Jump to content

Bruktbåtpriser vs Nye båter

loffern

Recommended Posts

Det har vel ikke vært noen stor prisstigning på Bavaria så langt i år, men at valutafaktoren som Lundebåt operer med i sine priser har andret seg. Prisen var tidligere oppgitt med kurs på 8 kroner, men nå er det vel 8.30 eller 8.40 som gjelder.

Mener en 39 Cruiser er priset 1025' sist jeg var innom og kikket, i sommer var prisen 955', det meste er nok valutasvigninger mens noe sikkert er prisstigning også. Har ikke sjekket om standardutstyr specen er endret i samme periode, men regner ikke med det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er nok liten tvil om at bruktmarkedet sliter for tiden, men jeg er faktisk ikke så sikker på om det er så ille som media skal ha det til.

Vi har mange jobber på eldre båter, og mange av disse båtene har nylig byttet eier, og sett i forhold til hva folk har betalt for disse båtene, og de feilene som er (det går mye i lekkasjer rundt omkring, slitt treverk, elendig elektrisk opplegg og ofte en gammel saltvannskjølt motor også som synger på siste verset), så tror jeg faktisk fortsatt på at det er godt mulig å oppnå en bra pris for de båtene som blir trukket frem i media som "pristaperne" dersom båtene er i skikkelig forfatning. Det ble nylig solgt en Comfort C34, riktignok med nyere motor, men slitt teakdekk og ellers beskjedent utstyrnivå, gammel instrumentering osv. for over 460000. Dette er bare noen uker siden, og jeg tror faktisk fortsatt på at det er mulig å oppnå en bra pris for en bra orustbåt fra 80-tallet så lenge den er skikkelig vedlikeholdt og fulgt opp. Etter min mening kan man da også få en bedre båt (men det avhenger av hva man legger vekt på), men det er forståelig at mange velger ny båt når man ser hvor dårlig mange av de eldre båtene fremstår. Er man litt nevenyttig kan man fortsatt gjøre bra kjøp, og jeg tror faktisk at de som sitter med forholdsvis nye båter sliter like mye med å selge som de gamle båtene.

Det skulle være interessant å se hva som er lagt til grunn når man sier at bavaria har steget 13% i pris. Det er ofte to helt forskjellige verdner med hva som annonseres for på finn og hva de selges for. Jeg kjenner til båter som har gått for opptil 600000 mindre enn det den har vært annonsert for på finn for

Helt riktig som Sydvesten skrev, de har hevet Euro-kursen. Men nå spås den ned til 7.9 igjen

over nyttår.

Skal en handle båt, sjekk med finansinstutisjoner om en bør binde kursen eller ei. Jeg kjøpte vår

på flytende kurs, og fikk en hygglig kreditnota på 26000.

Men tenker en på Bavaria, så tror jeg ikke de hever prisen med det første, når Jeanneu og

Benetau har senket sine. Samtidig kommer Delphia som meget bra båter.(kjenner ikke imp).

Man har altid en konkurransesits i bildet.

Vi sees!

Hvordan underbygger du denne påstanden ?
Jo det skal jeg si deg.

Jeg var på lundebåt før jul ifjor og da kostet en Bavaria 33 640'. Idag ca et år etter koster den 725' noe som er en økning på ca 13%. Noe av dette skyldes selvfølgelig valutakursen men ikke alt. Men for meg er det samme hva som er årsaken, jeg får jo min lønn i norske kroner.

Jeg var på lundebåt før jul ifjor og da kostet en Bavaria 33 640'. Idag ca et år etter koster den 725' noe som er en økning på ca 13%. Noe av dette skyldes selvfølgelig valutakursen men ikke alt. Men for meg er det samme hva som er årsaken, jeg får jo min lønn i norske kroner.
Så at en modell,fra en produsent ( som forøvrig var på introduksjonstilbud høsten 2005 ) har gått opp,brukes som fasit på at prisene er steget med 13%.

Nuvel.

Suzuki

No boat needed..

Det samme gjelder jo på alle de andre modellene også selv om utslaget nok er størst på de minste modellene(Bavaria 30 gikk fra 460' til 535'), men det er jo også de de aller fleste kjøper da. Men litt av poenget var jo at alle båtblader nå sier at nye båter har blitt billigere det siste året men de nevner ikke med et ord at de som selger aller flest nye båter nemlig Lundebåt har økt prisene fra ifjor. Om det er 5 el 15% er vel ikke så nøye.

Hvordan ser du på 80 talls båter med nyere motorer da Oslo Maritme ?

Nyere motor er naturligvis en stor fordel, og en av de investeringen man får noe igjen får når man selger, men etter min mening er det helheten som gjelder, det hjelper lite om båten har en ny motor hvis resten av båten er i dårlig forfatnig. Jeg hadde uten tvil gått for en ellers velholdt båtfra 80-tallet med gammel motor enn tilsvarende båt med ny motor og ellers dårlig forfatning. Som sagt, det er helheten som gjelder og folk må selv vurdere hva de legger vekt på ved valg av båt, men jeg har sett nok av eksempler på 80-talls båter i år som er solgt for en sum som viser at det fortsatt går an å selge "pristaperne" til en bra pris hvis de er i bra stand. Jeg tror ikke situasjonen er så ille som journalistene skal ha det til, men det er dessverre liten tvil om at mange av båtene som annonseres i dag ofte bærer preg av dårlig vedlikehold og minst mulig påkostninger, og da blir det vanskelig å selge. At det er en kurrant båt har naturligvis også en del å si.

Og mulligen: Ja, jeg vet at comfort C34 ble solgt som sweden yacht etter at de ble kjøpt opp, og at båten fikk en liten "facelift", med bl.a. teakdekk når SY overtok. Dette var nok en overligger, står comfort på båten, men den har teakdekk og ellers alle de tingene som SY hadde.

Det skal vel litt til å finne en båt hvor eieren har kostet på å innstallere en helt ny motor, i en båt som er i en ellers dårlig forfatning....for så å sprøve å selge den. Her tror jeg Oslo Maritime er litt på viddene. Det er i hvert fall ikke det vanligste alternativet en har til en velholdt båt fra 80-tallet med gammel motor.

Ellers er det riktig som O M sier, at man får "noe" igjen for å investere i en ny motor når man selger...men det er ikke bare helheten som teller, det er båttype/fabrikat og kanskje ikke minst hva slags motor som er satt inn.

Det er vel iogså sånn, at de som har velstelte og velholdte båtet tar den investeringen som trengs dersom en ny motor er nødvendig. Da får han også godt betalt. Men det vil vel alltid være slik at det er de mest populære og velholdte båtene som gjennomgående er lettest å selge til en "høy" pris?

Ellers er også min oppfatningt at de gamle båtene fra 80.tallet nå nok må regne med et tildels store prisfall allerede til neste år. Tendensen har vært helt klar denne sesongen.

Men, fremdeles er det ikke mange nok nyere bruktbåter på markedet. Det ble jo knapt nok ikke solgt båter i det hele tatt i perioden 1990- 1994, og hvis en tar med labert salg i 89 og i 95-98 også, så har bruktbåtkjøåerne ikke Såå mye å velge inn likevel. Jeg tenker da spesielt på båter i prisklassen 500' til 1500'.

Det skal vel litt til å finne en båt hvor eieren har kostet på å innstallere en helt ny motor, i en båt som er i en ellers dårlig forfatning....for så å sprøve å selge den. Her tror jeg Oslo Maritime er litt på viddene. Det er i hvert fall ikke det vanligste alternativet en har til en velholdt båt fra 80-tallet med gammel motor.
Har sett nok av eksempler på dårlige båter med ny motor, når den gamle ikke går mer blir det plutselig veldig vanskelig å selge, mens har de byttet motoren tror de plutselig at de kan få hva som helst. Mitt poeng er at velholdte båter som har fått de oppgraderingene det er naturlig å forvente fortsatt vil holde seg bra i pris. At det en kurrant båt er naturligvis også viktig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...