Jump to content

Ladespenning

agun

Recommended Posts

eller  ?  :santcheers:

Ikke noe eller, - en helt utmerket metode så sant alle ledninger til batteriet er frakoblet og det er rent på toppen av batteriet.

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Det er en absolutt fordel å fullade batteriet med 14,4volt før en setter det til vedlikeholdslading. Men har du så høy spenning som 13,8volt, må du nok innom båten en gang i blant for å sjekke at du ikke mister vann på batteriet. Hadde selv foretrukket en vedlikeholdsspenning på 13,4 - 13,6volt. Da hadde jeg våget å la det stå for seg selv over lengre tid. Denne spenningen, 13,8volt, er det noe du har målt, eller er det oppgitt for laderen? Er det målt spenning, må voltmeteret være ganske bra for at du kan stole på måleresultatet. Forskjellen på 13,6volt og 13,8volt er jo ikke mer enn 1,5%! Bare ha det i bakhodet.

Lars H.

Bilde

:eek: oooops det var kanskje mitt innlegg du tenkte på?? Har et Battmeter som har vist det samme som mitt multimeter. Har ikke målt på batterier nå med multimeter, har bare hatt et øye bort på Battmeteret og sett 13.6-13.8. Skal sjekke når jeg er i båten neste gang, men tror nok multimeter viser det samme.

Fort tilbake til 2.etg for å jobbe videre. Med hva da??? Svar kommer senere under OT Snart Jul :santa:

Har lært av en "batterikyndig at det ikke bør overstige 14.8 volt spenning på lading, for da kan batteriene koke tørr? En vanlig dynamo gir jo 14.5-14.7. Dete er kanskje annerledes med noen av de nye spesial typene av batterier som er i markedet :cheers:

:eek: oooops det var kanskje mitt innlegg du tenkte på?? Har et Battmeter som har vist det samme som mitt multimeter. Har ikke målt på batterier nå med multimeter, har bare hatt et øye bort på Battmeteret og sett 13.6-13.8. Skal sjekke når jeg er i båten neste gang, men tror nok multimeter viser det samme.

Fort tilbake til 2.etg for å jobbe videre. Med hva da??? Svar kommer senere under OT Snart Jul :santa:

Hei.

Det er en absolutt fordel å fullade batteriet med 14,4volt før en setter det til vedlikeholdslading. Men har du så høy spenning som 13,8volt, må du nok innom båten en gang i blant for å sjekke at du ikke mister vann på batteriet. Hadde selv foretrukket en vedlikeholdsspenning på 13,4 - 13,6volt. Da hadde jeg våget å la det stå for seg selv over lengre tid. Denne spenningen, 13,8volt, er det noe du har målt, eller er det oppgitt for laderen? Er det målt spenning, må voltmeteret være ganske bra for at du kan stole på måleresultatet. Forskjellen på 13,6volt og 13,8volt er jo ikke mer enn 1,5%! Bare ha det i bakhodet.

Lars H.

Bilde

Da skal jeg ta å fullade batteriene mine først. Jeg bruker et regulerbart power supply på 3A (laget det selv) som jeg stiller inn med multimeter. Planen min var å sette et tidsur på dette supplyet som gir batteriene en times vedlikeholdslading pr. dag. Da var også tanken å benytte to dioder til hvert sitt batteri for å hindre at supplyet lader ut batteriene. Da øker jeg også vedlikeholspenningen med 0,6V som blir liggende over diodene.

Mulig jeg senker spenningen 0,2V som du annbefaler.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...