Jump to content

AIS mottaker med usb og vhf antenne splitter innebygd ?


lano2

Recommended Posts

Finnes det en grei AIS mottaker boks, som har innebygd vhf antenne splitter, samtidig som den må ha et USB grensesnitt ? :confused:

Er temmelig sikker på at slike ikke finnes. Du må nok kjøpe USB til seriell adapter.

 

Syntes også det er lurest å montere en dedikert VHF antenne for AIS'en. F.eks. på pushpit.

Lager du til overgang/plugger kan du også benytte denne som reserve antenne for VHF'en om den andre svikter.

Skulle du siden ønske å avansere fra AIS mottaker til AIS class B transponder må du ha dedikert antenne.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det noe sånt du mener?

$799.- var jo sprek pris da. Nasa AIS engine (kun med serieport) koster kr 1990.- hos Seatronic.

 

1990.- er saktens dyrt nok for en boks uten andre grensesnitt enn en antenne og en serieport + strøm...

 

RED:

Søkte litt videre og ser at man kan få klasse B transponder også nå. Et dugelig prisfall kan nok påregnes over de neste par årene.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Fortell mer, hvorfor må den ha usb osv ?

 

 

1. Ønsker å ta strømmen via PC'en. ( Sikkerhet når batteriene ombord streiker)

2. Mye enklere med duppeditter til PC som kan koples via USB

3. Serieporter er steinalder-teknologi ! ( Jeg er programmerer selv ! )

4. Gidder ikke ha 2 vhf antenner i mastetoppen.

5. En splitter koster mer enn en vhf antenne

Link to post
Share on other sites

1. Ønsker å ta strømmen via PC'en. ( Sikkerhet når batteriene ombord streiker)

2. Mye enklere med duppeditter til PC som kan koples via USB

3. Serieporter er steinalder-teknologi ! ( Jeg er programmerer selv ! )

4. Gidder ikke ha 2 vhf antenner i mastetoppen.

5. En splitter koster mer enn en vhf antenne

1. Hva når pcen ikke fungerer, da får ikke kartmaskinen ombord ais inn (om en har noen).

2. Det kan diskuteres, en trenger å installere an virituell serieport for at kartprogrammene skal forstå det, noen må settes til com1-4 for å bli brukenes, om en har peiling på pc er dette enkelt men brukerterskelen går noe opp.

3. Serieporter er kommet for å bli, det meste av profft utstyr har serietilkobling som brukes for å programere de første innstilingene. USB trenger drivere og plutselig en dag støtter ikke disse av Windows 2010 eller lignende.

4. Skjerp deg :lol:

5. Ja da blir det to antenner da eller? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

1. Ønsker å ta strømmen via PC'en. ( Sikkerhet når batteriene ombord streiker)
Hvor lenge varer batteriet i PC'en din når du i tillegg har AIS mottakeren som ekstra forbruker ?
2. Mye enklere med duppeditter til PC som kan koples via USB
Enig - men billige AIS mottakere med USB finnes ikke. Dessuten trengs ikke USB hastighet for å overføre noen skarve ASCII tegn noen ganger i minuttet.
3. Serieporter er steinalder-teknologi ! ( Jeg er programmerer selv ! )
Steinalderteknologi kan så være, men dersom du senere vil kople den til en kartplotter

er det seriellt 38,4 kB interface på disse.

4. Gidder ikke ha 2 vhf antenner i mastetoppen.
Som sagt, en ekstra på akterenden duger og er en god reserve til den i masten.
5. En splitter koster mer enn en vhf antenne
Tja.. kjøp en antenne.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Lano2 og alle andre.

 

Ikke akkurat det du spør om, men kanskje litt nyttig allikevel.

 

Skip sender sine AIS meldinger vekselvis over to kanaler.

Ais mottakerene jeg har kikket på er i forhold til dette inndelt i tre typer.

Enkanals, som navnet sier bare lytter på den ene kanalen.

Enkanals vekslende. Lytter vekseslvis på de to kanalene. Litt bedre men kan fremdelses miste meldinger

Tokanals, lytter på begge kanaler samtidig og kan sette sammen komplette meldinger for et skip selv om delmeldinger er mottatt på forskjellige kanaler.

 

Aismottakere sender NMEA setninger, bl.a. VDM og VDO. Disse sendes i 38.400 baud.

All annen NMEA trafikk fra båtinstrumenter går i 4.800 baud. Disse kan ikke uten videre blandes sammen.

 

På min Raymarine C-120 er det kun en NMEA inn/utgang og her må jeg velge om jeg skal koble til AIS på 38.400 baud eller de andre instrumentene på 4.800 baud.

 

Har du som meg lyst til å koble til begge deler, og samtidig kunne få alt ut på en PC finnes det heldigvis løsning for dette også.

 

www.shipmodul.com selger en hendig mux (Miniplex-AIS) med 4 innganger, der den ene kan kjøre 38.400 baud og de andre 4.800 baud. Den har to utganger der den ene kan kjøre 38.400 baud og den andre 4.800 baud. I tillegg har den serieport for kobling mot pc.

 

De har også en Miniplex-lite med usbkobling mot pc. Men denne har bare en AIS utgang.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

På min Raymarine C-120 er det kun en NMEA inn/utgang og her må jeg velge om jeg skal koble til AIS på 38.400 baud eller de andre instrumentene på 4.800 baud.

 

Jarle

Hmm, dette har jeg ikke tenkt på engang.. At C serien ikke har to nmea innganger som kan settes opp med forskjelige hastighet, og jeg som vurderte dette som et alternativ i sjarken min. Jeg har jo min Miltech AIS mootaker liggende å slenge et eller annet sted, og tenkte jo jeg skulle får dette koblet opp etter at jeg har vært i masten med 2 vhf antenner.

 

Jeg vurderte også dette med splitter, men siden det er dyrere enn 2 antenner så går jeg for to antenner.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten.

 

Hastighetsproblemet oppsto når jeg også skulle ha AIS i tilleg til rate-gyro på C-120. Rategyro skal kobles til med både Seatalk og NMEA.

 

Jeg har bestilt sr 162, splitter og serie-usb overgang fra www.navsystem.se

 

Shipmodul's Miniplex-ais bestillte jeg fra Pronav i Egersund. Kr3.027,50 levert i postkassen.

 

Jarle

Redigert av JFE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en SR161 som jeg kjøpte fra unaiten tidligere i år, men har ikke fått den montert ennå. Men det jeg ble mest bekymret for er komatibiliteten mot C serien, siden jeg planlegger å kjøpe en C80 til båten, og trenger nmea med 4800 til blant annet vhf'en og nmea med 38000 til ais.... vil ikke dette fungere da? Da blir det Garmin på meg igjen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

2. Mye enklere med duppeditter til PC som kan koples via USB

3. Serieporter er steinalder-teknologi ! ( Jeg er programmerer selv ! )

Sikkert, men en serie-til-USB adapter er enkelt og billig utstyr. Adapter motsatt vei er et lite helvete, og det er både praktisk og sikkert med et grensesnitt som kan kobles rett til kartplotter eller radar dersom PCen svikter.

 

En PC er en såpass ustabil greie at jeg ville ikke satset på å bruke den som nødstrøm. Har du så dårlig med batterier i båten at det er et problem bør du faktisk vurdere å sette inn et eget batteri til VHF og andre viktige instrumenter.

 

En splitter er en nødløsning, egentlig, og du kan jo se på en som et dempeledd for VHFen din. I det øyeblikket du anskaffer en AIS-B transponder er en splitter ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har gått motsatt vei. Har tidligere svidd av store summer på Raymarine bokser som ikke kan oppgraderes. Fra nå av skal alt kunne snakke "enkelt" med labtop, før jeg bruker blondinens kredittkort....

 

Jeg er litt i "ventemodus", ang. dyr elektronikk.....

Det kan gå mot et Maxsea system på meg ....men det koster jo fort 18.812 med AIS og ARPA.....+ kart og AIS enhet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...