeleser på lager. De vil jo ikke at det skal bli en overtall av dieselbiler i Norge. Det er sikkert en veldig bra målsetting (ref NOx). Siden de nå legger opp til et avgiftssystem der de fleste dieselbiler blir premiert så skal de som nevnt tidligere altså ta tilbake ved å diffrensiere årsavgiften og øke dieselprisen. Skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis. Hva blir totalen av avgifter på bil? HVor dyrt blir det å ha bil i forhold til i dag? Skal kanskje dieselprisen øke så mye at den blir dyrere enn bensin? Folk kjører jo så forskjellig, noen kjører lite og andre veldig mye. Diffrensiert årsavgift skal vel ikke også beregnes etter antall kjørte km/år? Det hadde jo kanskje vært en god og rettferdigere løsning. Redigert 14.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.November.2006 Del på Facebook Svart 14.November.2006 I noens øyne ja. Men synes du det er rettferdig at jeg som velger å kjøre en time hver vei til og fra jobb (for eksempel istedet for å gå arbeidsledig)skal betale mer i avgift (I tillllegg til det som er i dag) enn en som har fem minutter til jobben.? Han har 9 timer og 50 minutter mer fritid enn meg pr uke. eller 462 timer i året Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Rettferdig? Lett å skrive, lett å lese, men umulig å gi en almengyldig forklaring på! Det er vel ikke helt urimelig at man må betale mere når man forurenser mere? Det motsatte ville bli litt underlig? I følge Aftenposten i dag morges så rapporterer de spurte bedrifter at antallet ubesatte stillinger er 6,6 prosent regnet som andel av antall fulltidsjobber (årsverk). Omregnes dette til antall personer i hele næringslivet ved at deltidsjobbing regnes inn, tilsier dette ubesatte stillinger for 100.000 personer. Til sammenligning var det ved utgangen av oktober drøyt 53.000 personer registrert ledige. Det blir derfor vanskelig å argumentere med arbeidsledighet som argument. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
OT-flyktning Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Det er vel ikke helt urimelig at man må betale mere når man forurenser mere? Det motsatte ville bli litt underlig? Nei, det må du ha misforstått. Det koster lite å forurense mye dersom det er politisk vedtatt at du har lov å forurense mye. Det er jo derfor den avgiftsfrie dieselen eksisterer i det hele tatt. De som har lov å bruke den (landbruk, anlegg - utelater båter her) kan forurense til en rimelig penge. Andre - biler uansett om i privat bruk eller næringsøyemed - skal betale for forurensingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Kanskje logikken er at; Uten mat og drikke duger helten ikke! Med andre ord så må vi akseptere en viss forurensning fra landbruk og anlegg, men vi er jo utstyrt med to bein så vi kan gå? I allefall så er det jo det vår kjære miljøvernminister har uttalt. En annen liten sussebass, svigermors drøm, Erik Solheim, har jo alltid tatt til orde for at det er ingen grunn til at det skal være så mye trafikk (og kø) på E18 fra Oslo og sydover om sommeren for man kan bare ta toget. Har ofte hatt lyst til å invitere ham med på en slik prøvelse en fredag ettermiddag med unger, bikkjer og spann med beis osv. Først så går vi, så tar vi bussen, så tar vi toget, så tar vi bussen og så tar vi båten helt frem til hytta. Og hva gjør vi da? Jo vi snur for vi må rekketilbake til jobben mandag morgen! Hatt en fin helg? Joda, satt på buss,tog, buss.......... Om vi var skyld i noen forurensning den helgen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Hatt en fin helg? Joda, satt på buss,tog, buss.......... Du glemte det verste ... i selskap med Erik Solheim!!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
olpi Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 (redigert) I noens øyne ja.Men synes du det er rettferdig at jeg som velger å kjøre en time hver vei til og fra jobb (for eksempel istedet for å gå arbeidsledig)skal betale mer i avgift (I tillllegg til det som er i dag) enn en som har fem minutter til jobben.? Han har 9 timer og 50 minutter mer fritid enn meg pr uke. eller 462 timer i året Ikke lett å gi et godt svar på det. Det kan kanskje løses ved å gi mer tilbake på nødvendige transportutgifter til og fra jobb? Jeg er i grunnen mest spent på hvordan avgiftsystemet vil bli på bil og bilbruk etter ha hatt en R-G regjering noen år til. Ikke sikkert at det lureste er å kjøpe dieselkbil selv om innkjøpsprisen nå vil bli lavere. Det gjenstår å se. Redigert 15.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Jeep Grand Cherokee med 5,2L V8 Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
ADNOH Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Den som ikke har forstått hvor dette bærer må rykke tilbake til start å tenke seg om!! - det som gjelder nå er å skaffe seg en bensin bil med lavt forbruk - den har både lavt CO2 utslipp og bare 10% av NOx utslippet til en diesel bil med partikkelfilter - totalt vil dette derfor være den mest miljøvennlige biltypen. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
SF Svart 15.November.2006 Del på Facebook Svart 15.November.2006 Den som ikke har forstått hvor dette bærer må rykke tilbake til start å tenke seg om!! En ting er sikkert det nytter ikke å prøve å forstå hvor dette bærer. Når det gjelder politikk er det ingenting som er sikkert. Det som er rett i dag blir feil ved neste korsvei. Plutselig har noen satt en kamel i vrangstrupen eller politisk gått til sengs med en annen og kursen som en tror er stukket ut er nettopp den vi IKKE skal ta. Den eneste trøst er at vi tross alt bor i et rimelig vellfungerende land. Andre har det verre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.