Jump to content

Polering av syrefast stål


tuffff

Recommended Posts

Jeg har fått laget meg et par solide syrefaste daviter som naturligvis har en del slipemerker etter sliping av sveiser osv. Hva gjør jeg for å oppnå en speilblank overflate?

Noen som har tips til dette? Maskiner? Slipepapir? Korning på dette? Slipepasta? Polish?

 

Kort sagt. Hvordan bærer jeg meg ad?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Når eg skal behandle rustfritt ette eg har sveisa eller slipt ,har eg brukt nåke som heiter Avestad Beisepasta.. For å få den virkelig fine finishen har etter dette har stått å virka ei stund (2-3 timar) teke det som eg kallar ei koparmatte ( ein tekstilduk som en pussar koparør med før ein loddar) bløyter denne å gnikkar over området.. Så kan en smøre på ein gong til å la dette virke like lenge...Eg brukar ofte å smøre inn heile objektet for at alt skal verte likt.. Resultatet blir veldig bra.. Men husk å bruke pensel, hanskar og om mulig maske, dette er syre... Lykke til :smiley:

Redigert av Stolmen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej tuffff

 

efter all manuell polering...skulle jag ta med mig grejjerna til en firma som 'elektropolerer'

(elektrolytpolering)

 

det meste du ser på av rustfritt på båter idag er elektropolerat

 

det er en kjemisk/galvanisk prosess som gör stålets överyta blir helt slett.

 

jag gjorde så med min badplatform tror det kostade 250-300 SEK så det er relativt billigt...

sök på gulesider vem som gör det i närheten av dig!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når eg skal behandle rustfritt ette eg har sveisa eller slipt ,har eg brukt nåke som heiter Avestad Beisepasta Resultatet blir veldig bra

 

Jeg polerte opp mine daviter med fin stålull (grå scotch pad) på eksentersliperen. Ingen pasta.

 

 

Tusen takk for svar så langt. Også til Gunga Din, men jeg lurer litt fortsatt: Blir resultatet børstet eller speilblankt med disse metodene?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ja, det regnet jeg med, Gunga Din, men da må vel overflaten være rimelig god på forhånd. Slipingen setter jo i utgangspunktet noen stygge riper etter seg, og disse må vel bort før elektropolering? Holder det med et grunnlag som den børstede overflaten jeg misstenker de ovenfornevnte metodene vil gi?

 

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg har fått laget meg en brakett for ankervipperulle av 3mm 316L, platen er ikke sveiset kun knekt som en u-kanal. Denne har en reltvit fin overflate som den er, men er ikke polert. Så jeg tenker selvsagt på å plorere denne.. ender nok nok med en eller annen for sisal sak på borremaskinen med ploer pasta for rustfritt.

 

Hjelper det noe å "syrebeise" denne stålbiten selv om den ikke er svist på noen måte

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...