Tallisman Startet 19.November.2006 Del på Facebook Startet 19.November.2006 Lurer på om det er noen som vet hvilken klaring ventilene skal ha på yanmar 4LH-STE 222 HK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 Disse klaringene må du finne i manualen til motoren eller ringe til forhandler å spørre. Dette er ganske viktig at er riktig og jeg ville aldri brukt klaringer jeg hadde fått oppgitt her inne. Tenk om noen gir deg feile klaringer, du justerer og........... you know.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 19.November.2006 Del på Facebook Svart 19.November.2006 (redigert) Jeg vil tro at du finner dette her http://www.yanmar.no/ Redigert 19.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Ventil justering. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Jeg ville ringt til ettermarkedssjef Ole-Geir Gjørvad, Yanmar Norge, tlf 64 83 43 50. Han er et unikum - og står for en policy hvor det er viktig å imøtekomme kundene. Det er i alle fall min erfaring. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Er det noen som har noen formening om hvor gode motorer 4LH-STE 222 HK er? Hva med drivstoff forbruk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 HEI ! 4LH serien regnes for å være noe av det beste Yanmar har laget. Det er trauste motorer med et gammeldags solid mekanisk design. Imidlertid snakker vi om en 4-sylindret 3,5 liter, og den høres og kjennes godt under dørken. På full fart vil nok dieselforbruk ligge på det samme som en annen 222, men i mellomregister, spørs det nok om den kan matche en moderne commonrail. Imidlertid regner jeg med at med normalt bruk og normalt vedlikehold, tror jeg en slik motor greitt vil kunne leve 15-20 år, og det er noe jeg ikke tror om feks en grønn common rail. -koherman Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Du slal ikke tro,du skal vite koh. Hvorfor tror du grønnklump common rail ikke burde holde like lenge som en Jalmar ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Et raskt blikk på elekronikk implementasjonen samt hva jeg hører rundt forbi. Og når det gjelder levetid på motorer som kom på markedet for etpar år siden kan det vel ikke bli stort annet enn tro. Jalmar (staves det ikke med H :-) vet vi hvordan oppfører seg i så måte. Det som blir spennende er å se hvordan de nye BMW-Yanmarene med CR vil klare seg over tid. -ko Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Mulig du hører det koh. Har vært litt rundt og snust på motor, noen prosjekter er alltid på gang i hodet, og hva jeg hører så er det bare godord å høre generellt om common rail og elektronikk fyllte motorer. En forhandler gikk så langt som å si at konkurentens motorer var minst like gode som de han solgte En annen forhandler fortalte om negative ting generellt om motorene han forhandlet. En tredje forhandler fortalte om dyseproblemer som de hadde hatt trøbblet med i Norge men ikke i Europa. Antagelig så får en litt svar som en spør ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Ryker LH-STE mye? Har denne oljefilter montert "feil" vei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 (redigert) Ryker LH-STE mye? Har denne oljefilter montert "feil" vei? Har 4LHA-STP. Den ryker absolutt ikke. Har gått 600 timer nå. Om oljefilteret er feil vei? Tror ikke det. Merkelig spørsmål i grunnen. Det er et "opp under filter", hvis det var det du tenkte på. Når det gjelder forbruk, finner man kurver ved å gå inn på hjemmesidene til Yanmar. Går ca. 25-26 l/time på 2700 rpm. Da marsjer min båt (halvplaner) i 19 knop. Min erfaring med denne motoren er så langt positive. Redigert 14.Desember.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Er det mulig å forklare på en relativt enkel måte hva som antas å være fordelen med CR motorer. Yanmar Norge opplyser i samtaler at det for de turtallsområder som ofte gjelder for dieselmotorer i båter ikke er registrert vesentlige positive effekter av CR. Det er selvfølgelig mulig at jeg har misforstått samtalene. Hva er synspunktene her på BP? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 (redigert) Common rail gir en bedre (optimalisert) innsprøytning av drivstoff på alle turtall. Dette vil bl.a. også medføre at man kan ta ut større effekt. Dreimoment er vel også høyere, særlig på lave turtall. Om større effektuttak vil medføre kortere levetid diskuteres vel, men har ikke hørt at det skal være noe problem på biler. Når det gjelder i båter så har man vel ikke lang nok erfaring til å mene det ene eller andre? Når det gjelder støy så går jo generelt nye dieselmotorer penere enn gamle, men om det har med CR å gjøre vet jeg ikke. Redigert 14.Desember.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Hei igjen ! Innsug 0,1 og eksos 0,3 ved kald motor . Jeg har nettopp gjort dette på samme motor.sier marius i en annen tråd her. Ellers må jeg vel innrømme at jeg nok forsøke å erte på meg noen Volvofantaster her i et tidligere innlegg - og det greidde jeg vel til en viss grad. Tror BlueDragon tok den - han har svart: Ryker LH-STE mye? Har denne oljefilter montert "feil" vei? Røyk har vel vært et lite problem på Yanmars JH serier, men jeg tror ikke det er så utbredt blant LH motorene, men sannsynligvis ryker de mer enn en riktig CR motor. Oljefilteret er derimot faktisk montert den riktige veien - slik at du slipper å tømme all olja i bunnen av båten når du tar det ut. Om større effektuttak vil medføre kortere levetid diskuteres vel, men har ikke hørt at det skal være noe problem på biler. Når det gjelder i båter så har man vel ikke lang nok erfaring til å mene det ene eller andre? Det man vet er at belastningen en båtmotor utsettes for er av en helt annen karakter enn en bilmotor. Mens en bilmotor går oppoverbakke,nedoverbakke, men mesteparten av tiden med en moderat belastning, går en båtmotor hele tiden i kraftig motbakke - selvfølgelig er graden avhengig av hva slags båt den sitter i, men flere av de motor-menn jeg snakket med mente at nettopp av denne grunn ble det viktigere å ikke ta ut for mange HK av en liten motor i båt. -ko Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Jeg gidder ikke å vikle meg inn i en Volvo/Jalmar diskussjon. Min erfaring er at omtrent alt en måtte ha av motor problemer relaterer seg til dårlig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 4.Januar.2007 Del på Facebook Svart 4.Januar.2007 Har 4LHA-STP. Den ryker absolutt ikke. Har gått 600 timer nå. Om oljefilteret er feil vei? Tror ikke det. Merkelig spørsmål i grunnen. Det er et "opp under filter", hvis det var det du tenkte på. Når det gjelder forbruk, finner man kurver ved å gå inn på hjemmesidene til Yanmar. Går ca. 25-26 l/time på 2700 rpm. Da marsjer min båt (halvplaner) i 19 knop. Min erfaring med denne motoren er så langt positive. Er det noen som har oversikt over forskjellen på disse 4 cyl Yanmarene? F.eks er 4LHAM-STP en bedre motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Er det noen som kjenner til om det er register reim på Yanmar 4LH/105AHK? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Tannhjulsdreven kam. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.