Jump to content

Sjekk av oljenivå på ZF gear


Tallisman

Recommended Posts

I flølge manualen så er det å lese som følger:

 

Sitat: "Loosen fluid dipstick by turnig the grip counter clockwise. Wipe dipstick with a clean and dust free cloth. Insert dip stick, do not screw in. Remove dispstick and check fluid level. Fluid level has to be between minimum and maximum matks" sitat slutt

 

Har du ikke brukermanualen, kan du lese mer her Single Speed Marine Transmissions.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på typebetegnelse/produsent av gearet på min Yanmar 165/170Hk, men jeg gjør det samme. Skrur opp den orange pluggen med peilpinne og drar den opp. Tørker av og setter rett ned uten og skru igjen. Drar så opp igjen og leser av nivå. Hvis pluggen skrues igjen og opp og nivået leses av så vil det tilsynelatende være litt for mye olje på gearet.

 

Litt på siden - er der noen som har byttet demperplate på gearet?

Jeg har litt rakling når jeg kjører helt på lav tomgang og har fått hørt at det kan være demperplaten som bør skiftes. Noe som vet og ha gjort dette?

Link to post
Share on other sites

Litt på siden - er der noen som har byttet demperplate på gearet?

Jeg har litt rakling når jeg kjører helt på lav tomgang og har fått hørt at det kan være demperplaten som bør skiftes. Noe som vet og ha gjort dette?

Ja, jeg etter den famøse lekkasjen i sjøvannspumpa med resulterende sjøvann i svinghjulshuset. Måtte skifte starter og demperplate. Raklet like mye med nye plata som den gamle, null forskjell. Altså rakling må man regne med. Ikke farlig, men kanskje irriterende. Det er helst på turtall rundt 1000-1400 rpm du hører det vil jeg tro.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg hører det fra tomgang og opp ca 100-200 o/min. Etter det er det helt bra. Lurte kanskje på om tomgangen var litt lavt justert. Ubelastet her jeg ca 700 o/min eller litt lavere mener jeg å huske. Vet ikke hvor mye mer jeg kan ha før det ikke er så bra for gearet ved innkobling?

Ok, når jeg står med motorluka åpen, så høres det litt "dramatisk" ut når jeg setter i gir, men slik har det alltid vært. Det fungrer helt fint. Hadde det vært noe galt, hadde vi nok merket det raskt. På tomgang er nok jeg også nede i ca. 700-800 rpm. Er vel heller mer korrekt å si at det er litt vibrasjon/ressonans i området 1200-1400 rpm. Rakling er det med en gang jeg setter i gir.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

OK, så jeg kan kanksje prøve øke tomgang til 800 o/min? Da tro jeg det ikke vil være noe rakling for den forsvinner som sagt når jeg gir bittelitt gass (100-200) opp fra tomgang slik den er innstilt nå.

Ja, misforstå meg rett. Jeg uttrykte meg litt feil. På tomgang i fri ligger jeg på ca. 900 rpm. I gir, uten gasspådrag ligger jeg i området 700-800 rpm.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden - er der noen som har byttet demperplate på gearet?

Jeg har litt rakling når jeg kjører helt på lav tomgang og har fått hørt at det kan være demperplaten som bør skiftes. Noe som vet og ha gjort dette?

Helt normalt, noen har det noen ikkje. Hvis eg ikkje tar heilt feil så skal motoren din ligge på 700-750 på tomgang, skru den opp til 800 og du får en finere gange på tomgang.

Men 1000 er for høgt.

Når det gjelder oljenivå, hvis oljen ligger mellom strekene på pinnen er det ok, gjelder både gir og motor.

Link to post
Share on other sites

Helt normalt, noen har det noen ikkje. Hvis eg ikkje tar heilt feil så skal motoren din ligge på 700-750 på tomgang, skru den opp til 800 og du får en finere gange på tomgang.

Men 1000 er for høgt.

Når det gjelder oljenivå, hvis oljen ligger mellom strekene på pinnen er det ok, gjelder både gir og motor.

 

Ok, det skal jeg prøve til våren. Ca 800 o/min så tror jeg det blir bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...