Jump to content

Hvordan funker pc baserte kartsystemer på 16:9 formatet

gruff

Recommended Posts

Har fått det over meg at jeg skal kjøpe en ny LCD-tv og henge i taket på båten, har fulgt litt med i debatten om lysstyrke og sådant mere, men har kjørt pc skjerm i båten i mange år nå, og ikke hatt særlig store problemer, så det er ikke et motargument for min del.

Valget står mellom to modeller; Philips 15" 4:3 og Daewoo 17" i 16:9. Det finnes sikkert mange andre med bedre pris og/eller kvalitet, men mitt problem er at høyden ikke kan være større enn 30 cm, og da begrenser det seg noe. Daewoo går dessuten mer eller mindre direkte på 12 volt, og det sparer bruk av inverter selv om jeg må investere i en gadget fra CO for å stabilisere 12-volten.

Spørsmålet er om noen har erfaring med å kjøre kartprogramer i 16:9 formatet, eller om dette kan være et problem? Jeg kjører pt Maptec (Offshore Navigator) og Tiki

Redigert av gruff (see edit history)
fyller ikke programmet ut skjermen så må du bare stille litt på skjermen slik at det blir riktig :smiley:

Er det så lurt da, man får jo da et fortegnet bilde=forvregninger/feil proporsjoner i kartet mht høyde/bredde.

Ville vel heller sjekket om TV'n har mulighet til å kjøre 4:3 format, de fleste (alle?) 16:9 har vel en "automatisk" funskjon der det stiller seg inn etter hva slags format sendingen går i. Om pc bildet kommer i 16:9 ville nok jeg valgt å stille over til 4:3 slik at kartet vises med riktigst mulig proporsjoner.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Alle seriøse Windowsprogram tilpasser set til det aktuelle skjermformatet. Jeg bruker SOB og det tilpasser seg direkte selv om jeg stiller om med programmet i drift (ikke alle gjør det).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Her må det skilles mellom TV og PC i 16:9. TV er de samme signalene selvom de blir vist på 16:9 eller 4:3 format. Derfor opplever man at bildet blir dratt eller tilsvarende i en eller annen retning på TV. For PC så er saken en helt annen. Her settes PCn opp med en oppløsning som passer skjermen. En kvadratisk boks er fortsatt kvadratisk ut fra PCn, og dette vil i praksis si, mer informasjon i bredden for et kartprogram.

Men kjører du et "jalla prog", ala den russiske C-map saken, som eks. krever å kjøre i 640x480. Ja, da har du et problem. Kartprogrammet må kunne takle å kjøre i alle mulig oppløsninger, ellers blir det forskyvninger.

Redigert av Larspo (see edit history)
Men kjører du et "jalla prog", ala den russiske C-map saken, som eks. krever å kjøre i 640x480. Ja, da har du et problem. Kartprogrammet må kunne takle å kjøre i alle mulig oppløsninger, ellers blir det forskyvninger.

Jallaprogrammer kjører fint 1440x900 (WXGA) så lenge de får kun 256 farger...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...