SF Startet 20.November.2006 Del på Facebook Startet 20.November.2006 Hei, jeg holder på å skifte toalett i båten. Dersom jeg monterer en tank av denne typen over vannlinja trenger jeg da pumpe for å tømme. Kan jeg bare kjøre 1 1/2" slange i stussen som ligger i bunn og ut i en skroggjennomføring under vannlinja. Tanken vil da tømmes av ved å åpne ventil og ved at det er litt fall ned til vannlinja. Er jeg på bærtur her? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Svein H Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 (redigert) Tror nok dette skulle fungere bra, så lenge hele tanken står over vannlinjen. Du vil kanskje oppleve at det kan ta litt tid å tømme den dersom utløp også står under vannlinje ! Redigert 20.November.2006 av Svein H (see edit history) Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mr. Import Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 bør montere en macerator pumpe som pumper ut og i tillegg ha en stuss for utsug fra land tømmestasjon. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2006 bør montere en macerator pumpe som pumper ut og i tillegg ha en stuss for utsug fra land tømmestasjon. Finnes det noen som tilbyr utsug fra land tømmestasjon? Hvorfor bør jeg montere pumpe når du har fall? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Herman Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 dersom utløp også står under vannlinje ! Om utløp står under vannlinja eller ikke har ingen betydning for hvor lang tid det tar å tømme tanken. Det som betyr noe er hvor "bratt" fallet på tømmeslangen er, og avstanden mellom væskenivå i tanken og vannflata. Dessuten, septikutløp over vannlinja??? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SF Svart 20.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2006 Septikken blir bak i motorrom. Jeg har ikke målt hva høydeforskjellen blir mellom laveste punkt i tank og vannlinje, men det skal jeg sjekke. Det hadde vært fint å sluppet pumpa. Bare ekstra leamikk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Herman Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Tømming av tanken vil gå fortere med en pumpe. Det kan være kjekt hvis du skal skylle gjennom tanken f.eks. og ikke har hele dagen. Men en pumpe gjør trykkfallet i slangen større, så da må du antagelig bruke den hver gang du skal tømme. I tillegg blir det jo to koblinger i forbindelse med pumpa. Det er to potensielle lukt-/lekkasjekilder + at alle koblinger og leamikk i systemet er mulige steder hvor papir kan henge seg fast. Jo "renere" systemet er, jo færre problemer får du. Det hele koker ned til hvordan du kommer til å bruke septiken, geometri i båten og personlige preferanser. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Normalt fungerer dette helt fint uten pumpe, men det er som tidligere nevnt her at trykkdifferansen som vil sørge at godsakene "renner" ut av tanken. Forskjellen mellom værkespeilene i tanken og sjøvannet. Væskespeilt i tanken vil jo endre seg under tømmingen, men væskepeilet i vannfalten vil endre seg mindre. Dette medfører jo at i starten så vil væsken renne raskere enn mot slutten. Det som er viktig her er at slangen ikke blir for lang siden trykkdifferansen som oppstår pga. forskjellein i væskespilene må overvinne trykktapet i slangen, Trykktapet inn og ut av slangen er greit, men dess kortere slange og mindre bend du har, gir mindre motstand. Nå er jo ikke den avbildede tanken som ekstremt stor, og med en "halvannen tomms" slange så går dette remelig greit om du har noen cm. høyedforksjell. På min gamle båt var bunnen av tanken i vannlinjehøyde og det tok noen minutter å tømme 100 liter, jeg gjorde det stort sett i plan og da gikk det ennå raskere. På Bavarian "henger" septiktankene godt over vannlinjen og tømmingen er unnagjort på noen sekunder.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hanne_V Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Hei. Det er også mulig å lage et system med f.eks 1" slange inn på tanken og 1,5" ut der du over en viss fart lager vakuum slik at tanken gjennomspyles hele tiden når du kjører. Fordelen er da at du til enhver tid etter kjøring har kun rent vann på tanken og dermed minimalt med lukt fordi alle rester er ute. kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Herman Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Hanne_V: Fungerer dette i praksis? Det avhenger vel av at geometrien i opplegget er riktig slik at vann suges inn av 1", gjennom tanken og ut av 1,5". Tanken til SF har uansett ikke stusser for mer enn ett utløp, så det blir mye mekk. Det minner meg forresten om eks-svogeren min som var plaget av at det var mye vann i bagasjerommet på bilen. Han borret et lite hull for å drenere det ut. Resultatet var at vann fra veien ble sugd inn i bagasjerommet når han kjørte, så det ble MER vann der enn det hadde vært før. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hanne_V Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Det funker. Har flere godt bekjente som har hatt dette i opp til 20 år. Luktfritt og ingen tømming. 1" slange inn på tanken med skrog-gjennomføring under båten. Festet en slags ejektor utenpå skroget (altså under skrog-gjennomføringen). Dette vannet går inn på toppen av tanken. 1,5" slange ut som suger fra bunnen av tanken (kanskje 5cm klaring), og så videre rett ut. Enkelt og genialt. Ingen pumper som ryker, fri for lukt osv. Eneste aberet er at du må ha en viss hastighet før det virker. I mitt kjente tilfelle 8-10 knop, da hører du det begynner å suge i potta. kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Spinnaker Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Tenk om utløpet av tanken skulle bli tett, da vil det kunne komme mye grums opp av toalettet Tror jeg ville kjørt vannet inn på toalettanken manuelt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
At-le Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Hei. Jeg har den samme type ny septitank(56 liter) syrefast hos Seasea i rud(Bærum). Skiftet tank vår i år. Meget fornøyd pga nesten ingen lukt. Kast gamle plast-tank pga lukt Synes det er mye bråk elektrisk-pumpe i båt vår. Ha he jeg kan ikke høre den pga jeg er døv. :wink:men når må hensyn gjesterplass så sein feks kl 2400 ungår bruke elektrisk-pumpe slik gjester-båter vil våkner!!?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Septiktanken lar seg lett tømme med kun bruk av vakuum. Hvis man bruker 2" utløp på tanken via en kuleventil, gjennom skroget og på utsiden en brakett(plate) som er tett i forkant og åpningen pekende akterover (Closetos dritos ejector system). Ved en beskjeden fartsøkning så "fosser" det ut akter og tanken er tom på et øyeblikk. Luftingen bør har god dimensjon, gjerne 3/4" slange. Skylling av tanken, kjør akterover noen sekunder, så frem igjen. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Skylling av tanken, kjør akterover noen sekunder, så frem igjen. Elegant! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hanne_V Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 en brakett(plate) som er tett i forkant og åpningen pekende akterover (Closetos dritos ejector system). Og hvis den er åpen i fremkant med mindre åpning enn bak så spyler den tanken hele tiden. kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Bømlafjord Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Septiktanken lar seg lett tømme med kun bruk av vakuum. (Closetos dritos ejector system). Ved en beskjeden fartsøkning så "fosser" det ut akter og tanken er tom på et øyeblikk. Luftingen bør har god dimensjon, gjerne 3/4" slange. Og hvis den er åpen i fremkant med mindre åpning enn bak så spyler den tanken hele tiden. Dette systemet har eg på min båt, det fungerer supert og tømmer tanken på kort tid. Tror åpningen i forrkant er ca 2 cm mens den er ca 4 cm i aktrekant. Hos meg har det oppstått eit annet problem med denne saken, metallet i selve ejectoren er for svakt og det skaper vibrasjoner og lyd når båten kjem over 20 knopp. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 (redigert) Har du pumpedass bør du ha pumpe med kvern på tanken, har jeg lært ( på baatplassen ) har du el. dass holder det med ejektor Redigert 20.November.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sigurd Svart 20.November.2006 Del på Facebook Svart 20.November.2006 Bytt til myyye større diameter på luftinga før du monterer. Mindre luktproblemer i framtida. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 Har du pumpedass bør du ha pumpe med kvern på tanken, har jeg lært ( på baatplassen ) har du el. dass holder det med ejektor Og jeg som hadde landet på manuelt toalett, skal jeg revurdere det også på nytt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Manuelt toalett og manuell pumpe er det valget jeg for min del endte på! Ikke så mye som kan gå galt, og full kontroll over hele prosessen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Intruder Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Enig med index her! Har dette selv. Selv om den tømmer seg selv når krana er åpen og jeg kjører over 17 knop er det greitt å ha pumpe for å kunne flushe gjennom med vann en gang i blandt, og da slippe å kjøre opp i plan for å tømme tanken. Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 (redigert) Jeg har pumpetoa og el tømming. Hadde el toa fra sleipner i forrige båt. Den skulle være stillegående, men hørtes ut som en baugpropell. Har kun hørt et stillegående el toa fra Jabsco til omlag 10 lapper, så inntil jeg har så mye til overs sverger jeg til pumpetoa. El tømmingen er jeg veldig fornøyd med, men bør ha knapp som må holdes inne så den ikke blir glemt og ødelagt. Forøvrig synes jeg det er smart å ha stengekran på utløpet fra tanken, så blir det ikke så mye møøøk om pumpa skal byttes. Kan man slippe pumpe,er det å foretrekke. Men hvis det innebærer el toa, ville jeg heller hatt tømmepumpe (hvis man ikke har 10 lapper til overs da). Redigert 21.November.2006 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2007 Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Suzuki må nok presisere mer hva som er problemstillingen. Vi har eksempelvis to toaletter ombord, et manuelt og et elektrisk. Hovedforskjellen er at det er "lettere" å trykke på en knapp på det elektriske i forhold til å dra opp og ned et pumpehåndtak på det manuelle. Jeg bruker imidlertid alltid det manuelle toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 15.Mars.2007 Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, får håpe jeg ikke repiterer dere. Hadde en viknes 900 for noen år siden, var el.toalett i den og minst 3 meter slange til septik, funket bra i 3 - 4 år, måtte da skifte slangen pga. leiring i (gikk seg tett til slutt) ellers var det vakuum ut av tanken under fart, funket meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.