jørn Startet 20.November.2006 Link til dette innlegget Startet 20.November.2006 Hei! Jeg har lest litt omkring på sidene her, men aldri skrevet her før. Tenkte nå som min Hanto 22 er tatt opp på land kan jeg jo bruke tiden på litt rep og vedlikehold. Jeg har derfor noen spørsmål jeg håper noen kan svare på: 1.Jeg har tenkt å legge inn landstøm i båten. Landstrømen skal ikke ha forbindelse med strømmen ombord ellers i båten. Er det en fullgod løsning dette her?: Etter strømintaket (i dreggluka i baugen) monteres en jordfeilbryter, etter det monterer jeg stikk kontakter. Har tenkt å ha to dobble stikk ombord. 2. Skal legge teppe ombord, både i inne og ute på dørken under kalasjen. Skal bruke såkalt båtteppe. Hvordan er best å feste dette? Tenkte de hadde vært fint å kunne ta det av av og til for rengjøring, så vil ikke lime eller teipe det. Håper på mange gode svar. Hilsen Jørn Link to post
Espen C Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Hei landstrøm har jeg ikke greie på jeg syns det holder med en batterilader til mitt behov, teppe kan du vel tilpasse båten for så å levere tilbake til forhandler for kanting det er jo greit at det bare ligger løst så er det enkelt å komme til lukene under(ser at du har snekke du også) Link to post
Speedy Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 2. Skal legge teppe ombord, både i inne og ute på dørken under kalasjen. Skal bruke såkalt båtteppe. Hvordan er best å feste dette? Tenkte de hadde vært fint å kunne ta det av av og til for rengjøring, så vil ikke lime eller teipe det.Det jeg kjenner til som det såkalte båtteppet er med gummiert underside. Disse ligger fast i gulvet uten noen form for tapen. Du får kjøpt tepper i dag som har filt under / på baksiden. Disse fester du til gulvet med borrelås som igjen er tapen i gulvet. Fordelen er at du har et teppe som du kan få tørket opp igjen uten at det tar evigheter. I tillegg så er den "gamle typen" med gummibelegg på baksiden slik at den løser seg opp etterhvt som årene går. Denne gummien vil da ligge som løs "sand" alle steder til irritasjon. Har hatt slikt selv. Går nå over til teppe med filt og borrelås. 1.Jeg har tenkt å legge inn landstøm i båten. Landstrømen skal ikke ha forbindelse med strømmen ombord ellers i båten. Er det en fullgod løsning dette her?: Etter strømintaket (i dreggluka i baugen) monteres en jordfeilbryter, etter det monterer jeg stikk kontakter.Har tenkt å ha to dobble stikk ombord. Har selv landstrøm ombord men synes vel at behovet er forsvinnende lite. Bruker dette i hovedsak til lading av batterier da alt annet av forbrukskilder går på 12 volt. Sliter med å finne 220 / 230 volt i de uthavner jeg besøker. Ellers så er det greit for støvsugeren sin del når jeg er hjemme på brygga. Strøminntaket mitt er også i dreggluka foran og er en helt grei løsning synes jeg men her er det jo helt sikkert et hav av meninger... Rekkefølgen er av samme opplegg som er innstallert i båten min også. Link to post
"Mathilde" Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Høres praktisk ut å ha strøminntaket foran beskyttet under lokket i dreggluka. Dette vil være nærmest strømuttaket når du legger til med baugen først - som jo er det mest vanlige i Norge. På min båt er strøminntaket akter, men det skyldes nok at det er mer vanlig nedover i Europa å legget til med hekken inn. Link to post
jørn Svart 21.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2006 takk for alle svar. Nå er jeg litt klokere hilsen Jørn Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn