Jump to content

Ventiljustering yanmar 4LH-STE 222 HK


Tallisman

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

HEI !

 

4LH serien regnes for å være noe av det beste Yanmar har laget. Det er trauste motorer med et gammeldags solid mekanisk design. Imidlertid snakker vi om en 4-sylindret 3,5 liter, og den høres og kjennes godt under dørken.

 

På full fart vil nok dieselforbruk ligge på det samme som en annen 222, men i mellomregister, spørs det nok om den kan matche en moderne commonrail.

 

Imidlertid regner jeg med at med normalt bruk og normalt vedlikehold, tror jeg en slik motor greitt vil kunne leve 15-20 år, og det er noe jeg ikke tror om feks en grønn common rail.

 

 

-koherman

Link to post
Share on other sites

Et raskt blikk på elekronikk implementasjonen samt hva jeg hører rundt forbi.

 

Og når det gjelder levetid på motorer som kom på markedet for etpar år siden kan det vel ikke bli stort annet enn tro.

 

Jalmar (staves det ikke med H :-) vet vi hvordan oppfører seg i så måte.

Det som blir spennende er å se hvordan de nye BMW-Yanmarene med CR vil klare seg over tid.

 

 

 

-ko

Link to post
Share on other sites

Mulig du hører det koh. Har vært litt rundt og snust på motor, noen prosjekter er alltid på gang i hodet, og hva jeg hører så er det bare godord å høre generellt om common rail og elektronikk fyllte motorer. En forhandler gikk så langt som å si at konkurentens motorer var minst like gode som de han solgte :eek:

En annen forhandler fortalte om negative ting generellt om motorene han forhandlet. En tredje forhandler fortalte om dyseproblemer som de hadde hatt trøbblet med i Norge men ikke i Europa.

Antagelig så får en litt svar som en spør ?

Link to post
Share on other sites

Ryker LH-STE mye? Har denne oljefilter montert "feil" vei?

Har 4LHA-STP. Den ryker absolutt ikke. Har gått 600 timer nå. Om oljefilteret er feil vei? Tror ikke det. Merkelig spørsmål i grunnen. Det er et "opp under filter", hvis det var det du tenkte på.

 

Når det gjelder forbruk, finner man kurver ved å gå inn på hjemmesidene til Yanmar. Går ca. 25-26 l/time på 2700 rpm. Da marsjer min båt (halvplaner) i 19 knop.

 

Min erfaring med denne motoren er så langt positive.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å forklare på en relativt enkel måte hva som antas å være fordelen med CR motorer.

 

Yanmar Norge opplyser i samtaler at det for de turtallsområder som ofte gjelder for dieselmotorer i båter ikke er registrert vesentlige positive effekter av CR.

 

Det er selvfølgelig mulig at jeg har misforstått samtalene.

 

Hva er synspunktene her på BP?

Link to post
Share on other sites

Common rail gir en bedre (optimalisert) innsprøytning av drivstoff på alle turtall. Dette vil bl.a. også medføre at man kan ta ut større effekt. Dreimoment er vel også høyere, særlig på lave turtall.

 

Om større effektuttak vil medføre kortere levetid diskuteres vel, men har ikke hørt at det skal være noe problem på biler. Når det gjelder i båter så har man vel ikke lang nok erfaring til å mene det ene eller andre?

 

Når det gjelder støy så går jo generelt nye dieselmotorer penere enn gamle, men om det har med CR å gjøre vet jeg ikke.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

 

Innsug 0,1 og eksos 0,3 ved kald motor . Jeg har nettopp gjort dette på samme motor.
sier marius i en annen tråd her.

 

Ellers må jeg vel innrømme at jeg nok forsøke å erte på meg noen Volvofantaster her i et tidligere innlegg - og det greidde jeg vel til en viss grad. :lol:

 

Tror BlueDragon tok den - han har svart:

Ryker LH-STE mye? Har denne oljefilter montert "feil" vei?

 

Røyk har vel vært et lite problem på Yanmars JH serier, men jeg tror ikke det er så utbredt blant

LH motorene, men sannsynligvis ryker de mer enn en riktig CR motor.

 

Oljefilteret er derimot faktisk montert den riktige veien - slik at du slipper å tømme all olja i bunnen av båten når du tar det ut.

 

Om større effektuttak vil medføre kortere levetid diskuteres vel, men har ikke hørt at det skal være noe problem på biler. Når det gjelder i båter så har man vel ikke lang nok erfaring til å mene det ene eller andre?

Det man vet er at belastningen en båtmotor utsettes for er av en helt annen karakter enn en bilmotor. Mens en bilmotor går oppoverbakke,nedoverbakke, men mesteparten av tiden med en moderat belastning, går en båtmotor hele tiden i kraftig motbakke - selvfølgelig er graden avhengig av hva slags båt den sitter i, men flere av de motor-menn jeg snakket med mente at nettopp av denne grunn ble det viktigere å ikke ta ut for mange HK av en liten motor i båt.

 

 

-ko

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Har 4LHA-STP. Den ryker absolutt ikke. Har gått 600 timer nå. Om oljefilteret er feil vei? Tror ikke det. Merkelig spørsmål i grunnen. Det er et "opp under filter", hvis det var det du tenkte på.

 

Når det gjelder forbruk, finner man kurver ved å gå inn på hjemmesidene til Yanmar. Går ca. 25-26 l/time på 2700 rpm. Da marsjer min båt (halvplaner) i 19 knop.

 

Min erfaring med denne motoren er så langt positive.

Er det noen som har oversikt over forskjellen på disse 4 cyl Yanmarene?

 

F.eks er 4LHAM-STP en bedre motor?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...