Jump to content

Hvordan reingjøre skott-trekk av pusetypen


sumo

Recommended Posts

Har skaffet meg båt med kortpelset "pusetrekk"  :puke:som har blitt preget av tidens tann.  Noe vil bli skiftet ut med vanlig skottduk, men det meste vil jeg prøve å beholde, og i den anledning lurer jeg litt på hvordan jeg skal få gjort dette reint.  Problemet er for det meste vanlig skitt, litt jordslag, og litt misfarging der vann har rent via teak og laget lysebrune flekker og striper.  Har tenkt  på forsiktig bruk av damprenser, men er litt redd for at limet skal løsne.  Lurer også på om en tepperensutstyr kan brukes, eller om noen har andre gode råd??

Link to post
Share on other sites

Jeg bare gjengav den metoden som min gamle bestemor brukte når hun skulle ta den store vårrengjøringen på alle sine plysjmøbler og puter...

 

Hun pisket oppvaskmiddel ganske kraftig slik at hun fikk "hauger" av lett og luftig såpeskum. Det skummet  -  med minst mulig vann  -  tok hun så på en stiv børste og arbeidet grundig frem og tilbake i det stoffet som skulle rengjøres.

 

Når skummet så hadde "fordunstet" brukte hun bare støvsugeren og gikk lett over det hele.

 

Såpeskummet har nemlig en spesiell evne til å feste seg på smusspartikler og få disse frem til overflaten hvor de lettvint kan fjernes.

 

Metoden er enkel og rimelig, og de gangene jeg har brukt den selv har jeg håpet at min bestemor satt på en liten sky og så hvor rent det ble med hennes gamle husmordtriks.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dersom dette pusetrekket er gammelt nok, så skal en nok være litt forsiktig med å jobbe for mye med det. På baksiden sitter et tynt skumgummibelegg e.l., og dette går i oppløsing slik at trekket løsner. Har selv gitt opp å få trekket rent, men har ikke forsøkt overnevnte metode. Jeg forsøkte en eller annen type rens som ble sprayet på, og deretter støvsugd. Dette hjalp ikke noe særlig. De fleste steder i båten har jeg brukt kontaktlim på boks og smurt dette utover med en pensel så langt jeg har kommet til bak trekket som er løsnet. Nå sitter trekket som støpt (eller som limt), men rengjøringen har jeg foreløpig gitt opp. Sumo, dersom du går i gang med såpeskummetoden, så hadde det vært greit å få en tilbakemelding på resultatet.

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt hadde nok forrige eiger samme problem. Skottbekledninga var ikke av pusetypen, men var nok så skitten av røyk og vannskader.

 

den lure løsningen hans var rett og slett å male bekledninga.Og det var ikke snakk om å gjøre det skikkeleg. Tok ikke av gardinene og grisa maling både på gardiner, puter og innredning.

 

Skifta hele driten og lagde alt nytt, Fikk med litt av noen overraskelser da eg tok ned takplatene. Dei var av spon og var gått helt i oppløsning. Det lak rundt dei fleste gjennomføringer og glaspakninger.

Etter dette kom lukten i båt seg betrakelig.

 

Båten var en Saga. har høyrd mange med sagabåter og dei fleste har lekasjer rundt vindu og gjennomføringer. Kanskje et svakt punkt?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i utgangspunktet finne andre måter å løse problemet på enn å prøve å rense/vaske pusestoffet. Problemet er at en del av "skitten" i pusestoffet er muggsopp. Dette skaper et dårlig "inneklima" i båten din. Jeg kan ikke tro at du fjerner muggsoppen/muggsoppsporene effektivt med vask eller rensing. Jeg kan nevne at jeg har/hadde pusestoff i både forkabin og akterkabin i snekka (joda 8100 TC). For to år siden demonterte jeg pusestoffet i forkabinen og rengjorde det etter alle kunstens regler med bl.a. klorinvask (klorin er et effektivt middel mot muggsopp) før jeg limte det på igjen. Nå ser jeg at det begynner å bli ny sverting av pusestoffet i forkabinen. Jeg vet ikke hva pusestoffet er laget av, men selv om det skulle være laget av helt uorganiske materialer slik at det i prinsippet ikke skal kunne vokse muggsopp på pusestoffet, så er nok mange muggsopparter så nøysomme at de finner tilstrekkelig vekstmuligher på skitt/urenheter i pusestoffet. I akterkabinen har jeg derfor skiftet ut pusestoffet med skottbekledning fra Titanduk i år. Jeg vil nok gjøre det samme i forkabinen med tid og stunder.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er klar over at det beste er på skifte ut pelsen, men det er en jobb jeg helst vil styre klar, i alle fall med det første.  Nå kan jeg si at mitt pusestoff er en veldig kortpelset og tykk type, som ligner mer på et tykt møbelstoff/velourstoff.  Enig i at dette ikke er det mest hygieniske man finner, men tror jeg vil prøve Poseidons metode før jeg går til den ytterligheten å skifte alt sammen.  

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg bare gjengav den metoden som min gamle bestemor brukte når hun skulle ta den store vårrengjøringen på alle sine plysjmøbler og puter...

 

Hun pisket oppvaskmiddel ganske kraftig slik at hun fikk "hauger" av lett og luftig såpeskum. Det skummet  -  med minst mulig vann  -  tok hun så på en stiv børste og arbeidet grundig frem og tilbake i det stoffet som skulle rengjøres.

 

Når skummet så hadde "fordunstet" brukte hun bare støvsugeren og gikk lett over det hele.

 

Såpeskummet har nemlig en spesiell evne til å feste seg på smusspartikler og få disse frem til overflaten hvor de lettvint kan fjernes.

 

Metoden er enkel og rimelig, og de gangene jeg har brukt den selv har jeg håpet at min bestemor satt på en liten sky og så hvor rent det ble med hennes gamle husmordtriks.

 

mvh

Poseidon

 

 

 

 

Hei! kjører denne linken opp igjen jeg.....Noen som har prøvd denne metoden,og i tilfelle hvordan ble resultatet? Eller andre triks?

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Hei! kjører denne linken opp igjen jeg.....Noen som har prøvd denne metoden,og i tilfelle hvordan ble resultatet? Eller andre triks?

 

mvh jan

 

Jeg fant noe gammelt "Super 10" i kjelleren, det fungerte utmerket. Men nå har jeg snart revet ut alt, så der bli ikke så mye igjen som må renses.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...