Jump to content

Taktisk kompass for seilbåt

Kosmix

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til ,og/eller har erfaring med slike kompass? Hvilke leverandører/forselgere finnes? ...Jeg fant en nettbutikk som hadde taktiske kompass i sortimentet sitt for en stund siden, men nå finner jeg ingen.

Noen som vet om evt. gode utenlandske seilbåtutstyrsbutikker?

:sailing:

[Edit: idiotskrivefeilen 'strategisk' er endret til....'taktisk']

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Et sånt et ?

Om det er strategisk vet jeg ikke. Det hjelper nok med taktiske beslutninger, men strategien bør man nok ikke overlate til utstyret.

-------------------

Kan noen forklare enkelt hvordan et slik kompass skal brukes. :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Et digitalt taktisk kompass kan hjelpe deg med noe av det følgende (avhengig av modell såklart):

- Detektere vindskift - gi signal om du bør slå

- Finne favorisert ende av startlinje

- Finne gjennomsnittlig vindretning basert på kurs

- Si fra om slagvinkelen ikke er optimal

- Holde (huske) peilinger til andre båter - snappe opp om du drar fra eller ikke.

Alt dette kan man finne ut ved hjelp av det vanlige kompasset og en papirlapp og litt hoderegning også. I et taktisk kompass er det innebygd litt elektroniske eller analoge hjelpefunksjoner.

S/Y Surprise

Oj, kanskje det ikke er nødvendig å kjøpe kompass til x1000 kroner? Jeg har et sånt orienteringskompass. Kanskje et sånt rundt halsen gjør samme nytte - hvertfall til peiling :)

Jeg tenkte det taktiske kompasset ville hjelpe meg med å finne riktig kurs ved baut/jibb på en mer oversiktlig måte enn det tradisjonelle kompasset, men da er det kanskje bedre å finne noe annet å bruke pengene på...

(Beklager den lange setningen... :boxing: )

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Oj, kanskje det ikke er nødvendig å kjøpe kompass til x1000 kroner?

For andre enn ivrige konkurranseseilere er det antagelig bare bortkastet, ja.

Likevel, det er viktig å finne ut hva dine eksisterende instrumenter kan. Jeg har vindmåler koblet til gps og kompass, og da blir spørsmålet om taktisk kompass stort sett et spørsmål om et ekstra instrumentdisplay. Ikke at jeg har tenkt å skaffe meg noe ekstra display av den grunn. :wink: Stort sett leser jeg ut sann magnetisk vindretning når jeg planlegger den neste delen av en seilas, og bruker vindskiftalarm i de periodene jeg ikke følger så veldig godt med på seilene selv.

Da har jeg bestemt meg for å droppe dette kompasset (inntil videre). Får heller komme til bake til det hvis behovet melder seg igjen. Jeg vil ha noen tekniske hjelpemidler i båten som kan hjelpe meg å trimme riktig, og GPS har høy prioritet.

Om noen har forslag til gode hjelpemidler hører jeg gjerne om dem :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Om noen har forslag til gode hjelpemidler hører jeg gjerne om dem

Jeg antar at båten har en windex, for etter kompass er dette det viktigste instrumentet på en seilbåt. Lus i forseil og storseil er også nyttigere enn elektronikk for mange tusen kroner.

Et vindinstrument kan være veldig kjekt, og skaffer du deg et med NMEA kan det snakke med GPS, autopilot og andre ting det kan hende du handler inn etter hvert. Da slipper du å gjette på vindstyrke og vindretning.

På regattabåter av den mer skarpe sorten vil det være naturlig å bruke. Til turbruk må det vel komme i klassen "kjekt å ha".

Men på den annen side, et kompass skal man jo ha. Så hvis man først er i markedet etter et nytt kompass, er vel ikke den taktiske varianten mye dyrere, eller?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Ja, jeg vurderer også nytten av å ha to kompass. Nå har jeg bare ett på den ene siden av nedgangen til kabin, men ser i seilhåndbøker at det er anbefalt å ha ett på hver side.

Silva-modellene er aktuelle kompass, ....men hvorfor har de taktiske kompassene så rar skala?

Jeg kommer til å bruke båten både til regatta og turseiling, -og i hovedsak for å trene på å bli god til å seile samt finne ut hva jeg (vi) trenger/hva behovet mitt (vårt) er.

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...