Jump to content

Vant dieselkampen - hva skal vi kjempe for nå?


ter-av

Recommended Posts

Er helt enig med deg Skorpo. :flag:

 

Nå har de fleste lappen for bil eller har kjørt moped, vikepliktene er ikke spesielt anderleds til sjøs m/ unntak av pinnebåter som vi skjelden finner i trafikken. :lol:

 

Hekkbølger her vi også i biltrafikken i søle vær som kan være besværlig for den myke trafikant.

 

Det grunnleggende som gjennstår er da og lese sjøkart samt å huske at man har vikeplikt for pinnebåter.

 

Det kan da umulig være nødvendig med en obligatorisk prøve for å forstå dette...... :crazy:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Jeg har intervjuet Syvert (generalsekretæren) om hva som er neste sak på listen hans. Det var ikke bare en sak - det var mange: Ens fartsregler, "retten" til ikke å betale skjorta av seg for en småbåtplass, normer for brukervennlig drift av gjestehavner og marinaer, tilrettelegging av uthavner m.m.

 

Har han glemt at vi selvsagt ikke skal betale mva på seil?

Link to post
Hvor mange millioner av skattepengene våre var det de sløste vekk egentlig på det obligatoriske båtregisteret ?

Det var nok ikke få millioner, de måtte vel ut med noen for å bli kvitt det også, husker jeg rett.

Vi får håpe det ikke skjer det samme med det obligatoriske båtførerbeviset. :lol:

 

Om vi får slike bøter i båtrafikken som i biltrafikken blir det nok selvfinansiert. :smiley:

Link to post

Vi bør kjempe for at innholdet og organiseringen av båtopplæringen blir slik at den hjelper til med problemet, f.eks de alvorlige fartsulykkene i mørket. Derfor må opplæringen starte med en grundig analyse av ulykkene og hvordan de kunne vært unngått. Hjelper f.eks. lite å kunne signalføringen til en fiskebåt som ligger stille hvis det er fylla som har skylda.

 

Det grunnleggende spørsmålet er selvfølgelig om opplæring i det hele tatt er det som trengs. Alle vet fra før at det er dumt å kjøre beruset i 50 knop i mørket.

 

Jeg er ikke motstander av båtopplæring, men litt redd for at den bare blir et "liksom"-tiltak.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

De som tror at obligatorisk opplæring vil hjelpe for å hindre de ulykene vi bl.a. så i sommer, kan bare se til bilopplæringen. Så vidt jeg vet har vi fremdeles ulykker som skyldes fyllekjøring, selv etter fler ti-år med obligatorisk opplæring.

 

Har sagt det før, det ENESTE som hjelper mot slike ulykker er mer politi, og større sjans for å bli tatt når en setter seg i speedbåten etter en fest!

Kombinert med kanskje strengere straffer/bøter?

 

Jeg har derimot ikke noe imot opplæring til sjøs, men kanskje i en mer frivvillig form, slik det er idag. Det er jo tross alt mange mennesker som tar "lappen" allrede idag.

Link to post
Kanskje: "Jeg sitter som kjent i arbeidsutvalget som skal lage forskriften til obligatorisk båtførerbevis" egentlig skulle vært: " Jeg sitter som kjent i arbeidsutvalget som skal lage forslag til forskriften til obligatorisk båtførerbevis."

Hva sier du Syvert?

Lars H. smoky_anima1.gif

Hei Lars :seeya:

Jeg sier rett og slett at du har helt rett!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Vi må ha respekt for at Syvert ikke kan uttale seg i saker som er unntatt offentligheten.

Siden Knbf er der for å jobbe i medlemmenes interesser så regner jeg med at samtlige medlemmer får muligheten til å utale seg om obligatorisk båtfører bevis er ønskelig. Det tror jeg kan være nyttig før en begynner å utarbeide forslag :flag:

Som alle her sikkert er enige i så har nok ikke dette noe for seg til syvende og sist. :yesnod:

Hei Contraband :seeya:

Det er også opprettet en referansegruppe som er bredt sammensatt av alle dem som ikke fikk plass i Arbeidsutvalget. Arbeidsutvalget skal ha møte med referansegruppen 15. desember. Når forslaget til forskrift er ferdig, antakelig innen utgangen av mai, vil forslaget bli sendt ut på bred høring. I en høring kan alle som ønsker det uttale seg, selv om man ikke er høringsadressat.

Jeg ber om forståelse for at jeg ikke vil komme med noen bastante oppfatninger nå som kan gjøre arbeidet i arbeidsutvalget vanskeligere. Her er det om å gjøre å komme frem til omforente, praktiske og hensiktsmessige løsninger som ivaretar så mange krav og interesser som mulig.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

- Jeg kunne tenke meg forenklede og ens fartsregler - uavhengig av båtførerbevis eller ikke.. Samt klarere ansvarsregler mhp skade/sammenstøt/uhell. Videre forsikringsplikt (Ansvar, passasjerulykke) og registreringsplikt.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Videre forsikringsplikt (Ansvar, passasjerulykke) og registreringsplikt.

 

Jeg er til dels enig her.

"Faren" med stort register gir myndighetene lettere kunne få fram forskjellige avgifter, båtavgift, årsavgift, registreringsavgift, heggbølgeavgift, verdiavgift -her er det bare kreativiteten som begrenser seg. :crazy:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...