Sea Oasis Startet 21.November.2006 Del på Facebook Startet 21.November.2006 Skal legge teaklaminatplater 5 mm . kan disse oljes eller bør de lakkes for å ha noe å slite på. Skal brukes i uterom med kalesje over. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 (redigert) Disse bør du både olje for og få frem fargen i platene og lakke dem mange ganger vist det er slik at du skal gå\tråkke på dem som et gulv ellers blir de fort slitt. Jeg går ut i fra at det ikke er en slags Tarkett for bruk på gulv i hus du mener disse tåler ikke vann for de vil svelle opp i skjøtene så de må nok lakeres de også. Redigert 21.November.2006 av Espentc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Laminat? Mener du kryssfiner med trevirke tvers i gjennom eller kunststofflaminat? Dersom det er finer ville jeg lakket mange ganger ja, men dersom det er det jeg forbinder med laminat - altså kunststoff, så kan jeg ikke tenke meg at det vil bli vellykket i lengden med noe overflatebehandling mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 det er finerplater med 0,5 til 1 mm teak på toppen med lyse nater kjøpt på Oslo Finerfabrikk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Jeg er skeptisk til lakkerte dørker på båt. Det blir veldig glatt om man er våt på bena. Jeg ville oljet disse platene Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Jeg har et tilsvarende prosjekt på gang; vel, platene er ikke kjøpt enda, men... Jeg har også tenkt og olje platene i stedet for lakk. Ble fortalt av en kar at 'da er dem veldig gode å gå barbent på'. Noen som har en olje og foreslå? Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Jeg går ut i fra at det ikke er en slags Tarkett for bruk på gulv i hus du mener Bare for å oppklare en vanlig missforståelse: "Tarkett" er IKKE et produkt men et firmanavn, Tarkett er en stor svensk produsent som produserer parkett, gulvbelegg (vinyl og linoleum) og laminat. Noen som har en olje og foreslå? Sikkert like mange meninger som båter med slike dekk; du finner sikkert også mange svar med å søke litt mer her på Båtplassen. Mange velger kun en olje, du må da regne med å olje flere ganger årlig avhengig av bruk osv. Da med f eks Owatrol D1, Clipper 1, Interpreg A eller lignende. Vil du ha en blank "sliteolje" på toppen anbefaler jeg Owtarol Edelolje. Lakkering, f eks Epifanes klar-lakk. Nordstar Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Benar olje med uvr filter med en skvett lakk oppi , brukt det på nybåten nå . Og så langt er det bare skryt å få , men klart sikkert ikke mange som sier det ser ut som en dass heller vis dem syntes det . Har olja hele cocpiten nå , det vil si at jeg har kommet til strøk nr 3 .Første strøk (etter at jeg har skrapa inn til beinet og finpussa ) bruker jeg ca 50/50 Benar /white sprit , neste strøk har jeg Benar og en skvett med lakk og legger på . Jeg og dem som kommer innom syntes det ser meget bra ut , nå var det ikke så pent før jeg begynte så skulle vel ikke så mye til for å få det bedre . Men detta blir blank , knall blank vis det er noe som heter det . Dem fleste sier jeg bør bruke og dem bruker selv matt eller halvmatt , men jeg mener teak skal være blankt . Sånn gjorde jeg det i snekka på teaken og teakfineren , og sånn blir det i den nye båten også . Kunne lagt ut bilder av dagens jobb , men klarer jo ikke det enda jeg så ;) Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
pgk Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Skulle absolutt hatt noen bilder , skal til med samme jobben om litt. Har brukt Benar med uvr filter på et par båter tidligere men "blei litt forveten" når det gjaldt lakken. Hvilken sort bruker du og bare på siste strøket eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Jeg har brukt Epifanes Teak olje, den har farge så teaken blir mye penere å se på. Du må ikke finne på å bruke lakk da du ikke kan slipe dette gulvet. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Skulle absolutt hatt noen bilder , skal til med samme jobben om litt. Første strøket som sagt , men da har jeg jo skrapa inn te beinet .50/50 Benar white sprit , neste strøk bruker jeg Benar og en slump med lakk oppi . Det har jeg brukt hele tia , da blir ikke Benar olja sånn små seig i sola . Blir stein hard og knall fin , desuten er det jo litt gylden svak brunfarge i Benaren så alt blir ganske likt selv om det er mye slitt her å der . Kan maile det et par bilder sikkert vis du er intresert , bare send meg en IM . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Windy37GM Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 (redigert) Jeg lakket slik dørk i vår forrige båt, en Skarpnes9100. Ble fantastisk fint og med en slite styrke som var helt rå. Etter 1 sesong var det riper og greier etter sand i sko osv. hadde da en sønn på 3 :-) Kjapp runde med vannslipepapir (20 minutter) og 1 nytt strøk med lakk og dørken så ut som nytt igjen. Jeg ville lakket :-) Dog første strøket med 1/2 blandet lakk/tynner for å trekke lit ned i treverket. Det gjorde jeg. Lakken var Epifanes, samme med tynneren. Lukter jæv**, høy slitestyrke Her er bilder fra da jeg lakket sist: Lakket dørk joda310 Redigert 23.November.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JRK Svart 24.November.2006 Del på Facebook Svart 24.November.2006 Hei, Bygde båt for 9 år siden. Har brukt olje på alle flater, med unntak av gulv og bordplater, som ble lakket med 2 komponent lakk. Personlig synes jeg den matte patina'en med olje er penest å se på, men du får både en hardere overflate på gulvet og det blir mindre vedlikehold med lakk. Alt som er oljet må jeg gå over hvert 2-4 år alt etter hvor mye teaken er utsatt for solys. Gulv og bordplater er enda ikke etterbehandlet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.