Jump to content

Syngende lyd i propellaksling

Marø

Recommended Posts

Jeg har en syngende lyd i propellakslingen ved sakte fart (5-7 knop). Har spurt på Scand fabrikken og flere marinaer (båtverksteder). Alle sier jeg bare skal slipe av kanten på propellen uten at jeg har fått noen god forklaring på hvordan. På Scand sa vedkommende at jeg kunne bare ta en vinkelsliper og slipe kanten på propellen slik at den ble skarpere. Dette var visst ikke noe uvanlig problem. Jeg er i villrede hva jeg skal gjøre. Kan jeg lage ubalanse så problemet bare blir større? Hvor mye skal jeg slipe? Er det noen som har gode råd?

En annen mulighet er jo å demontere propellen og levere den til spesialister.

Har dette kommet uten at du har foretatt endringer på båten?

Hvor gammel er båten...burde ikke scand ta litt mer ansvar enn å si at "prøv å slipe propellbladene?".... Det er vel de som har levert denne propellen?

Synger det kun ved lavt turtall, eller hører du det ikke ved høyere?

Å "kuppe" bladene er muligens en grei sak, men om dette ikke var problemet så har du ødelagt en fullgod propell - noe som jo koster endel..

Dårlige lager....kast i aksel...dårlig smørning i gjennomføringer/lager etc....kan også lage sang, så kanskje en "kjentmann" for noen hundrekroner er det rimeligste i første omgang... Ikke ødelegg noe før du må.., men dette ville jeg lagt på Scand om jeg har forstått det riktig at båten er mer eller mindre ny???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei,

Jeg ville definitift ikke slipt propellen selv, men så er jeg amatør på dette ommråde da. Jeg hadde samme problemet på min båt i samme fartsområde. Mitt problem var at jeg hadde litt for høy stigning på propellbladene. Dette igjen pga for liten plass til større diameter på propellen.

Jeg sendte den inn til Winrace i Arendal og de tok ned litt stigning og avbalanserte propellen på nytt og problemet var borte. Men det kostet en knop på full fart.

Hadde "syngende" propell som oppstod plutselig etter bytte av propell,aksel og hylse. Skrekken var stor når det oppstod men ved opptak roet nerva seg. Akselanoden hadde løsnet og den hadde glidd ned og lå an mot propelle. Ved enkelte turtall så roterte den saktere enn propellen og dette lagde en grusom lyd. Problemet løst ved å teite opp skruene som holdt anoden.

Dette er reklamasjon, og ikke helt unormalt. Den synger på div turtall. Det burde være en fin

tid for å få utrettet reklamasjoner på denne tiden.

Det tar litt tid for de sliper, setter båten på sjøen, så sliper de litt til osv helt til den er topp.

Hadde det samme med min fast propell. Siden vi har seiler, kjøpte i stedet heller foldepropp.

Vi sees!

Enig i at dette er en reklamasjon.

Jeg fikk tilsvarende syngelyd inneværende sommer på en av motorene i båten.

Det viser seg at både aksel har skjevhet samt at det er ujevnheter på propellen.

Selger har anskaffet ny aksel og propell er sendt til Winrace for justering.

Dette er eksempel på selger (Normar, Son) som tar ettersalget på alvor.

Jeg vet ikke om du kan forvente tilsvarende av din selger.

Før du gjøre noe selv med pøropellen kan det være greit å se om akselen er i balanse/skjev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...