SSIrene Startet 27.November.2006 Del på Facebook Startet 27.November.2006 Hei, Bestefaren min har en gammel sekstant som han igjen fikk frå hans bestefars søskenbarn... (lang historie). Den ser ut som den er laget av kopper pga. at den nå er helt grøn av korrosjon, slik som koppertak på gamle kirker/bygninger. I tillegg så er eit glass knust og litt annet småplukk. Jeg husker ikke hvem som hadde produsert den men den var i alle fall produsert i london. Noen som vet hvor en kan få en slik sekstant restaurert? Sekstant Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 er den helt i messing ? Vil kanskje spurt en Gullsmed ? Sitér dette innlegget Link to post
SSIrene Svart 27.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2006 Som jeg skrev i først post så trur jeg den er i kopper, men er ikke sikker. Korroderer messing og blir grøn på samme måte som kopper? Sekstant Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Messing er vel en legering med kobber og sink? Så om det er kobberen eller sinken som irrer er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Slagskibet Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Vil tro den er av messing. På gamle kompass slaver som stod på brovingene ble det rødlig belegg som så ble grønt når 4-8 vakta var slapp i reiarlagets tjeneste. Vi brukte da messingpuss på det såvidt jeg husker. Om sekstanten er av messing eller kobber vel det samme men uansett ville jeg hørt med en gullsmed. De har masse Lurium FirtiNiri på verkstedet. Har en svoger som er gullsmed,kan jo høre hva han sier. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Og hvis sekstanten skal brukes til noe mer enn en pyntegjenstand, så må den også kalibreres/ justeres, og det kan bli værre ... Sitér dette innlegget Link to post
SSIrene Svart 27.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2006 Hadde jo vært morsomt hvis den hadde fungert, men den kommer jo ikke til å bli brukt. Noen tips til hvor en må henvende seg for å få den kalibrert? Det er også et glass som er knust, trur det er et av solfiltrene oppe. Spørs vel om det i hele tatt er noe poeng å restaurere et slikt objekt... blir vel kanskje litt kostbart... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Spør hos en optiker. Tror kanskje også jeg ville prøvd hos en urmaker av den gamle skolen, men det er vel vanskelig å finne noen som kan noe mere enn å selge og skifte batterier. Uansett vil kanskje en av disse to ha litt peiling på hvor de kan sende deg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Hei, er selv optiker, og tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at om du ikke finner en optiker med spesiell interesse for slikt så har de ikke peiling. Du kan kan prøve butikken som heter Nittedal optiske. De driver med reparasjon av kikkerter og kan muligens kikke på denne. Ellers så finnes det vel noe som heter instrumentmakere? Mulig dette er folk som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hydrox Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Tror optiker Krohn i bergen har jobbet med slike sekstanter, men det var kansje far til han som driver butikken i dag. Skal ikke rare kakken til før en slik er ubrukelig. Siden den har et knust glass er det jo store muligheter for at den har fått det dødelige slaget. Både messing og kobber blir grønn av eire og begge kan pusses med messing/kobberpuss. Er eiren kommet for langt sliter du med å få den blank og fin, det blir som gravrust. Groper i metallet. Tror jeg ville pusset den noen lunne pen og brukt den som pynt. Den er jo gammel og da gjør det vel ikke noe om den ser gammel ut. Tlf til Krohn er i hvert fall 55 32 57 20, hyggelig kar å snakke med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Finner du en lærebok om sekstant, så står det sikkert hvordan den skal kalibreres. Jeg fikk en sekstant da jeg var guttunge. Den er sist gang kalibrert i London 1913. Den re-kalibrerte jeg selv. Stod i vinduet på gutterommet og fikset det. Husker ikke lenger kriteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Det en gjør selv er å kikke inn i den, "dra horisonten ned slik at de "to" horisontene er like, les så av om du har en indeks feil. Denne feilen brukes ved obervasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Det en gjør selv er å kikke inn i den, "dra horisonten ned slik at de "to" horisontene er like, les så av om du har en indeks feil. Denne feilen brukes ved obervasjoner. Jahhh, mener at jeg skrudde på det ene speilet slik at horisontene ble parallelle. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Sekstanten brukes fremdeles den og er en del av den astronomiske navigasjonsdelen i D5 for utaskjærs manøvring. Send en IM til Poseidon her på BP. Aller helst be han om å kommentere dette her så vi alle får ta del i detta. Poseidons båtskole Lurer på om sekstanten var den aller første dippetuppen for båtfolk. Nest etter kompasset da... og kikkerten? Redigert 28.November.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Det skal nødvendig vis ikke skrues på speilet. Du har en justerings skrue på den ene siden (gul pil). Buen drar du til du ser null i det feltet inni den gule ringen jeg markerte. Så kikker du inn i sektanten, justerer den falske horisonten over ett med den ekte vha skruen. Etter det leser du av hvilken verdi du har, dette er da indeksfeil. (skal helst være null). Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Sekstanten brukes fremdeles den og er en del av den astronomiske navigasjonsdelen i D5 for utaskjærs manøvring. Da jeg seilte World-Wide, ble sekstanten brukt hver dag klokka 12. Mest for å holde bruken ved like, i og med at GPS posisjon alltid blir mer nøyaktig en en observert plass vha sekstant og bestikk navigering. Sitér dette innlegget Link to post
CreaDell Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg har ikke sekstanten tilgjengelig for øyeblikket men er nesten helt sikker på at det var et av solfilterene oppe som var knust. Trur nesten det knuste glasset låg oppi kassen også. Dersom en har det knuste glasset så treng vel ikke så store optikk kunskaper, er jo bare farget glass? Optikken ligger vel i kikkertene (sekstanten har tre kikkerter av forskjellig lengde som du kan skru på). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Skal du ha den til pynt så er det vel bare å snakke med en optiker angående det ødelagte solfilteret. Det burde være en smal sak å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Lurer på om sekstanten var den aller første dippetuppen for båtfolk. Nest etter kompasset da... og kikkerten? ....og oktanten...? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Tror nok en form for loddline var en del årtusen tidligere ute... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
CreaDell Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Søkte på sekstantar på eBay og kom over denne: http://cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...type=osi_widget Det er ikke den samme sekstanten, men med en gang jeg såg produsentnavnet husket jeg at det er NEGRETTI & ZAMBRA som også har produsert besterfars sekstant. Den på ebay har en utropspris på $799. Er Negretti & Zambra eit verdifullt sekstant-merke? Bestefar sin er jo selvsagt ikke i samme stand, men trur alle deler er der og tre-esken er nesten identisk. Redigert 28.November.2006 av PopeyeTheSailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 På din bestefars tid laget de ikke sekstanter som pynteting og er sannsynligvis ekte vare. Må ha vært svært kostbart den gangen. Flott ting å ha som minne. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
SSIrene Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Ser at jeg har skrevet et par innlegg over på kontoen til PopeyeTheSailor (mitt søskenbarn som jeg er på besøk hos). Er ikke så farlig... Kan jo utdype historien til sekskanten litt slik jeg husker bestefar fortalte den. Bestefar til min bestefar (tippoldefar?) hadde et søskenbarn som var skipper/kaptein i USA. De to hadde litt kontakt med hverandre, jeg antar via brev/post. En dag fikk tippoldefar et brev frå søskenbarnet der det stod at siden han nå var pensjonert hadde han sendt sitt gamle instrument til bestefar. Han sendte brevet til tippoldefar og sekstanten til bestefar hver for seg og brevet kom jo selvsagt frem først. Alle lurte jo på hvilket instrument dette var og tenkte selvsagt på musikkinstrumenter, og bestefar ble jo litt overasket da det kom en sekstant. Morsom historie og morsomt at sekstanten har vært brukt min tippoldefars søskenbarn som var kaptein i USA. Vil jo tro at den da er fra 1800-tallet en gang. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Hei Ta en prat med sjøfartsmuseet. De har muligens dokumentasjonen på den samt en god oppskrift på hvordan den restaureres. Kanskje de kan ta den i elektrolysebad for deg også.. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.