Jump to content

Spleising av flettet tauverk, skjøter og fall


Sydvesten

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til hvordan man foretar en øyespleis og vanlig skjøtespleis for flettet tauverk som skjøter og fall liner.

 

Tenker først og fremst på nettsider som man kan lære dette av, eller bøker man kan kjøpe. De som kan dette "faget" vokser vistnok ikke på trær her i kongeriket.

 

Men vi går jo en mørktid i møte, (selv om solen snur om 24 dager) og noe må man jo pjuske med foran peisen er jo greit å ha, i påvente at mor i heimen blir ferdig med husvask, oppvask og klesvasken.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eg fann fort ut korleis en skulle lære seg å spleise.. Det er en ting som hjelpe, det er å sette seg ned å lære seg det.. Sida lenger oppe på sida låg der en veldi bra link... Men spleise nål må en ha.. Har vore så heldig at eg har fått lære å spleise både tau trosser og wire... Å jepp... Det er faktisk arti :flag:

Link to post
Share on other sites

Var innom og kikket på settet, dette er samme sett som jeg ble anbfalt av pusher i Oslo, men han skulle ha 798,- og 398,- for samme settet :eek:

 

Tror eg må ta en telefon til gutta i Bergenområdet og bestille settet i allefall om jeg ikke finner noe mere til en god pris.

 

 

Lagt til:

Hva er forskjellen på disse tre tautypene:

  • Kryssflettet
  • Flettet
  • Dobbeltflettet

Ser Norsk Fletteri har bra priser på flettet tauverk og jeg trenger skikkelige fortøyninger til Stauden II

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om det er noe poeng vet jeg ikke, men det flettede tauverkert er enklere å ha med å gjøre enn hva vanlig tra slått tauverk er etter min erfaring. Det som jeg har kjøpt av 3 slått tau til fortøyning vaser seg lettere enn flettet etter min erfaring, så derfor ønsker jeg å benytte flettet tauverk.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men spleise nål må en ha..

Lærte å spleise for mange år siden av en gammel fisker. Presiserer at dette gjelder vanlig enkel spleising. Selv om det nå er lenge siden så gikk det greit når jeg prøvde meg igjen i sommer. Har aldri hatt behov for spleisenål. Kvaliet og fastheten i tauet er selvsagt avgjørende her. Andre tips: Surr kraftig tape rundt tauendene du skal tre igjennom. Og ta en gradvis avslutning (3-2-1 tauender...) Og som finish; varm/brenn opp endene med fyrstikk el. annen flamme. Mens spleisen er "varm" så legg den på gulvet (OBS - Ikke på parkettgulvet inne!) og rull den att og frem under skosålen. Det blir et glatt og perfekt resultat.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med et skriv i nybåten på "deutch" hvordan man kan spleise dette med en endeløs line for fall ol. På min er det en liten økning i tykkelsen ved spleisen, men knapt merkbar. Skal scanne denne siden og legge den ut.

 

Etter at spleisenålene er i boks til julen, så begynner treningen og jeg benytter øvelse gjør mester prinsippet her også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noe poeng å ha flettet tauverk til fortøyning da? Vanlig treslått polyester er vel mer en bra nok?
Husker jeg ikke feil, mener jeg å ha hørt at vanlig 3-slått tauverk er BEDRE enn flettet tauverk da det er ettergivende og demper rykk. 3-slått tauverk skal visstnok være ganske elastisk mens flettet omtrent ikke lar seg strekke? Arrester meg dersom noen VET at jeg tar feil. Men vel, - bruker en gummi strekkavlastere på fortøyingen, betyr ikke dette noe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var i grunne det jeg trodde også Mulligan, men siden "VET" var ropt ut så holder jeg kjeft, eller burde holdt kjeft. Ser forøvrdig Maritim selger noe flettet tauverk egnet for fortøyning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men, er det noe sted det står hvordan man skjøter slik at det ikke oppstår noen fortykning av noe slag der det er spleiset?

Jeg skulle likt å ha Easymatic skjøtet mitt endeløst.

 

 

Spleiset du dette selv?

Og i tilfelle hvordan?

 

Ett av mannskapet ombord spleiset. Har du en email adresse kan jeg sende deg en beskrivelelse.

Link to post
Share on other sites

3-slått tauverk skal visstnok være ganske elastisk mens flettet omtrent ikke lar seg strekke?

Dette er i de fleste tilfeller riktig. Bruk av gamle fall og skjøter til fortøyning er en dårlig ide, de strekker seg nesten ikke. Men det finnes unntak. Jeg har ett 12-flettet tau ombord som fulgte med båten når jeg kjøpte den. Det er rene strikken! Det er derfor ikke så enkelt å spleise det. Spleisen "trekker seg ut" nesten med en gang.

 

Folk uten dødsangst (eller som ikke finner trappene ned igjen) bruker vel noe slikt når de hopper "i strikk"?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...