Jump to content

Septiktanken tømmes ikke

Laholm

Recommended Posts

Har gjort søk, og finner ikke at dette temaet er behandlet tidligere (men regner med å bli korrigert hvis så er tilfelle)

Vår utmerkede Viknes har slagside mot styrbord når vanntanken er tom. Det skyldes nok at septiktanken ikke er tom. Systemet er at man åpner ventilen på slangen fra tanken og ut av båten. Når man går over 14 knop skal så innholdet i tanken suges ut og forsvinne. Vi har hele tiden praktisert at "bommelom" gjøres via andre kanaler når mulig, "bimmelim" gjøres i båten. Siden i sommer har det vært klart at tanken ikke tømmes skikkelig, noe som antakelig har pågått lengre uten at jeg har lagt merke til det. Etter råd fra verkstedet fylte jeg opp tanken med vann, og tok en tur i dag med åpen ventil. Noe forsvant nok, men det synes å være rikelig igjen. Ved hjelp av stakestreng fant jeg ut av det ikke synes å være noen avstengning i røret som er laget for septiktømming fra landstasjon. Slangen som går ut av bunnen får jeg ikke sjekket (båten ligger på sjøen). Det er ikke mannhull i septiktanken, så et alternativ ville være å demontere slangen som går ut gjennom bunnen og sjekke den. Jeg mistenker nok at det ligger en større, illeluktende, relativ fast masse i tanken som er for tungtflytende til å suges ut via bunnslangen.

Jeg ser følgende alternativer (ingen av dem særlig forlokkende):

- Som nevnt over: demontere slangen som går ut gjennom bunnen og forsøke å få ut massen den veien. Slangen sitter svært fast, og jeg klarte ikke få den ut i dag.

- Tilsette ett eller annet kjemisk lurium som løser opp massen i tanken

- Finne en tømmestasjon og se om den sugekraften som da settes på utløpet er sterkt nok til å tømme tanken. (vet noen om noen tømmestasjoner i Bergensområdet som er operative på denne årstiden?)

- Ta tanken ut av båten, og se om det finnes noen metode for å tømme den (lite fristende!)

Dersom noen har bedre råd, eventuelt andre metoder er jeg svært takknemlig!

Laholm

På min Nimbus sitter det en slags trakt på utsiden (ved utløpet). Dette skaper jo et sug som tømmer tanken når båten kjem opp i fart. Dette fungerer greit og tømmer tanken fint. Har du dette på din båt? Om dette er en vanlig løsning veit eg ikkje. På min båt har eg eit annet problem med denne saken, den lager lyd og vibrasjoner under høy fart. Eg tenker på å fjerne den no i vinter, men kjem vel kanskje til å få problemer med å tømme tanken da?

På min Nimbus sitter det en slags trakt på utsiden (ved utløpet). Dette skaper jo et sug som tømmer tanken når båten kjem opp i fart. Dette fungerer greit og tømmer tanken fint. Har du dette på din båt? Om dette er en vanlig løsning veit eg ikkje. På min båt har eg eit annet problem med denne saken, den lager lyd og vibrasjoner under høy fart. Eg tenker på å fjerne den no i vinter, men kjem vel kanskje til å få problemer med å tømme tanken da?

Jeg hadde også ejektor ("en slags trakt på utsiden (ved utløpet)") på min forrige båt, systemet fungerte kjempefint. Når jeg kom opp i hastighet på 6-7 knop tømte tanken seg automatisk.

Ved en slik innstalasjon slipper man septikpumpen som også er en problemskaper ved at det er flere potensielle lekasje områder.

NB! kjøp mykt lettoppløselig toalettpapir til bruk i båten, da unngår du mye ubehageligheter med tett septik.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Så vidt eg forstår har eg same septikopplegg som Laholm. Då eg hadde båten oppe i sommar, kjørte eg litt vatn igjennom dassen, berre for å konstatere at avløpet ikkje er tett. Men eg ventar på at den dagen skal komme, greier ikkje å forstå at det er sugekraft nok i avløpsrøret til å bli kvitt papir og anna drit under vanleg gange.

Finst det råd for å forebygge problem?

I sommarhalvåret har eg utløpskrana open mest heile tida. Lurt eller dumt? Har lurt på om ein viss vassmengde kunne vere ein fordel for å løyse opp det som måtte vere fast.

Dersom vi bruker kjemiske løysemiddel - er det fare for at dei tærer hol på tanken? Kva for kjemiske stoff er skumlast - og kva med klorin og ajax??

Hei,

Har også fall-septik. Når jeg hadde tilsvarende problem fikk jeg hjelp av en som hadde en fleksibel dyse til høyttrykkspyler (en slags spreder). Denne ble senket ned i tanken gjennom uttaket for dekkstømming. Fullt trykk og gørra løsnet da relativt raskt og med lite søl.

Du forebygger problemet med å bruke mye vann samt å fylle tanken ordentlig opp mellom hver tømming. Jeg oppnår aldri 14 knop med min seilbåt, men den tømmes lett selv om båten ligger stille.

Fyll opp tanken med vann og kanskje avløpsåpner (fra dekkstømmingen). La det stå en ukes tid. Kanskje det da kan løsne av seg selv.

mvh

Viggo

båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg forebygger septikproblem ved å ha en platik pose for brukt dopapir. Kanskje ikke særlig estetisk hvis man ikke kan ha denne inni et skap. Litt godlukt inni skapet og kasting av posen når i havn har alltid medført problemfrie septik tanker (jeg har to stk.)

Nei, det må da være siste utvei å gjemme brukt toalettpapir i skapet. Bruk riktig toalettpapir og sanitærvæske så er det lite problemer med septik. Nok vann hjelper også på "forstoppelse".

Porta potti papir (lurer på om det heter Aqua Chem) selges av de fleste båtbutikker samt Clas Ohlson. Løser seg opp lett som bare det, og er drøyt i bruk da det er mye på rullen. Koster en snau femtilapp for fire ruller, men det synes jeg det er verdt å betale for å unngå forstoppelse i toalettsystemet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar med gode forslag! Er på en toukers jobbreise, men skal prøve de rådene som her er gitt så snart jeg er hjemme. Vi har brukt toalettpapir som skulle løse seg greit opp, så jeg tror ikke det er der problemet ligger. Men tanken har nok ikke vært fylt opp helt mellom tømmingene, og jeg har ikke fylt i vann. Det går en halvflaske grønnsåpe og vann på tanken så snart jeg er hjemme, så tar vi det derfra.

Laholm

• 1 måned senere...
Har gjort søk, og finner ikke at dette temaet er behandlet tidligere (men regner med å bli korrigert hvis så er tilfelle)

Vår utmerkede Viknes har slagside mot styrbord når vanntanken er tom. Det skyldes nok at septiktanken ikke er tom. Systemet er at man åpner ventilen på slangen fra tanken og ut av båten. Når man går over 14 knop skal så innholdet i tanken suges ut og forsvinne. Vi har hele tiden praktisert at "bommelom" gjøres via andre kanaler når mulig, "bimmelim" gjøres i båten. Siden i sommer har det vært klart at tanken ikke tømmes skikkelig, noe som antakelig har pågått lengre uten at jeg har lagt merke til det. Etter råd fra verkstedet fylte jeg opp tanken med vann, og tok en tur i dag med åpen ventil. Noe forsvant nok, men det synes å være rikelig igjen. Ved hjelp av stakestreng fant jeg ut av det ikke synes å være noen avstengning i røret som er laget for septiktømming fra landstasjon. Slangen som går ut av bunnen får jeg ikke sjekket (båten ligger på sjøen). Det er ikke mannhull i septiktanken, så et alternativ ville være å demontere slangen som går ut gjennom bunnen og sjekke den. Jeg mistenker nok at det ligger en større, illeluktende, relativ fast masse i tanken som er for tungtflytende til å suges ut via bunnslangen.

Jeg ser følgende alternativer (ingen av dem særlig forlokkende):

- Som nevnt over: demontere slangen som går ut gjennom bunnen og forsøke å få ut massen den veien. Slangen sitter svært fast, og jeg klarte ikke få den ut i dag.

- Tilsette ett eller annet kjemisk lurium som løser opp massen i tanken

- Finne en tømmestasjon og se om den sugekraften som da settes på utløpet er sterkt nok til å tømme tanken. (vet noen om noen tømmestasjoner i Bergensområdet som er operative på denne årstiden?)

- Ta tanken ut av båten, og se om det finnes noen metode for å tømme den (lite fristende!)

Dersom noen har bedre råd, eventuelt andre metoder er jeg svært takknemlig!

har viknes 880 no. 2.har aldri kastet toalettpapir i potta,har aldrig hatt noe problem,septiktank og papir er ikke altid like heldig.

Noen bruker mye papir selv om de ikke altid vil innrømme det.Har praktisert dette på alle de båter jeg har hatt,og det er faktisk noen etter hvert.Noe papir forsteiner seg av en eller annen grunn.Prøv du vill garangtert ikke angre

Kan problemet ditt være at tanken fylles via tømmeslangen?

På vår båt ligger septikktanken delvis under vannlinja. Vi har samme "vakuumtømming" som du beskriver. Jeg stusset i begynnelsen over at septikktanken ble så fort full. Etter nærmere undersøkelser fant jeg ut at det ble et slags hevertprinsipp i systemet. Det vil si at sjøvann rant inn i tanken ved bevegelser i båten. Årsaken var at tømmeslangen var lagt for lavt i forhold til vannlinja. (slange går fra bunn av tanken opp i en bue over vannlinja, og så ned og ut gjennom skroggjennomføringen). Ved bevegelser i båten kunne toppen på tømmeslangen komme under vannlinja, og dermed startet hevert-virkingen. (tanken fyllte seg opp til nivået var likt med vannlinja)

Jeg skiftet til en lengre slange som kom 10 cm høyere over vannlinja enn tidligere. Da forsvant problemet, og tømmefunksjonen virket fortsatt like godt.

Jeg stenger aldri bunnventilen, slik jeg oppfatter at du gjør. Men, husk at det ikker er sikkert at bunnventilen holder helt tett, altså at samme problem kan oppstå hos deg.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hadde og problemer med tømming av septiktanken i sommer, hadde og problem med "odør". Vi har elektrisk pumpe til tømming og pumpa var ok. Tok ut tanken for eg hadde mistanke om lekasje. tanken var tett så det var nok slangene som slepte gjennom lukt. Problemet med tømming skyldes at store flak med kalk hadde losnet og lagt seg forran utløpet. Flakene hadde nok losnet fordi eg hadde brukt litt eddik på tanken. Det var utruleg mykje kalk på tanken. Har rustfri tank på nesten 100l men vil tru at det var bortimot 10l med urinkalk. ein riktig skjittjobb.

• 2 måneder senere...

Neste kapitel i sagaen:

Båten har ligget skjevt. Vi har forsøkt å kjøre full fart med lokket for avsuging åpent, med begrenset effekt.

I dag gikk vi et vaklende skritt videre. Tanken har vært toppet opp med vann og grønnsåpe vel en uke. Mine sønner og jeg gikk til verket:

1. Utluftingsrøret ble identifisert fra bruksmanualen.

2. Gummislange som passet inn i utluftingsrøret ble satt på plass

3. Pumpen til jollen ble koblet til gummislangen

4. Tappekranen i bunn av septiktanken ble åpnet.

5. Lokket for avsuging ble stengt

6. Junior trampet forsiktig på pumpen, intet skjedde.

7. Junior trampet noe mindre forsiktig på pumpen. Det sa"poff", og vannet i båsen var plutselig ikke like rent lenger.......

8. Båten diskret ut midtfjords, god fart og båten måtte trimmes.

9. Stopp midtfjords, på med gummislange og pumpe. Pumpingen gikk greit, bare bobler under båten.

10. Tilbake i båsen, NÅ FLYTER BÅTEN RETT!!

Takk for hjelpen!

Laholm

• 3 år senere...

Vedr tømming toalett .

Har en Viknes 880 og hadde vakumtømming av septiktanken. Dette fungerte veldig dårlig så jeg kuttet avløpsslangen og monterte en johnson pumpe mellom septiktanken og ventilen.Pumpen tåler å gå tørt.Av/på bryter på instrumentbordet inne i båten.Fungerer utmerket. Slå på bryteren og alt forsvinner.

enkelt og greit.

Sist båten var på land (før sommeren) monterte vi en plate utenfor uttaket av septik. Det ser ut til å ha god effekt. Fortsatt tar jeg en runde med pumpen til jollen et par ganger i sesongen. Når det komme bobler under båten vet jeg at det er gjennomgang fra septiken. Det hender det lukter litt i båten når doen ikke har vært brukt på en tid, men dette forsvinner raskt ved at vi kjører pumpen i toalettet litt aktivt. Forsøker å huske å fylle på litt eddik når båten skal ligge en stund, men glemmer det ofte.

Summa summarum: Septiksystemet fungerer nå noenlunde tilfredsstillende.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...