Jump to content

Ladespenning

agun

Recommended Posts

Hej jeg har selv lige rodet med akkurat det samme med pc.Jeg havde generator i test bænk og der var der ingen problemer. Men når den kom i båden 15-16volt.Så fik jeg fat i en eletroexpert og han fortalte hvad der er fejl på. det er meget simpel fejl.Enten er stelforbindelsen dårlig eller så er der løs forbindelse på et af stikkene på generator det opfatter regulator som modstand og så kører den på. I mit tilfælde skulle et stik lige klemmes lidt og så var problemet væk. :confused:

Ja, det er klart det kan, MEN: Jeg hadde selv feil på spenningsregulatoren på en tidligere båt, og kjørte 17 volt på batteriet i flere dager før jeg fikk fikset dette. Ingenting tok skade og jeg

hadde følgende utstyr i båten i bruk:

- Lanterner

- Interiørlys

- Eagle ekkolodd

- Garmin GPS 12

- Nasa VHF

- Kjøleboks (ikke kompressor)

- S/H Tv

MEN kan 15 - 16v skade f.eks kjøleskap, data og andre el instrumenter

Mye av slikt utstyr tåler denne spenningen utmerket. Mange GPS'er går f.eks på alt mellom 8 og 30volt. Men det er et paradoks. Varmeapparater og enkelte kokeapparater (Vallas f.eks) er svært kilen på spenningen. Det vanlige et at de ved lav spenning ikke starter, - gødetråden blir ikke rødglødende nok. Men for enkelte apparater skal det ikke mye til før tråden brenner tvert av!! For mitt varmeapparat er 13,5volt oppgitt som maks spenning. I praksis har det gått bra med 14,4volt, men tror tråden hadde brent av ganske fort ved 16 - 17 volt!

Lars H.

PS.

På min hjemmeside http://trudelutt.com er det nå over 20 nye bilder fra vårt besøk på Stora Kornön I Sverige i sommer!!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Husk å sjekke batteri vannet!

Du bruker en del vann på 15 v går de tørre så er det kvelden for dem.

Jeg hadde en defekt dynamo som ladet vilt helt opp til 16,2 v men ingen ting tok skade av det.

Nå har jeg 14,7 v når batteriene er fulladet og sjekker nivået på vannet ofte.

Snakket med Staubo elektro i går og de bekreftet at over 15v kan skade elektronisk utstyr.

www.staubo.no        De selger mye elektronisk, invertere osv.

Kjørte båten til verkstedet som monterte dynamoen, idag. Dette skal være en grei sak da jeg mener dette er en garanti sak. Dynamo innmonter i slutten av Juni 03. Klagde på ladespenningen i vår, men fikk beskjed om at hvis batteriene ikke ble varme så ble det ingen

problemer. :crazy:

Hvis regulatoren ikke går an å justere så var det enkleste/billigste å sette på en skillediode mellom dynamo og batterier, sier Staubo

Dette er en helt ny dynamo så da burde det vel være mulig å justere regulatoren????

Ellers så mente Staubo at man bør sikre elektronisk utstyr med  12v - 12v inverter  som gir jevn spenning hele tiden !!!!|

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ellers så mente Staubo at man bør sikre elektronisk utstyr med  12v - 12v inverter  som gir jevn spenning hele tiden !!!!|

DET ER DET FREKKESTE JEG HAR HØRT!!

Lars H.

PS.

På min hjemmeside http://trudelutt.com er det nå over 20 nye bilder fra vårt besøk på Stora Kornön I Sverige i sommer!!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MEN kan 15 - 16v skade f.eks kjøleskap, data og andre el instrumenter

Jepp. jeg har aldri målt mer enn 15 volt hos meg men i sommer sa Sailor VHFen takk for seg. Sendte den til rep. og konklusjonen var klar: Overspenningsvernet internt i VHFen hadde slått til og det betyr at spenningen hadde vært over 16 volt :crazy::lol: Kosta meg 1400 å finne ut akkurat det......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jepp. jeg har aldri målt mer enn 15 volt hos meg men i sommer sa Sailor VHFen takk for seg. Sendte den til rep. og konklusjonen var klar: Overspenningsvernet internt i VHFen hadde slått til og det betyr at spenningen hadde vært over 16 volt :crazy::lol: Kosta meg 1400 å finne ut akkurat det......

Kjøleskapet mitt sluttet å virke forrige helg ( på 12v). Det virker på landstrøm!!!

Siden jeg har en amerikansk båt med 110v / 12v er da kjøleskapet et 110 volts kjøleskap med innebygd omformer fra 12v - 110v ??? Som har gått til hel....   Siden det virker på landstrømmen?

Det med kjøleskapet kan jeg ikke svare på, men verkstedet som har montert dynamoen må kunne fikse det så du får riktig ladespenning uansett hva årsaken til at du har 15V måtte være.

Du skal som det er skrevet her tidligere ha ca 14.4 volt på batteriet når motor går, og det skal du ha uten at det skal være nødvendig å montere noe ekstrautstyr.

KAN DU UTDYPE DET.  For oss som ikke er så god på strøm :cryin::flag:

Gjerne det, det er ikke så vanskelig. Har en et 12volt anlegg i båt, gir det i tomgang og fulladet batteri 12,6volt.

Er en ikke så kritisk, skal en kunne tappe strøm til spenningen går litt under 12 volt. Og når en lader, er maksimum spenning 14,4 volt ved 20 grader. Bruker en båten i vinterkulden skal ladespenningen opp i drøyt 15 volt når temperaturen nærmer seg 25 kalde.

Så å si at en MÅ ha en regulator som gir 12 volt (og ikke noe annet), må kun være for å selge denne regulatoren.)

90% av alt elektronisk utstyr er beregnet for spenning mellom 11 og 15 volt som er vanlige spenninger i en båt (har ikke bevis for dette, men er rimelig sikker på dette). Mitt varmeapparat er imidlertid spesifisert til max 13,5volt, men har hittil tålt 14,8 volt uten å streike.

Var dette god nok utdyping?

Lars H.

PS.

Lars H.

...Ellers så mente Staubo at man bør sikre elektronisk utstyr med  12v - 12v inverter  som gir jevn spenning hele tiden !!!!|

...DET ER DET FREKKESTE JEG HAR HØRT!!...

...Så å si at en MÅ ha en regulator som gir 12 volt (og ikke noe annet), må kun være for å selge denne regulatoren.) ...

Det er nok mulig vi har misforstått Staubo littegrann.  Det er nok ikke snakk om noen genrell laderegulator, men (som det står skrevet) for å sikre elektronisk utstyr. Det er riktig som Lars H skriver at det aller meste klarer seg uten noe slikt. Men det finnes også utstyr som ikke gjør det. En kamerat "blåste" i filler et LCD-TV i bilen, tiltenkt DVD-visning for barna. Årsaken viste seg å være for høy spenning når motoren gikk.

Så det er kanskje det Staubo mente - har du elektronisk utstyr som har behov for akkurat 12V, så bør det sikres med en slik inverter.

Ronald.

Kjøleskapet mitt sluttet å virke forrige helg ( på 12v). Det virker på landstrøm!!!

Siden jeg har en amerikansk båt med 110v / 12v er da kjøleskapet et 110 volts kjøleskap med innebygd omformer fra 12v - 110v ??? Som har gått til hel....   Siden det virker på landstrømmen?

Trophy,

Kan det være at du har det samme problemet som jeg hadde, nemlig at kjøleskapet har separate varmeelementer (faktisk) for 12V og f.eks. 220V (og evt. gass), og at 12V elementet er ødelagt (mitt lå dypt inni masse asbest...).

Far Out

:diving

Hei igjen.

Her trenger jeg å vite hva du mener med "landstrøm". Jeg blir litt desorienter siden du snakker om 110volt. Med "landstrøm", mener du da at du har en vanlig lader tilkoblet 230volt som lader batteriene dine samtidig som kjøleskapet ditt står på? Det er jo det en vanligvis mener. Og etter hva du skrev lenger oppe var da spenningen 13,8volt som kjøleskapet skulle være godt fornøyd med. Men hva er spenningen inn på skapet når du slår av all lading og skapet ikke vil starte? Et kjøleskap kan være svært kresent på spenningen, kommer den under 12volt eller litt mindre sier elektronikken i skapet: "Huffda, her var det lite igjen på batteriene, det er nok best å ikke starte skapet slik at det helt tar kverken på batteriene"  :yesnod: At det skulle sitte en konverter fra 12 til 110volt tviler jeg på.

Lars H.

Når jeg ligger på landstrøm så går det via en sentral der jeg kan velg om jeg skal bruke 12v eller 110v. Nå virker ikke kjøleskapet på 12v( når jeg tar strøm fra batteriene). Dette gir over 15v når motoren går!!! Når jeg målte 13,8 spenning så lå leg med landstrøm og lader på. Batteriene var nye i begynnelsen av Juni. Kjøleskapet er samme modell som båten, 88.

Ellers så har verkstedet sagt at jeg får båten ferdig i morgen. :yesnod:

Må vel fikse kjøleskapet selv :yesnod: Det blir i såfall til vinteren. Listen vokser :yesnod:

Angående kjøleskapet så tror jeg at jeg har funnet feilen. Ingen 12v strøm inn på kjøleskapet.

Fant også en ledning med sikringsholder på hovedbryter som var dårlig og gikk istykker når jeg tok i den. Så forhåpentligvis så slipper jeg billig. :yesnod:

Får ny dynamo i morgen :flag:

Hej jeg har selv lige rodet med akkurat det samme med pc.Jeg havde generator i test bænk og der var der ingen problemer. Men når den kom i båden 15-16volt.Så fik jeg fat i en eletroexpert og han fortalte hvad der er fejl på. det er meget simpel fejl.Enten er stelforbindelsen dårlig eller så er der løs forbindelse på et af stikkene på generator det opfatter regulator som modstand og så kører den på. I mit tilfælde skulle et stik lige klemmes lidt og så var problemet væk. :lol:

Kanskje det er noe av det samme problemet jeg har. Når jeg starter opp har jeg ved lave turtall ingen ladespenning. Øker turtallet en del da kommer plutselig ladespenningen på hele 15,5 volt. Om jeg nå senker turtallet lader den fortsatt like herlig. Liker ikke denne høye spenningen. Kan dette skyldes dårlig kontakt?

Hvor sitter vanligvis regulatoren, på siden av dynamoen?

Noen tips om hvordan jeg bør feilsøke?

Anabelle - som hadde fin dag på sjøen igår!! :lol:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Dersom du har regulator integrert i dynamoen kan det du beskriver kan tyde på en feil i likeretteren.

Dårlig kontakt vil normalt føre til en ustabil ladespenning, at den varierer med belastningen..

"Likeretteren" består egentlig av 2 likerettere, en for selve uttaket, B+, samt en ekstra som forsyner regulatoren, D+.

En feil i denne ekstra likeretteren vil kunne føre til lavere spenning på D+ enn B+, og regulatoren vil kjøre opp spenningen til D+ er korrekt. B+ vil da være for høy.

Feilen fører også til at regulatoren ikke "tenner", slik du beskriver.

Står mer om dynamoens virkemåte på båtsiden min, under Artikler/lading.

• 3 måneder senere...

Har lest en del om lading av batterier.......

Optimal ladespenning er 14,4V

Men, blir et batteri helt oppladet av å stå med 13,8V? Jeg kommer til å la batteriene stå med 13,8V vedlikeholds spenning i gjennom vinteren. Må jeg da opp i 14,4 V for å topplade dem først i dette tilfellet??

Bare lurer.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei.

Det er en absolutt fordel å fullade batteriet med 14,4volt før en setter det til vedlikeholdslading. Men har du så høy spenning som 13,8volt, må du nok innom båten en gang i blant for å sjekke at du ikke mister vann på batteriet. Hadde selv foretrukket en vedlikeholdsspenning på 13,4 - 13,6volt. Da hadde jeg våget å la det stå for seg selv over lengre tid. Denne spenningen, 13,8volt, er det noe du har målt, eller er det oppgitt for laderen? Er det målt spenning, må voltmeteret være ganske bra for at du kan stole på måleresultatet. Forskjellen på 13,6volt og 13,8volt er jo ikke mer enn 1,5%! Bare ha det i bakhodet.

Lars H.

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...