Jump to content

Oversikt over C Map Programmer


Espen C

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Du finner programmvarer som støtter C-Map her:

 

Boat Cruiser 2.0: NavSim Technology (www.navsim.com)

Deckman for Windows by Simrad/B&G (www.bandg.com/deckman.htm)

Expedition: (www.iexpedition.org)

MaxSea: Furuno (www.furuno.com)

NavPak by Global Navigation Software Company (www.globenav.com)

Software-On-Board: DigiBoat (www.digiboat.com.au)

Winchart by Chartworks (www.chartworks.com)

WindPlot by P-Sea Software Company (www.p-sea.com)

 

Mvh

Fender'n

Link to post
Share on other sites

C-Map CM 93 er et professionelt format og ikke kompatibelt med plottere og PC navigationssystemer som kun understøtter C-Map NT og/ eller Max.

Et af de få PC nav. systemer som understøtter Såvel CM 93v.3, som Primar Stavanger officielle krypterede kort er pilot programmet Qastor fra QPS. Dette kan downloades gratis til brug i 200 dage. Herefter kan licens købes for 99 Euro.

 

Hilsen Michael :flag_da:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg leter selv etter en løsning for PC/laptop. Jeg tror jeg lander på vektorkart. De har den fordelen at man kan zoom terrenget uten at teksten blir tilsvarende stor, større posisjoneringsnøyaktighet, om programvaren tillater det kan du ha alarmer for grunner og grenser, data filene er mindre for samme detaljgrad, og flere sofistikerte mujligheter, men det inneholder flere feil en scannede rasterkart. Det er bare et spørsmål om tid før vektorkartene har kompensert for denne svakeheten.

Jeg tror jeg velger C-map MAX kart nr M-EN-M014 som dekker hele Norge, Danmark og den svenske Vestkysten. Det er mulig å laste ned vær-data tilpasset C-map kartene fra Storm. En liten morsom sak. C-map har også gratis programmvare til planlegging.

Tror jeg lander på Winchart Neptune som programmvare for C-map. Det er billig og det er få negative omtaler. Det er mange som er ut til å være fornøyde med dette produktet.

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Inspirert av innleggene i denne tråden lastet jeg ned en gratis 14 dagers demo fra NavSim. NavSim har en variant som heter SailCruiser, som er litt forskjellig fra BoatCruiser. I Sailcruiser kan man simulere ulike vindretninger/vindstyrker (med mindre disse data blir hentet inn fra vindmåler) og programmet vil beregne/foreslå den mest optimale strategi for å krysse på bidevind, basert på data man selv legger inn i et polar-plot skjema.

 

Forøvrig tar programmet inn AIS. Det leser mange ulike kart-formater. Demoen kan du kaste ned herfra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...