Jump to content

Deler til "B&W Lathrop"  -  sjelden dieselmotor


Poseidon

Recommended Posts

God dagen godtfolk,

 

En bekjent av meg har kjøpt en eldre Monaco 27, med en sjelden dieselmotor; en 6 cyl "B&W Lathrop". Det skal visstnok være en motor som bygger på en amerikansk "Hercules", og som i sin tid ble marinisert og markedsført via det danske "Burmeister & Wain".

 

Men nå trenger han deler til en overhaling, bl.a. komplette sett stempelfjærer.

 

Kjenner noen av baatplassens lesere til om denne motoren har en forhandler i Skandinavien  -   eller om nødvendig noe annet sted?

 

Vi er glad for enhver hjelp!

 

Mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje Burmeister & Wain kan hjelpe....... http://www.manbw.com/contact

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein,

 

Jeg har forsøkt å sende dem en mail, men ennå ikke hørt noe .....

 

I tillegg forsøkte jeg med en mail til et annet B&W-selskap, men det viste seg å være en enhet som leverer generatorsett  -  de hadde ingen deler, selv om den danske damen var aldri så hyggelig :lol:

 

Men jeg gir ikke opp, før eller siden må der jo dukke opp en kilde, for noen av motorene skal fortsatt være i drift.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Føljetongen går videre.....

 

Nå har jeg fått svar fra B&W, en hyggelig og hjelpsom kar i Oslo hadde fått henvendelse fra B&W i København med anmodning om å forsøke å hjelpe.

 

Han mente på at dette knapt nok var motorer som hadde vært levert av B&W i det hele tatt. Men allikevel viste det seg at han satt med en gammel servicebulltin og noen kopi-av-kopi-av-kopi av noen skisser av motoren.

 

Den hadde hadde sendte han velvilligst på fax  -  så serviceinnstillingen er helt på topp  -  men å finne noen som kjenner til deler for motoren, det ser ut for å bli et langt lerret å bleke.

 

"No verte det spanande, fylg med i neste bolken" sa man i radioen den gang lørdagsbarnetimen fikk folk til å flokke seg rundt radioen....

 

Konklusjon: Dette blir ikke enkelt, men der må vel være noen blant baatplassens mange lesere som vet om noen som vet om ett eller annet om noen horisontale "B&W Lathrop" som trolig gikk ombord i enkelte båter på 1970-tallet. :wink:  :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon,send meg maalene paa ringene + hvor mange du trenger.Sender du paa IM saa kommer de rett inn som mail paa lap top'n min.Har fremdeles en god uke igjen her i De Store

Muligheters Rike :headbang: :lol:Skader jo ikke aa sjekke ihvertfall.(Undersoker her allerede med de

faa opplysningene du har gitt)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en kar i Bergen som sannsynligvis  :smiley:har en slik maskin fra 1964, 6 sylindret ca 150-180 Hk, kan det stemme? Han har visst to delemotorer i garasjen som er speilvendte av hans egen, og jeg vet at han kunne tenke seg kontakt med andre B & W eiere.  Du finner ham på CMB sine hjemmesider, som eier av m/y Elyana - en Furuholmen/ Scheenkonstruksjon som har vært eksponert i Båtmagasinet, tror det var i 2001.

Mvh "Festina Lente" :headbang:

Link to post
Share on other sites

Den forste reaksjonen var bytt motor.Etter litt vodka saa fant motorguruen at deler til no

saant kunne ikke skaffes.Etter enda mere vodka saa tryllet han frem en adresse til noen

karer som hand bygger motorsykkel motorer.

Disse to luringene kan lage ringene til motoren hvis de faar noyaktig maal paa ringene.

Dvs inner og ytterdiameter samt tykkelse pluss at de trenger en kompresjons ring og en

oljering som sample.Maalene ville de ha i mm,ikke no tull med tommer her!Produksjons-

tiden antydet de til noen uker og prisen kan de ikke antyde for de ser sample ringene.

Det har visst noe med staal kvaliteten aa gjore etter hva jeg forstod.

 

 

Fant ogsaa en Yanmar 250 hk diesel til salgs.Ubrukt i eske.USD 16000 hvis han vil ha ny

motor.

Link to post
Share on other sites

Hei Thor,

 

Mange takk for et artig svar!

 

Utrolig hvor effektiv Vodka kan være som smøremiddel....

 

Jeg skal formidle dine opplysninger tilbake til motoreieren, så får vi se hva han bestemmer seg for. For min egen del holder jeg en knapp på at det første forslaget egentlig er det beste  :yesnod:

 

Takk igjen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

God dag igjen Thor,

 

Beklager at det tok såvidt lang tid før jeg kom tilbake.

 

Men nå har jeg nettopp snakket med motoreieren, og han oppgav følgende data for den motoren som han sliter med:

 

Type: D-155-H (H betyr horisontal siden motoren er liggende)

Serial: 7186312

HK: 155

Omdr. 2800

Motoren er bygget ca 1965

 

Kanskje kan dette være med å kaste litt lys over dette mørke kapittelet i motorhistorien??

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hercules er,etter hva jeg skjønne diesel motorer utviklet

for militært bruk.1ste seriøse svar mottatt sa litt syrlig:

Be prepared to spend serious money.

De undersøker om betegnelsene du har gitt kan korrespondere

med hva de har.

Tror muligens du kan få bedre napp via forsvaret.Denne

motoren er kanskje kjøpt fra forsvaret i sin tid?

 

De spør om bilde-kan det skaffes?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja, det kan nok stemme veldig bra at Hercules egentlig er en motor som har sin opprinnelse i forsvarskretser. Den har ihvertfall vært brukt i både tanks, lastebiler og diverse andre kjøretøyer i den bransjen.

 

Men såvidt jeg har brakt på det rene er denne motoren  -  ihvertfall de mest sentrale komponentene  -  blitt brukt i en marinisert utgave som ble markedsført av Burmeister & Wain. Navnet var da "B&W Lathrop", uten at jeg vet hvor Lathrop kom inn i bildet. De var naturlig nok omsatt en god del i Danmark, men noen fant også veien til Norge. I Bergen har jeg funnet ut om en som står ombord i en båt, og eieren har ca 1,5 reservemotor stående i garasjen...

 

Med hensyn til bilde så bør det være mulig, men av praktiske årsaker så kan det ikke bli før til helgen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lathrop tror jeg ikke er noe særlig vits i forfølge videre.

Et større advokat firma og en it bedrift i Canada er det eneste

jeg har klart å finne.Men jeg mener å huske ganske fjernt at

Lathrop var en fly motorfabrikk som i sin tid lagde stjerne-

motorer.

Har også undersøkt i Romania-intet å finne der heller.Og ikke

fikk jeg no napp på Filipinene heller annet enn at en kar vagt

kunne huske at det var en Hercules traktor i landsbyen da han

var guttunge.Sånn for en ca 50 år siden....

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp denne.Ikke videre oppløftende....

 

 

Thor,

They did make some experimental Dodge M37 trucks with a diesel

engine, but they never produced any production models with a

diesel to my knowledge.  Jim Pace is a better person to ask.

He may be able to steer you in the right direction to find

spare parts for this engine.

Rob Kiser

1952 Dodge M37

Link to post
Share on other sites

Flotte greier!

 

Nå er det jo flere spor som begynner å gå i samme retning .....

 

Jeg har sendt innleggene videre til han som har motoren og regner med at han plukker opp tråden.

 

Hvis noen av baatplassens mange lesere kanskje også har kanaler inn i Forsvaret, i retning av hvor, kanskje også hvem, som bør kontaktes   -   da hadde det vært "gullgjevt".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser ut som Lathrop er egen motorprodusent?Eneste jeg har funnet på nettet er et svært advokat firma i Canada og en IT bedrift.Men jeg mener å ha hørt om Lathrop stjernemotorer

fra flyets barndom.Moro å se at Lathrop har eksistert ihvertfall.

Gav opp dette sporet relativt raskt da det var napp å fa på Hercules som syntes greie nok.

Helt til i går da en amerikaner fortalte meg at Hercules kun bygde noen få diesel motorer.

Link to post
Share on other sites

Og dette er siste nytt fra Junaiten-ser ikke ut som dette var så greit som det kunne virke i går?

 

 

 

 

 

I am not familiar with the engine you mentioned but will inquire about it.. My experience is more with the various 3/4 ton Dodge military trucks many

of which were converted to other powerplants.

Regards,

Jim Pace

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...