tuffff Startet 27.November.2006 Del på Facebook Startet 27.November.2006 Jeg har fått laget meg et par solide syrefaste daviter som naturligvis har en del slipemerker etter sliping av sveiser osv. Hva gjør jeg for å oppnå en speilblank overflate? Noen som har tips til dette? Maskiner? Slipepapir? Korning på dette? Slipepasta? Polish? Kort sagt. Hvordan bærer jeg meg ad? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Stolmen Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) Når eg skal behandle rustfritt ette eg har sveisa eller slipt ,har eg brukt nåke som heiter Avestad Beisepasta.. For å få den virkelig fine finishen har etter dette har stått å virka ei stund (2-3 timar) teke det som eg kallar ei koparmatte ( ein tekstilduk som en pussar koparør med før ein loddar) bløyter denne å gnikkar over området.. Så kan en smøre på ein gong til å la dette virke like lenge...Eg brukar ofte å smøre inn heile objektet for at alt skal verte likt.. Resultatet blir veldig bra.. Men husk å bruke pensel, hanskar og om mulig maske, dette er syre... Lykke til Redigert 27.November.2006 av Stolmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg polerte opp mine daviter med fin stålull (grå scotch pad) på eksentersliperen. Limte fast til ett vanlig pussepapir for å få feste til borrelåsen. Ingen pasta. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Hej tuffff efter all manuell polering...skulle jag ta med mig grejjerna til en firma som 'elektropolerer' (elektrolytpolering) det meste du ser på av rustfritt på båter idag er elektropolerat det er en kjemisk/galvanisk prosess som gör stålets överyta blir helt slett. jag gjorde så med min badplatform tror det kostade 250-300 SEK så det er relativt billigt... sök på gulesider vem som gör det i närheten av dig! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Når eg skal behandle rustfritt ette eg har sveisa eller slipt ,har eg brukt nåke som heiter Avestad Beisepasta Resultatet blir veldig bra Jeg polerte opp mine daviter med fin stålull (grå scotch pad) på eksentersliperen. Ingen pasta. Tusen takk for svar så langt. Også til Gunga Din, men jeg lurer litt fortsatt: Blir resultatet børstet eller speilblankt med disse metodene? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Tusen takk for svar så langt. Også til Gunga Din, men jeg lurer litt fortsatt: Blir resultatet børstet eller speilblankt med disse metodene? mvh tuffff med elektropolering får du en super-slett blank yta så att rusten ikke får feste. Redigert 28.November.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Ja, det regnet jeg med, Gunga Din, men da må vel overflaten være rimelig god på forhånd. Slipingen setter jo i utgangspunktet noen stygge riper etter seg, og disse må vel bort før elektropolering? Holder det med et grunnlag som den børstede overflaten jeg misstenker de ovenfornevnte metodene vil gi? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 jepp, du måste ha ett perfekt grunnlag innan elektr......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Huff, ja det tenkte jeg Men hvordan oppnår jeg det? Er de ovenfornevnte metodene gode nok? mvh tuffff Redigert 28.November.2006 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Min erfaring er at merker etter sliping med vinkelsliper ol tar tid å bli kvitt ,avhengig av hvor grove ripene er. Jeg har slipt med finere og finere smergel, og avsluttet med syrevask og polering med autosol. Det siste med poleringsmaskin. Kan sikkert gjøres raskere med båndsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Metoden med stålull resulterer i speilblankt. For å få vekk småriper virker flap-disk på vinkelsliper bra. Ikke bruk disk som har vært borti "gorr-stål" fra før av. Er skiva ny så slit den ned litt på syrefast eller hard stein før du går i gang med polering med lett hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg har fått laget meg en brakett for ankervipperulle av 3mm 316L, platen er ikke sveiset kun knekt som en u-kanal. Denne har en reltvit fin overflate som den er, men er ikke polert. Så jeg tenker selvsagt på å plorere denne.. ender nok nok med en eller annen for sisal sak på borremaskinen med ploer pasta for rustfritt. Hjelper det noe å "syrebeise" denne stålbiten selv om den ikke er svist på noen måte Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.