Jump to content

Propeller og fart på min Halco 26


Kjeilman

Recommended Posts

Hei.

Følgende fakta gjelder:

Halco 26 med Ford 120 Hp., Borg Warner ratio 1-1, og Stern Powr 81 gear ratio 1.60 ,drev.

Motor er oppgitt med 2500 omd.pr.min. som max.

Målt med GPS gir denne båten 15 knop på max.

Propell er 3 blader 19x16 høyregående. Max "høyde" er 19 tommer.

Målt med laser er max turtall 2050 omd.pr.min.

 

Slik jeg leser det, mangler jeg 450 omd.pr.min.

Dersom jeg endrer propell, antar jeg at jeg lett vil kunne oppnå rett turtall.

Men vil jeg kunne oppnå større fart?

Vil ikke mindre propell bare gi mindre fraspark?

Regner med at motor vil trives bedre med mindre belastning, men det var dette

med dyre propeller kontra nytteverdi.

 

Noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Kan du oppgi vekten på båten i driftsklar tilstand og lengden i vannlinjen ca mål, så skal jeg se om jeg kna komme med noen forslag her med tanke på propell.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på skrogformen til denne Halcoen, men har satt den til å være slow planning, noe som sikkert ikke så langt unna sannheten.

Resultatet av propeller beregingen blir da som følger. Basert på 2500kg, 7,5m vannlinje, 120hk ved 2500 o/min, cruisig speed er satt tol 2050 o/min som gir 15 knops hastighet. gearreduskjson er satt til 1,6 og propelldieameter er satt til 19" diameter

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 114.0 SAE hp ( 85.0 kW) @ 2500 RPM

Max Speed: 19.4 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 67 SAE hp ( 49.7 kW) @ 2050 RPM

Cruising Speed: 14.9 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 19.7 in. Pitch: 20.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 21.0

Blades: 3

 

Som en kan se her så anbeafles det en 19x21 propell som er mye tyngere enn den du har... Så her er det noget som ikke stemmer et eller annet sted.. siden du ikke oppnår max turtall på motoren emd den propelleren du har. Du burde vel kunne får denne båten opp i rundt 20 knop med 120 hk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for informativt svar.

Nøyaktig denne båten ble testet i Båtmagasinet for 1,5 år siden.

Båtmagasinet påpekte også at den burde vært litt raskere.

Har lurt litt på om dieselpumpen gir for lite /feiljustert, men motoren starter velvillig

og har absolutt ingen nykker.

Ryker gjør den heller ikke.

Vet ikke om dysene kan være årsak, når motoren går så jevnt og fint som den gjør?

 

Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok vurdert om den virkerlig yter sine 120hk ja, men det er vel neppe så lett å finne ut av.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vel samme motoren som deg 2715e ??

 

Det stemmer at den skal ha 2500 o/min ved full belastning. Dvs rett hvis man treffer rett med propell dimensjon.

 

Jeg hadde nøyaktig samme propell og turtall som du oppnår nå. Fikk også 2050 o/min med en propell på 19X16 3 blad.

 

Jeg begynte å utforske hva som ikke kunne stemme..

 

Det forste jeg gjorde var å sjekke hvilket max turtall jeg fikk ved 0-belastning. Oppnådde ikke mere enn 2450 o/min. (husk å kjøre varm motoren før du prøver dette)

 

Siden dette var for lavt tok jeg av dieselpumpa og undersøkte denne. Der kom første overraskelsen. Det viste seg at jeg hadde ei dieselpumpe som var beregnet for generator drift. Det var bare 3 sentrifugal vekter på denne og den vil ikke komme over 2500 o/min ved 0-belstning

 

Ei pumpe som er beregnet for fremdrift har 4 vekter og vil oppnå et max turtall på ca 2800-2900 o/min ved 0-belastning.

 

Jeg fikk tak i ei brukt pumpe og fikk rett turtall ved 0-belasting (2850 o/min)

Fikk allikevel ikke noe særlig mere turtall ved belastning...

 

Men nå hadde jeg iallefall rett utgangspunkt til å beregne rett propell dimensjon. Ringte til propell & sveis på strøno og oppgav alle data de trengte.

 

Til svar fikk jeg å sette på en 4 blads propell med dimensjon 17X15

 

De traff veldig godt..har nå et turtall på 2480 o/min ved maks belastning. Fikk ca 2 knop bedre fart også.

 

Så tipset mitt er at du sjekker turtallet ditt ved 0-belastning...kanskje du har samme problemet som jeg hadde..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde faktisk tenkt å teste turtall ved null belastning, men glemte dette før båten ble satt i vinteropplag.

Det er rett som du sier at dette er en 2715E.

Den leverer overhodet ikke røyk, verken ved kald motor (bortsett fra 10 sekunder ved kaldstart), eller ved full belastning. Motoren har kun gått 1800 timer og virker å være i god form.

Har tenkt på om insprøytningen er justert slik at den leverer for lite. Motoren vil jo likevel fungere helt fint, sett bortifra at den vil levere litt lite kraft.

Har igrunn aldri justert en slik pumpe, og vet derfor ikke hvor lett/vanskelig dette er. Merket er "SIMMS" tror jeg.

 

Takker for mange fine innspill. Tror erfaringene herfra vil hjelpe meg godt på vei.

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har blårøyk med full belastning tyder det på at motoren din jobber "lett". Her er det noe muffins ja..

Jeg har og ei sims pumpe. Skal den justeres må du levere den inn ei sjappe som har testbenk for dieselpumper. Der vil de sjekke og justere inn hvor stor mengde diesel som skal leveres til frem til dysene. Dette er ikke noe du skal prøve å justere inn selv..det er løftehøyde/vridning på plungerene i pumpa som justeres.

 

Kan det hende at dieselpumpa din noen gang er blitt byttet??

Kanksje du har ei pumpe som er beregnet/justert for en mindre effekt??

Pumpene er jo helt like på disse forskjellige modellene.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei.

Nå er Halcoen sjøsatt og jeg har nå testet tomgangsturtallet.

Motoren klarer lett 2800 omd. på null belastning.

Dette tyder vel på at innsprøytningspumpen er av rett type.

Derimot ser det ut til at medfølgende dokumentasjon på båten,

hadde noen små feil.

Propellen var oppgitt til 19x16.

På propellen er det slått inn 19x ()

Der hvor det skulle stått stigning, er det orginaltrykket slått over, og erstattet med 20.

Dette kan jo tyde på at det er gjort en endring med propellen, evt. at den var feilmerket

fra start av.

Var forresten ikke klar over at det var en grei sak å endre stigning??

 

Det kan dermed vise seg korrekt med den foreslåtte propell på 19x21 tommer.

Eller muligens noe annet??

 

En annen praktisk opplysning, kan vel være info om båtens oppførsel.

Den har ingen merkbar planingsterskel. Den bruker god tid på å nå toppfart, og fartsøkningen er svært jevn.

Mister også fort en til to knop ved svak sving, men dette kan jo selvsagt ha med skroget å gjøre.

 

Noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...