Jump to content

Teaklaminat

Sea Oasis

Recommended Posts

Disse bør du både olje for og få frem fargen i platene og lakke dem mange ganger vist det er slik at du skal gå\tråkke på dem som et gulv ellers blir de fort slitt. :smiley:

Jeg går ut i fra at det ikke er en slags Tarkett for bruk på gulv i hus du mener :confused:

disse tåler ikke vann for de vil svelle opp i skjøtene så de må nok lakeres de også.

Redigert av Espentc (see edit history)
Jeg går ut i fra at det ikke er en slags Tarkett for bruk på gulv i hus du mener :confused:

Bare for å oppklare en vanlig missforståelse: "Tarkett" er IKKE et produkt men et firmanavn, Tarkett er en stor svensk produsent som produserer parkett, gulvbelegg (vinyl og linoleum) og laminat.

Noen som har en olje og foreslå?

Sikkert like mange meninger som båter med slike dekk; du finner sikkert også mange svar med å søke litt mer her på Båtplassen.

Mange velger kun en olje, du må da regne med å olje flere ganger årlig avhengig av bruk osv. Da med f eks Owatrol D1, Clipper 1, Interpreg A eller lignende.

Vil du ha en blank "sliteolje" på toppen anbefaler jeg Owtarol Edelolje.

Lakkering, f eks Epifanes klar-lakk.

Nordstar

Benar olje med uvr filter med en skvett lakk oppi , brukt det på nybåten nå . Og så langt er det bare skryt å få , men klart sikkert ikke mange som sier det ser ut som en dass heller vis dem syntes det . Har olja hele cocpiten nå , det vil si at jeg har kommet til strøk nr 3 .Første strøk (etter at jeg har skrapa inn til beinet og finpussa ) bruker jeg ca 50/50 Benar /white sprit , neste strøk har jeg Benar og en skvett med lakk og legger på . Jeg og dem som kommer innom syntes det ser meget bra ut , nå var det ikke så pent før jeg begynte så skulle vel ikke så mye til for å få det bedre . Men detta blir blank , knall blank vis det er noe som heter det . Dem fleste sier jeg bør bruke og dem bruker selv matt eller halvmatt , men jeg mener teak skal være blankt . Sånn gjorde jeg det i snekka på teaken og teakfineren , og sånn blir det i den nye båten også . Kunne lagt ut bilder av dagens jobb , men klarer jo ikke det enda jeg så ;)

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Skulle absolutt hatt noen bilder , skal til med samme jobben om litt.

Første strøket som sagt , men da har jeg jo skrapa inn te beinet .50/50 Benar white sprit , neste strøk bruker jeg Benar og en slump med lakk oppi . Det har jeg brukt hele tia , da blir ikke Benar olja sånn små seig i sola . Blir stein hard og knall fin , desuten er det jo litt gylden svak brunfarge i Benaren så alt blir ganske likt selv om det er mye slitt her å der . Kan maile det et par bilder sikkert vis du er intresert , bare send meg en IM .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg lakket slik dørk i vår forrige båt, en Skarpnes9100. Ble fantastisk fint og med en slite styrke som var helt rå. Etter 1 sesong var det riper og greier etter sand i sko osv. hadde da en sønn på 3 :-) Kjapp runde med vannslipepapir (20 minutter) og 1 nytt strøk med lakk og dørken så ut som nytt igjen.

Jeg ville lakket :-) Dog første strøket med 1/2 blandet lakk/tynner for å trekke lit ned i treverket. Det gjorde jeg. Lakken var Epifanes, samme med tynneren. Lukter jæv**, høy slitestyrke

Her er bilder fra da jeg lakket sist: Lakket dørk

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei,

Bygde båt for 9 år siden. Har brukt olje på alle flater, med unntak av gulv og bordplater, som ble lakket med 2 komponent lakk. Personlig synes jeg den matte patina'en med olje er penest å se på, men du får både en hardere overflate på gulvet og det blir mindre vedlikehold med lakk.

Alt som er oljet må jeg gå over hvert 2-4 år alt etter hvor mye teaken er utsatt for solys. Gulv og bordplater er enda ikke etterbehandlet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...