Jump to content

Montere septik - trenger jeg pumpe for å tømme?


SF

Recommended Posts

Hei, jeg holder på å skifte toalett i båten. Dersom jeg monterer en tank av denne typen over vannlinja trenger jeg da pumpe for å tømme. Kan jeg bare kjøre 1 1/2" slange i stussen som ligger i bunn og ut i en skroggjennomføring under vannlinja. Tanken vil da tømmes av ved å åpne ventil og ved at det er litt fall ned til vannlinja. Er jeg på bærtur her?

 

 

 

septikk.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
dersom utløp også står under vannlinje !

Om utløp står under vannlinja eller ikke har ingen betydning for hvor lang tid det tar å tømme tanken. Det som betyr noe er hvor "bratt" fallet på tømmeslangen er, og avstanden mellom væskenivå i tanken og vannflata.

 

Dessuten, septikutløp over vannlinja??? :puke:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Tømming av tanken vil gå fortere med en pumpe. Det kan være kjekt hvis du skal skylle gjennom tanken f.eks. og ikke har hele dagen. Men en pumpe gjør trykkfallet i slangen større, så da må du antagelig bruke den hver gang du skal tømme. I tillegg blir det jo to koblinger i forbindelse med pumpa. Det er to potensielle lukt-/lekkasjekilder + at alle koblinger og leamikk i systemet er mulige steder hvor papir kan henge seg fast. Jo "renere" systemet er, jo færre problemer får du. Det hele koker ned til hvordan du kommer til å bruke septiken, geometri i båten og personlige preferanser.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Normalt fungerer dette helt fint uten pumpe, men det er som tidligere nevnt her at trykkdifferansen som vil sørge at godsakene "renner" ut av tanken. Forskjellen mellom værkespeilene i tanken og sjøvannet. Væskespeilt i tanken vil jo endre seg under tømmingen, men væskepeilet i vannfalten vil endre seg mindre.

 

Dette medfører jo at i starten så vil væsken renne raskere enn mot slutten. Det som er viktig her er at slangen ikke blir for lang siden trykkdifferansen som oppstår pga. forskjellein i væskespilene må overvinne trykktapet i slangen, Trykktapet inn og ut av slangen er greit, men dess kortere slange og mindre bend du har, gir mindre motstand.

 

Nå er jo ikke den avbildede tanken som ekstremt stor, og med en "halvannen tomms" slange så går dette remelig greit om du har noen cm. høyedforksjell. På min gamle båt var bunnen av tanken i vannlinjehøyde og det tok noen minutter å tømme 100 liter, jeg gjorde det stort sett i plan og da gikk det ennå raskere.

 

På Bavarian "henger" septiktankene godt over vannlinjen og tømmingen er unnagjort på noen sekunder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei.

 

Det er også mulig å lage et system med f.eks 1" slange inn på tanken og 1,5" ut der du over en viss fart lager vakuum slik at tanken gjennomspyles hele tiden når du kjører.

 

Fordelen er da at du til enhver tid etter kjøring har kun rent vann på tanken og dermed minimalt med lukt fordi alle rester er ute.

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

Hanne_V: Fungerer dette i praksis? Det avhenger vel av at geometrien i opplegget er riktig slik at vann suges inn av 1", gjennom tanken og ut av 1,5". Tanken til SF har uansett ikke stusser for mer enn ett utløp, så det blir mye mekk.

 

Det minner meg forresten om eks-svogeren min som var plaget av at det var mye vann i bagasjerommet på bilen. Han borret et lite hull for å drenere det ut. Resultatet var at vann fra veien ble sugd inn i bagasjerommet når han kjørte, så det ble MER vann der enn det hadde vært før. :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det funker. Har flere godt bekjente som har hatt dette i opp til 20 år. Luktfritt og ingen tømming.

1" slange inn på tanken med skrog-gjennomføring under båten. Festet en slags ejektor utenpå skroget (altså under skrog-gjennomføringen). Dette vannet går inn på toppen av tanken.

 

1,5" slange ut som suger fra bunnen av tanken (kanskje 5cm klaring), og så videre rett ut.

 

Enkelt og genialt. Ingen pumper som ryker, fri for lukt osv.

 

Eneste aberet er at du må ha en viss hastighet før det virker. I mitt kjente tilfelle 8-10 knop, da hører du det begynner å suge i potta.

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

Hei.

Jeg har den samme type ny septitank(56 liter) syrefast hos Seasea i rud(Bærum). Skiftet tank vår i år. Meget fornøyd pga nesten ingen lukt. :yesnod: Kast gamle plast-tank pga lukt :puke: Synes det er mye bråk elektrisk-pumpe i båt vår. :nonod: Ha he jeg kan ikke høre den pga jeg er døv. :wink:men når må hensyn gjesterplass så sein feks kl 2400 ungår bruke elektrisk-pumpe slik gjester-båter vil våkner!!??

At-le

Link to post

Septiktanken lar seg lett tømme med kun bruk av vakuum. Hvis man bruker 2" utløp på tanken via en kuleventil, gjennom skroget og på utsiden en brakett(plate) som er tett i forkant og åpningen pekende akterover (Closetos dritos ejector system). :puke: Ved en beskjeden fartsøkning så "fosser" det ut akter og tanken er tom på et øyeblikk. Luftingen bør har god dimensjon, gjerne 3/4" slange.

Skylling av tanken, kjør akterover noen sekunder, så frem igjen. :wink:

 

Cirkeline

Link to post
Septiktanken lar seg lett tømme med kun bruk av vakuum.

(Closetos dritos ejector system). :puke: Ved en beskjeden fartsøkning så "fosser" det ut akter og tanken er tom på et øyeblikk. Luftingen bør har god dimensjon, gjerne 3/4" slange.

 

 

Og hvis den er åpen i fremkant med mindre åpning enn bak så spyler den tanken hele tiden.

 

Dette systemet har eg på min båt, det fungerer supert og tømmer tanken på kort tid.

Tror åpningen i forrkant er ca 2 cm mens den er ca 4 cm i aktrekant.

Hos meg har det oppstått eit annet problem med denne saken, metallet i selve ejectoren er for svakt og det skaper vibrasjoner og lyd når båten kjem over 20 knopp.

Link to post

Jeg har pumpetoa og el tømming. Hadde el toa fra sleipner i forrige båt. Den skulle være stillegående, men hørtes ut som en baugpropell. Har kun hørt et stillegående el toa fra Jabsco til omlag 10 lapper, så inntil jeg har så mye til overs sverger jeg til pumpetoa. El tømmingen er jeg veldig fornøyd med, men bør ha knapp som må holdes inne så den ikke blir glemt og ødelagt.

Forøvrig synes jeg det er smart å ha stengekran på utløpet fra tanken, så blir det ikke så mye møøøk om pumpa skal byttes. :smiley:

Kan man slippe pumpe,er det å foretrekke. Men hvis det innebærer el toa, ville jeg heller hatt tømmepumpe (hvis man ikke har 10 lapper til overs da).

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Suzuki må nok presisere mer hva som er problemstillingen.

 

Vi har eksempelvis to toaletter ombord, et manuelt og et elektrisk.

 

Hovedforskjellen er at det er "lettere" å trykke på en knapp på det elektriske i forhold til å dra opp og ned et pumpehåndtak på det manuelle.

 

Jeg bruker imidlertid alltid det manuelle toalettet.

Link to post

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, får håpe jeg ikke repiterer dere.

Hadde en viknes 900 for noen år siden, var el.toalett i den og minst 3 meter slange til septik, funket bra i 3 - 4 år, måtte da skifte slangen pga. leiring i (gikk seg tett til slutt) :rolleyes: ellers var det vakuum ut av tanken under fart, funket meget bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...