Jump to content

Ladespenning


agun

Recommended Posts

Hei der ute!

Jeg har to dynamoer i min båt, en 12 v til forbruk, og en 24 v til startbatteriene.

 

Har nå fått målt ladespenningen til hhv. 14.0 v og 27.8 v.

 

Dette er vel noe i underkant av det som er ideelt. Må jeg gjøre noe med dynamoene, i såfall hva, eller  er 14.0 v og 27.8 v "greit nok"???

Link to post
Share on other sites


agun: Dette er vel noe i underkant av det som er ideelt. Må jeg gjøre noe med dynamoene, i såfall hva, eller  er 14.0 v og 27.8 v "greit nok"???

 

 

Ja, dette er i  underkant.  Du vil ikke få toppladet batteriene dine.  Det er sikkert ingenting å gjøre med dynamoene, men hva med regulatorene?  Det er de som regulerer spenningen til et for lavt nivå.  Hvordan regulatorer har du, sitter de montert på/inni dynamoene, eller sitter de ved siden av i en boks?

 

Hvor er sensingen til regulatorene tatt, på batteriene elle på dynamoene? Er sensingen tatt på dynamoene, vil du få en bedre ladespenning om du flytter denne til batteripolene.

 

På enkelte typer regulatorer kan det være forskjellige tilkoblingsmuligheter avhengig av hvor høy spenning du ønsker, og på andre er det en justering for spenningen som dynamoen gir.

 

Har du en integrert regulator, er det lite annet å gjøre enn å bytte til en regulator med en annen spenning og som har sensing til batteripolene.

 

Du vil selvfølgelig kunne greie deg med systemet du har, om du med jevne mellomrom lader batteriene fra en ekstern lader, men på en tre ukers ferie vil du sannsynligvismåtte ligge endel ganger i gjestehavn med tilgang til landstrøm for å få toppet batteriene

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.


agun: Jeg har funnet ut at kilereimene er en god tanke slakke - kanskje en stramming vil løse det hele? Kan det være noe så enkelt??

Det kan være mulig, stram opp og gi oss tilbakemelding?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ville uansett resultat anskaffet meg en Ladac-laderegulator. Har på flere båter opplevd "2 totalt forskjellige strømliv", før og etter Ladacen. Og vi båteiere "surrer bort" så mye mammon til både det ene og det andre at kostnaden for en separat laderegulator  for å bli kvitt alverdens strømproblemer må anses som meget fornuftig investering. Gjør oppmerksom på at jeg ikke har noenting med Ladac å gjøre, har bare kjempebra erfaringer!

Link to post
Share on other sites


terron: Ville uansett resultat anskaffet meg en Ladac-laderegulator. Har på flere båter opplevd "2 totalt forskjellige strømliv", før og etter Ladacen.

 

Har på tilsvarende måte opplevd 2 totalt forskjellige strømliv.

 

Da jeg hadde anskaffet FL3 var ladespenningen lav, +/- 14V, og jeg opplevde at batterikapasiteten var dårlig.  Tok en prat med Paul fra Ladac, og han kunne fortelle meg at med de CAV regulatorene som var montert i min båt, var det like greit å koble om som å brke masse penger til en Ladac Laderegulator.  Han forklarte meg så hva som skulle gjøres.  Legge sensing til batteriene istedenfor til dynamoutgang.  Flytte en ledning fra low til high inne i boksen til regulatoren.  Voila, 14,4 V ladespenning.  

Med dette sparte han meg for masse penger, penger som nesten dekket en bærbar VHF, penger han meget lett kunne tilført sitt firma.

Det beste du kan gjøre er å ta en telefon til Ladac, Snakk med gründeren selv, Paul Rosenquist, da får du den beste hjelpen til å analysere og få grunnlag for den riktige avgjørelsen.  Du kan stole på at Paul ikke selger deg noe som helst som du ikke virkelig trenger.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har to motorer hvor dynaomoene ikke synes å gå godt i spann, dvs de leverer høyst forskjellig spenning som ligger mellom 13,5 - 14,1 volt.

Finnes det noen smarte spenningsregulatorer som kan være felles for begge dynamoene og kan avstemme spenningen fra begge to til det optimale som sies å være ca. 14,4 volt?  

Har 4 batterier a 110ah, hvorav det ene er et rent startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Interessant problemstilling - har aldri sett noe utstyr av den typen, og jeg tror det i praksis ville være vanskelig å få til å fungere. Vi snakker om store strømmer og marginale spenningsforskjeller.

 

Den enkleste løsning en må vel være å splitte bankene i to deler, og la dynamoene ta hver sin bank med det reguleringsnivå du måtte ønske for hver av dem. Det du må passe på da er at bare en av bankene er tilkoplet forbrukersiden av gangen i allefall så lenge motorene er i gang.  

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Årsaken har ikke noe med dynamoene å gjøre, men oppstår på grunn av forskjeller på regulatorene.  Jeg forutsetter at begge dynamoene lader samme batteribank.  Bytt til nye laderegulatorer som gir 14,4V, og problemet ditt er løst.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være andre årsaker til lav ladespenning...det desidert mest vanlige i båt er for dårlig dimensjonering av kabler...

 

Det kan selvfølgelig også være regulatorene som er årsaken, men jeg ville allikevel sjekket kablene først.

 

Hvor målte du spenningen?

Er det ut fra dynamo eller på batteriet?

Sjekk spenningstapet mellom dynamo og batteri.

 

Forøvrig ville jeg koblet dette slik koh sier. En dynamo til hver bank...vet faktisk ikke hvordan og om det vil fungere slik det skal hvis du dytter 2 dynamoer på et batteri (som en batteribank i praksis er).

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager Lars -Inge, men dette vet du ikke nok om. For å ta det siste først, det er ikke noe problem å koble to dynamoer til en batteribank, det fungerer helt utmerket. Å koble en dynamo til hver bank er ren sløsing. Den dynamoen du lar lade startbanken er jo da stort sett pensjonert, mens den andre jobber som en gal for å lade opp tomme forbruksbatterier.

 

Jeg er selvfølgelig også tilhenger av å ha så lite spenningsfall mellom dynamo og batteribank som praktisk mulig. Imidlertid har dette spenningsfallet, om det er nede på et rimelig nivå, (dvs at kablene ladestrømmen går gjennom er dimensjonert i forhold til maksimal ladestrøm) ikke noe å si for ladespenningen over batteribanken (hvor det er interessant å måle ladespenningen) sålenge senseledningen til regulatoren er koblet til bateribanken, og ikke til utgangen fra dynamoen.

 

 

Jenny.

Om du lar begge dynamoene lade forbruksbateriene, og lar den ene dynamoen også lade startbatteriene via en skillediode, i tillegg til at du lar regulatorene til begge dynamoene styres av spenningen til forbruksbanken (senseledningen til begge regulatorene legges til forbruksbanken), vil du få tilnærmet dobbelt ladestrøm inn på forbruksbanken i den viktigste delen av ladeperioden, nemlig inntil spenningen kommer opp i 14,4 volt, og regulatorene begynner å holde igjen på strømmen. Startbatteriene tar det de trenger, men dette er helt marginalt om du ser ladeperioden som en total.

 

Jeg endret mitt eget ladesystem fra det som Lars-Inge foreslår, til det jeg forteller deg for to år siden, og det ble et nytt liv. Batteriene fylles opp på halve tiden, ladestrømmen inn til forbruksbatteriene steg fra 35A til 70A (24V). Jeg skiftet samtidig den delen av ledningsnettet som er bærer av den dobbelte ladestrømmen til en mere passende tykkelse.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Du har nok fått et glimrende ladesystem etter omleggingen din Pirius. Spesielt hvis du har en stor forbruksbank. Da finnes det nesten ikke grenser på hvor sultne batteriene er når banken er en del utladet. Da får du en skikkelig bra utnyttelse til batteriene begynner å fylles godt opp. Men som du sier. For at dette skal virke, er skillediode et must. Og når skillediode er et must, er senseledning et must.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jada, det fungerer greit, jeg har ikke manglet strøm de to siste sesongene (etter omlegging), påtross at kona er en ivrig strømbruker, uten sans for at vi ikke har Tokke kraftværk ombord. Tidligere, med lavere ladespenning og en dynamo som ladet forbruksbanken, klarte jeg aldri å oppnå tilfredsstillende lading på batteriene, selv etter mange mange timers kjøring. Etter ombygging har batteriene det rimelig greit, selv etter bare et par timers kjøring, og har vi ligget lenge på et sted, tar det sjelden mere enn 4 timer å komme opp i 28,8V.

 

Jeg har to 110 Ah til start, og seks 110 Ah til forbruk, allt koblet til 24 V. I tillegg til de to dynamoene toppes batteriene når vi er innom en gjestehavn innimellom, og etter hver helgetur med en 24V/55A tre trinns lader.

Systemet overvåkes av Battman, et instrument som fungerer meget bra, som jeg helst ikke vil være uten etter å ha brukt det et par sesonger. Voltmeter og amperemeter er en billigere god løsning, men med Batmann forstår selv admiralen når det begynner å gå på stumpene med strømmen. Tidligere var hun skeptisk til at vi hadde lite strøm med mindre det bare glødet i lampene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk til alle som har vist engasjement for mitt lille problem.

Tror Pirus kommer med den optimale løsningen, der jeg får best mulig utbytte fra mine to dynamoer.

Å dele banken i to blir for tungvint og vil medføre at jeg enten må bruke to av batteriene som rene startbatterier (unødvendig med så mye startenergi) eller så må jeg foreta manuelle omkoblinger for å få lagt et av disse startbatteriene inn på forbruksbanken når jeg kommer til havn. Fullt mulig selvfølgelig, men altfor tungvindt og lett å glemme.

Nå gjenstår å sjekke at begge dynamoene faktisk har senseledning, det er jeg slett ikke sikker på. Båten er nokså ny for meg ennå.

IGJEN, TAKK FOR GODE RÅD!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pirus:

Litt av grunnen til at du aldri har gått tom for strøm er vel kanskje også at du har 24 volt?

 

Mht. spenningsfall mellom dynamo og batteribank så kan ikke jeg se at det er nevnt noe om at denne installasjonen har følekabel tilkoblet batteriet.

Hvis den ikke har det er min påstand at spenningsfall er i høyeste grad aktuelt for at resultatet skal bli tilfredstillende.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke har det er min påstand at spenningsfall er i høyeste grad aktuelt for at resultatet skal bli tilfredstillende.

Det har du for så vidt rett i men spenningsfallet er av noe mindre betydning i 24V anlegg da ladestrømmen er halvparten i forhold til et 12V anlegg. To tilsynelatende like dynamoer, en for 12V og en for 24V leverer f.eks. hhv. 70A og 35A. De har samme effekt (spenning x strøm) men den lavere strømmen gir mindre spenningsfall. Det er også samme grunn (mindre spenningsfall) som at kraftleverandørene bruker høyspenning i sine linjer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg er klar over forskjellen på 12 og 24 volt...

 

Jenny har 12 volt og et spenningsfall på 0,6 volt...som ikke er så mye vil utgjør svært mye for ladespenningen.... 14,4 volt - 0,6 volt = 13,8 volt

 

Et spenningsfall på 0,6 volt er desverre altfor sjeldent, som regel er det høyere...det er i hvert fall min erfaring.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Lars Inge:  Litt av grunnen til at du aldri har gått tom for strøm er vel kanskje også at du har 24 volt?

 

 

Jeg tror ikke du har rett i den påstanden.  Årsaken ligger heller i korrekt ladespenning over batteribanken.  I og med at regulatorene føler på batteriene i stedet for utgangen fra dynamoen, forsvinner fordelen med 24V anlegg delvis.

 

Lars Inge: Mht. spenningsfall mellom dynamo og batteribank så kan ikke jeg se at det er nevnt noe om at denne installasjonen har følekabel tilkoblet batteriet.

Hvis den ikke har det er min påstand at spenningsfall er i høyeste grad aktuelt for at resultatet skal bli tilfredstillende.

 

Du har rett i det, men når jeg anbefaler at det eventuellt monteres nye regulatorer vil vel de fleste tenke på Ladac, og de er jo beregnet å kobles med sensing til batteriet.  Litt upresist, jeg er enig i det.

 

Lars Inge: Hvis den ikke har det er min påstand at spenningsfall er i høyeste grad aktuelt for at resultatet skal bli tilfredstillende.

 

Dette er jeg selvfølgelig enig i, men om kablen som bærer ladestrømmen er dimensjonert korrekt, er ikke løsningen på å fjeren et eventuelt spenningsfall å øke kabeltversnittet til uanede proposjoner.  Løsningen er å sense på batteriet.

 

Lars Inge: Jenny har 12 volt og et spenningsfall på 0,6 volt...som ikke er så mye vil utgjør svært mye for ladespenningen.... 14,4 volt - 0,6 volt = 13,8 volt

 

Ja, dette er uholdbart, om du ikke har kompensert for spenningsfallet ved å sense på batteribanken.  Da har spenningsfallet ingen betydning.

 

:seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Da er vi nok stort sett enige Pirus...

 

Men jeg tror litt av grunnen til lite strømproblemer hos deg er en kombinasjon av flere ting, blant annet at du har et korrekt dimensjonert anlegg.

 

Men også at du har 24 volt's anlegg...det er jo tross alt slik at hvis mitt kjøleskap er på 12 volt og ditt på 24 volt så bruker du i teorien halvparten av strømmen...eller?

I praksis er det vel ikke så nøyaktig, men det er vel heller ikke langt unna kanskje?

 

mvh

Lars-Inge

...det er kanskje ikke så rart at noen kaller meg kverulant...   :seeya:

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Han har vel heller dobbelt så mye omtrent...kan ikke huske å ha vært borti noen som har den kapasiteten som Pirus har.

 

220Ah på start og 660 på forbruk er nok mer enn det som vanligvis finnes i fritidsbåter.

 

mvh

Lars-Inge

...som nå anser diskusjonen som avsluttet fra min side...hvis det ikke dukker opp noe annet da...   :seeya:

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Da er vi nok stort sett enige Pirus...

Ja, tildels er vi nok enige.

 

Anlegget er dimensjonert iht boka, ja. I tillegg har jeg min utdannelse innen strøm og spenning, og har jobbet med det i 20 år yrkesmessig. De siste 18 årene kun som en hobby, blandt annet i båten.

 

Du har helt rett, at mitt kjøleskap bare trekker halvparten av strømmen som ditt kjøleskap trekker. Men, om du for eksempel har fire batterier a 110 Ah i din forbruksbank, koblet som 12V, har banken din en kapasitet på 440Ah. Om jeg har fire like batterier koblet som 24V, har min bank en kapasitet på 220Ah. Som du da vil se hjelper det ikke meg stort om det går bare halve strømmen. Batterikapasiteten er jo bare halvparten.

 

Som du ser, om jeg ønsker det, kan jeg også være litt kverulant. I alle fall når jeg har rett. Men, vi er nok stort sett enige. :seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ladespenningen min er på over 15 volt!!!   Sjekket tidligere i år med verkstedet som monterte ny dynamo til meg i fjor. Det var ikke noe problem, bare sjekk om batteriene blir varme sa de. Det ble de ikke. Var redd for at det skulle skade elektriske komponenter, men det var heller ikke noe problem sa de. Nå når jeg holdt på å montere datamaskin til kartmaskin fikk jeg et problem. Når jeg startet motoren og kjørte noen minutter så slo maskinen seg av. Sjekket stømtilkoblingen osv, målte over 15v !!! Når jeg lå til kai med landstrøm så virket det fint i flere timer  (13,8 v). Etterpå så oppdaget jeg at kjøleskapet virket bare på landstrøm og ikke på strøm fra batteriene :confused::yesnod::lol:

NOEN PÅ BAATPLASSEN SOM HAR PEILING :lol: :lol: :lol:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

15 volt høre mye ut, dette betyr koking. Et batteri skal lades med påstemplet spennig + 20%.

:) 12 v + 2,4 = 14,4

En strømforbruker har gjerne en øvre og nedre toleransegrense, sjekk dataene for disse og se hva som er beskrevet.

Har selv opplevd fra merkeverksted for bilen at de har påstått at 13,8 v er det optimale for topplading av batteriet og at det var normalt på europeiske biler, gadd ikke å diskutere med dem, da jeg vet bedre.................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...