Jump to content

Targabøyle, lage selv eller kjøpe ?

Tine IV

Recommended Posts

Hei alle sammen ,etter litt fram å tilbake så er jeg like langt . Tenkte å kjøpe meg en targabøyle fra seasea til under 4 lapper ,sveisa i rustfritt .Men hva med å lage en selv i finer eller no, tenkte kansje og snekkre sammen en targa som er hul innvendig for trekking av kabler . Snekkra en som passer akurat sånn jeg vil ha den og til slutt legge på noen lag med glassfiber men .

Her trenger jeg endel info ,forslag osv .

Vis jeg snekkrer sammen en selv og prøver å få den så riktig som jeg vil ha den , så må det litt støping til hva da ?

1.

Hvor mange lag må/trenger jeg med glssfiberduk ?

2.

Hva med siste laget , er det rugglete og mindre fint og må pusses i timer ?

3.

Etter at støpinga er ferdig og tid for finpussen , hva gjør jeg da ?

4.

Kan jeg male på div lag med to komp, eller blir det bare søl ?

5.

Noen som har det miste peil på hva detta kan komme på av kroner ?

Noen ca mål her ca 80 cm høy , og bredde ca 2 m 10 cm nede og bredde ca 1 m 80 i overkant/toppen .

Noen her inne som har forslag på hvordan jeg skal gå frem og hva jeg skal bruke , og hvor varmt må det være for å støpe ? Vi har jo verksted i havna som jeg kan fyre opp litt varme så bør jo gå greit , men som dere har skjønt for lenge sia . Dette har jeg lite peil på , men kan jo ikke være noen tusenkunst å få støpt ei bøyle vel, hehe .

Kunne tenkt meg å høre fra dere hva jeg må kjøpe inn av matrialer ,hva jeg må ha av verktøy os v. her trenger jeg ALT av forslag . Og helt til slutt , det må nesten bli finere med en støpt targa enn en i sveisa i rustfrie rør , eller ?

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

.......Tenkte å kjøpe meg en targabøyle fra seasea til under 4 lapper ,sveisa i rustfritt .......Men hva med å lage en selv i finer eller no,......

Noen som har det miste peil på hva detta kan komme på av kroner ?

Ja, du kommer dårligere ut enn å kjøpe den ferdig. .....mener jeg. Bedre med en skikkelig vedlikeholdsfri i syrefast enn ett makkverk i fineer og glassfiber. Du må sikkert bygge 2 eller 3 av dem før du ender opp med med en som du er fornøyd med og som ikke ikke skjemmer ut båten. Husk at targabøyle på en Årø 30 er litt kilent da båten i utgangspunktet er litt kort for en FB. Dess mindre dominerende bøylen er dess mer kledelig blir den.

-20% på det meste på SeaSea første helg i desember. Løp og kjøp!!

Husk at targabøyle på en Årø 30 er litt kilent da båten i utgangspunktet er litt kort for en FB. Dess mindre dominerende bøylen er dess mer kledelig blir den.

Humm sikkert riktig det du sier og mener men, Åre 30 er litt for kort for FB , det er sikkert mulig det . Men den er da meget stor vis jeg skal begynne å sammenligne andre 30 fotere med FB .Neida jeg trur og mener den vil bli litt finere og mere utbygd med en targabøyle på , uten så ligner den mere på en camping vogn ellerno . Men smak å behag det også da.

Men som du sier den targa'n på seasea er veldig flott den så er vel ikke umulig at den er å se på skuta te sommer'n . Men Sigurd det var stygt sagt om den flotte skuta mi , nå trur jeg at jeg må finne fram batterivannet å døyve smerten . :sad:

Tine II

Men Sigurd det var stygt sagt om den flotte skuta mi , nå trur jeg at jeg må finne fram batterivannet å døyve smerten . :sad:

Sorry...var ikke stygt ment, men en ærlig og rett fram mening og betraktning. Forøvrig vet du ikke hva stygt er før du har sett min "Store stygge stål" med borti 5m laaang FB!!!! Praktisk Container!!

Står på mitt: Gjør targabøylen så smekker, lav og praktisk som mulig. Det gjøres best med SS-rør. 33-35mm polert kan bli elegant.

Alternativet er kanskje å snekre sammen noe i fineer med glassfiber overtrekk. Ta ett søk på fineer innbakt i plast her på forumet og du skjønner hvorfor jeg er mot løsningen.

Regn også litt på utgiftene. Duk, polyester, oppvarming, redskap, sparkel, topcoat, fineer, skruer, pussepapir, ærgrelser og arbeidstid pluss masse mere.

Uansett hva du gjør...lykke til, men jeg tror aldri du vil angre på å kjøpe den ferdig.... om du ikke sveiser den selv da.!!!!! Du kan låne TIG-apparat av meg om du behersker kunsten!!

(Forøvrig; Min FB er større enn din såhh!!)

Da glømmer jeg alt om snekkring, støping osv . Det er julesalg på Seasea i Sandvika imårra lørdag og søndag , 20% på "alt" utenom tilbudsvarer og elektronikk . Har en fin targa der som jeg har sett på noen ganger og har funnet ut at den passer sånn nogenlunde , kansje 10 cm for høy men det ser vi når den blir henta i helga . Ringte Seasea i dag og holdt av den ene dem har der , koster 3765 svenske i katalogen . Gubben i telefon sa 3.220 norske minus 20% , targa i 30 mm rør . Må da være en bra pris vil jeg tru , han sa foresten at jeg måtte ha med litt tålmodighet da det er litt kaos på juletilbudshelga . Så da for jeg se om dette kan bli bra , noen som har sett den foresten i butikken eller har den selv? Har bare sett den på nettet , men ser jo bra ut da så håper det .

Tine II

Hvorfor er det ikke flere som får laget slikt etter mål? Er ikke så dyrt som mange tror, dessuten blir den jo akkuratt slik du ønsker!

Fikk selv laget alt av syrefaste rekker og targabøyel hos West-mekan (som lager til saga, viknes m.fl.). Tegnet opp alt slik eg ville ha det. targabøyel med landternemast, men akkuratt dei festepunkta ville, krok for vimpler, avtagbar (for transport på land). Prisen ble vel rundt 2500,- det samme for akterrekken, noe mer for rekken fremme, da den ble rimlig stor...

Hvorfor er det ikke flere som får laget slikt etter mål? Er ikke så dyrt som mange tror,

Den prisen du snakker om må være spesial pris , her i vestfold koster en tusing for en rørbit med sveis på . Den store targa'n fra seasea til 2.600- nå på tilbud , trur jeg er en bra pris . Etter mye skjekking rundt så finner ikke jeg det billigere , vis du skal handle 30mm syrefast og få noen til å bøye å sveise detta . Ja da koster det kroner , har jo en her på BP som fikk laget en targa i sommer . Litt spesielt den kansje da , for folka var i båten å tok mål og gjorde alt . Men så kom prisen på over 15.000- også da .

Hadde vært knall å sett bilder av det du har fått laget , høres jo billig ut det da .

Tine II

Redigert av Tine II (see edit history)

Hvorfor er det ikke flere som får laget slikt etter mål? Er ikke så dyrt som mange tror, dessuten blir den jo akkuratt slik du ønsker!

Fikk selv laget alt av syrefaste rekker og targabøyel hos West-mekan (som lager til saga, viknes m.fl.). Tegnet opp alt slik eg ville ha det. targabøyel med landternemast, men akkuratt dei festepunkta ville, krok for vimpler, avtagbar (for transport på land). Prisen ble vel rundt 2500,- det samme for akterrekken, noe mer for rekken fremme, da den ble rimlig stor...

Har du bilder av det? Høres utrolig billigt ut :smiley:

Kommet hjem fra shoppetur hos Sea Sea , handla targa bøyle med bytte rett vis det ikke faller helt i smak . Men den er selvsagt ikke i syrefast , hva mener dere om det ? Den var flott laget syntes jeg , nedfellbar og greier for dem som trenger det og prisen 2.600- ca . Mener dette er en grei handel , blei ny kjøre stol og div ting med også . Men ikke for å lage noe reklame , men vi har en tråd her med butikker vi er fornøyd /missfornøyd med . Dette var en butikk etter Skarpnes (var med han også ) og min smak , kjempe utvalg og mega hyggelige folk som jobba der . Den nye stolen er jeg ikke helt sikker på , men nada problemo sa dem bare kom og bytt den det vis den ikke passer inn . Så imårra er det targamontering og div banning , da jeg veit det ikke er bare bare når ting skal gjøres . Må korte inn ei rekke oppe på CBC dekket og litt andre ting , men det kan jo bli bra til slutt .

Tine II

Kommet hjem fra shoppetur hos Sea Sea Men ikke for å lage noe reklame , men vi har en tråd her med butikker vi er fornøyd /missfornøyd med . Dette var en butikk etter Skarpnes (var med han også ) og min smak , kjempe utvalg og mega hyggelige folk som jobba der .

Tine II

Spør du meg, så gjør det ikke noe om du omtaler Sea-Sea i positive vendinger Tine. Kunnskapsrike og hyggelige synes jeg alltid betjeningen er. Dessuten, Sea-Sea sponset oss med meget bra gaver under fjordårets Hortentreff så litt positiv omtale er ikke av veien.

Tilbake til tråden. Hvilket materiale var bøylene laget av?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tilbake til tråden. Hvilket materiale var bøylene laget av?

Hehe ser jo det nu at jeg glømte å si det , ikke lett alt ting nei . Targa'n er laget av 30mm rustfritt , og meget flott laget på alle måter . Den var såpass at Skarpnes bestilte 1 stk han også , men sjekka med min når vi kom hjem . Han må ha noen små ombyggninger , men pytt pytt . Det som blei kjøpt i helga (lørdag / søndag ) fikk du 20% på (selv om det måtte bestilles ) , utenom det meste av elektronikk . Jeg fikk over 1000- i rabatt på det jeg handla ,og det er en grei sum å spare til andre ting .

Litt utenfor detta men , var jo folk fra div elektro merker der i hele helga . Den nye kartplotter med sattelitt bilder og kamerea med nattlys , ikke det dummeste jeg har sett . Men uff det koster .

PS:Er det deg REM som har problemer med autopilot fra USA ? Var en fra BP som ikke var helt fornøyd med Raymarine skjønte jeg på han fra nettopp Raymarin .

Tine II

Targa'n er laget av 30mm rustfritt , og meget flott laget på alle måter .

PS:Er det deg REM som har problemer med autopilot fra USA ? Var en fra BP som ikke var helt fornøyd med Raymarine skjønte jeg på han fra nettopp Raymarin .

Tine II

Targaen står høyt Tine og vil vel skjelden komme i direkte kontakt med saltvann. Kanskje da bortsett fra de gangene du skal på harrytur og må krysse fjorden i skikkelig ruskevær fra Sør? A2 materiale vil vel ruste noe i overflata, men du tar det enkelt med Autosol. Så velholdt som Sandviken var, tipper jeg at vi heller ikke vil se mye rust på targabøylen i nybåten, selv om den så skulle vært laget i smijern :wink:

Nei, jeg har ikke flagget noe problemer med min Raymarin på BP. Men så har jeg ikke rukket å montere den heller da. Vi får se etterhvert. Mista litt motet i høst da jeg så at kupplinger og slangefittings her i landet koster opp mot det halve av hva jeg ga for hele piloten i USA.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...