Kosmix Startet 21.November.2006 Del på Facebook Startet 21.November.2006 (redigert) Er det noen som kjenner til ,og/eller har erfaring med slike kompass? Hvilke leverandører/forselgere finnes? ...Jeg fant en nettbutikk som hadde taktiske kompass i sortimentet sitt for en stund siden, men nå finner jeg ingen. Noen som vet om evt. gode utenlandske seilbåtutstyrsbutikker? [Edit: idiotskrivefeilen 'strategisk' er endret til....'taktisk'] Redigert 21.November.2006 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Hva er "strategisk kompass"? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Hva er "strategisk kompass"? Et sånt et ? Om det er strategisk vet jeg ikke. Det hjelper nok med taktiske beslutninger, men strategien bør man nok ikke overlate til utstyret. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Espen C Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 strategisk plassert kompass eller Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 Jeg mente taktisk kompass. Sorry. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sjøtummel Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Hva er "strategisk kompass"? Det er et ledelsesverktøy (og konsulentbuzzword). Kan kanskje brukes for å styre et rederi, men det kan ikke brukes til å navigere et fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Silva kan vel også brukes. Se www.silva.se og http://www.silva.se/marine/catalog/103reen.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 21.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2006 Takk for linkene. Det er akkurat sånn jeg mener. Jeg var jo inne på Silva sine sider tidligere i dag, men der fant jeg ikke det jeg lette etter.... Tacktick'en var jo forresten dritstilig, da! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hulda Svart 21.November.2006 Del på Facebook Svart 21.November.2006 Tacktick'en var jo forresten dritstilig, da! Er det ikke et ordtak som sier noe som "uten dristighet går det meste på trynet"? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Alternativet er et fra Suunto Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Slagskibet Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Hva er det som er så taktisk på det kompasset da ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Like lite som på det fra Silva. Noen farger og en offset skala gjør vel ikke et kompass om til et taktisk instrument. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2006 Del på Facebook Svart 22.November.2006 Da ungene var små og seilt jolle brukte de taktiske kompass. Jollekompass er vel i hovedsak taktiske kompass. På regattabåter av den mer skarpe sorten vil det være naturlig å bruke. Til turbruk må det vel komme i klassen "kjekt å ha". Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Et sånt et ?Om det er strategisk vet jeg ikke. Det hjelper nok med taktiske beslutninger, men strategien bør man nok ikke overlate til utstyret. ------------------- Kan noen forklare enkelt hvordan et slik kompass skal brukes. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Slagskibet Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Hvordan ser et taktisk kompass ut lurer jeg på Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Et digitalt taktisk kompass kan hjelpe deg med noe av det følgende (avhengig av modell såklart): - Detektere vindskift - gi signal om du bør slå - Finne favorisert ende av startlinje - Finne gjennomsnittlig vindretning basert på kurs - Si fra om slagvinkelen ikke er optimal - Holde (huske) peilinger til andre båter - snappe opp om du drar fra eller ikke. Alt dette kan man finne ut ved hjelp av det vanlige kompasset og en papirlapp og litt hoderegning også. I et taktisk kompass er det innebygd litt elektroniske eller analoge hjelpefunksjoner. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Takker , Det betyr at øyne, nese, ører, + det på insiden, duger nok for mitt behov. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kosmix Svart 23.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2006 Oj, kanskje det ikke er nødvendig å kjøpe kompass til x1000 kroner? Jeg har et sånt orienteringskompass. Kanskje et sånt rundt halsen gjør samme nytte - hvertfall til peiling :) Jeg tenkte det taktiske kompasset ville hjelpe meg med å finne riktig kurs ved baut/jibb på en mer oversiktlig måte enn det tradisjonelle kompasset, men da er det kanskje bedre å finne noe annet å bruke pengene på... (Beklager den lange setningen... ) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hulda Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 men da er det kanskje bedre å finne noe annet å bruke pengene på...(Beklager den lange setningen... ) Min mening: Bruk penga på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.November.2006 Del på Facebook Svart 23.November.2006 Oj, kanskje det ikke er nødvendig å kjøpe kompass til x1000 kroner? For andre enn ivrige konkurranseseilere er det antagelig bare bortkastet, ja. Likevel, det er viktig å finne ut hva dine eksisterende instrumenter kan. Jeg har vindmåler koblet til gps og kompass, og da blir spørsmålet om taktisk kompass stort sett et spørsmål om et ekstra instrumentdisplay. Ikke at jeg har tenkt å skaffe meg noe ekstra display av den grunn. Stort sett leser jeg ut sann magnetisk vindretning når jeg planlegger den neste delen av en seilas, og bruker vindskiftalarm i de periodene jeg ikke følger så veldig godt med på seilene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 24.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2006 Da har jeg bestemt meg for å droppe dette kompasset (inntil videre). Får heller komme til bake til det hvis behovet melder seg igjen. Jeg vil ha noen tekniske hjelpemidler i båten som kan hjelpe meg å trimme riktig, og GPS har høy prioritet. Om noen har forslag til gode hjelpemidler hører jeg gjerne om dem :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sjøtummel Svart 24.November.2006 Del på Facebook Svart 24.November.2006 Om noen har forslag til gode hjelpemidler hører jeg gjerne om dem Jeg antar at båten har en windex, for etter kompass er dette det viktigste instrumentet på en seilbåt. Lus i forseil og storseil er også nyttigere enn elektronikk for mange tusen kroner. Et vindinstrument kan være veldig kjekt, og skaffer du deg et med NMEA kan det snakke med GPS, autopilot og andre ting det kan hende du handler inn etter hvert. Da slipper du å gjette på vindstyrke og vindretning. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 24.November.2006 Del på Facebook Svart 24.November.2006 På regattabåter av den mer skarpe sorten vil det være naturlig å bruke. Til turbruk må det vel komme i klassen "kjekt å ha". Men på den annen side, et kompass skal man jo ha. Så hvis man først er i markedet etter et nytt kompass, er vel ikke den taktiske varianten så mye dyrere, eller? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ulysses Svart 26.November.2006 Del på Facebook Svart 26.November.2006 Jeg kjøpte et Silva-racing-elite-kompass (103PE) fra denne nettbutikken: Tra-mar Kjapp og grei levering. Den eneste ulempen med denne modellen er at kompassbelysning må bestilles separat. I mørket er det ekstra kjekt med kompasslys. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2006 Ja, jeg vurderer også nytten av å ha to kompass. Nå har jeg bare ett på den ene siden av nedgangen til kabin, men ser i seilhåndbøker at det er anbefalt å ha ett på hver side. Silva-modellene er aktuelle kompass, ....men hvorfor har de taktiske kompassene så rar skala? Jeg kommer til å bruke båten både til regatta og turseiling, -og i hovedsak for å trene på å bli god til å seile samt finne ut hva jeg (vi) trenger/hva behovet mitt (vårt) er. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.