my lady Startet 29.November.2006 Del på Facebook Startet 29.November.2006 har en yanmar 30 diesel som jeg lurte på om jeg skulle bytte innpelleren på til våren,har kjørt i 3 år nå med god kjøling uten å bytte (ferskvann)er det ikke på tide da ?? er ikke så motorkyndig men det vet jeg mange er der ute,er det vanskelig forresten??. Sitér dette innlegget Link to post
Havstein Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Har selv en yanmar 16 hk 2 syl. Tipper vannpumpen er den samme. Du må kun løse av lokket. Det sitter noramlt med 8 messingskruer. Pass på at du ikke runder skruene. Så er det bare å nappe ut impelleren med tang og sette i ny. Husk å skifte pakning samtidig. Du får sikkert kjøpt impeller på biltema. Med tiden blir impelleren slitt og kammene slites av og går i vannstrømmen. I værste fall kan rester fra gammel impellere tette til rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Det ligger servicemanual og brukerhåndbok for Yanmar 3QM30 m.fl i dokumentarkivet. Litt usikker på benevnelse på din Yanmar. Impellerskift står greit beskrevet. Jeg hadde tidligere en Yanmar 33hk (3QM30). I følge brukerhåndboken skal impelleren sjekkes hver 500 timer (årlig), har inntrykk av og til at det er et hysteri mht impeller. Men ville sjekket tilstanden, er du i tvil bare skift.... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Ein MÅ ikkje skifta impeller til faste tider. Det viktigaste er å følga med og sjekka jamnleg. Er det teikn til skadar, sprekker, brot, e.l. bør impelleren skiftast. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
koh Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Joda - det står at man skal sjekke impeller jamlig - men jeg har nå aldri greidd å få ut en uten at den blir skadet i selve prosessen med å få den ut. Dessuten er det såpass pez å få den ut at det kunne ikke falle meg inn å sette inn en gammel Derfor bytter jeg den likegodt hver gang - dvs ca annenhvert år -litt avh av antall timer. Og selv om jeg handler endel der, kjøper jeg ikke impeller på BILTEMA - ikke fordi jeg vet noe om at BILTEMA sine ikke holder mål, jeg gidder rett og slett ikke ta sjansen på det. Fordi impelleren er en såpass viktig brikke i driftsikkerheten. -koherman Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Men hvordan er kvaliteten på impellere i fra biltema..?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 De impellerne jeg har kjøpt på Biltema har vært bedre enn orginal. Mye mykere og smidigere i gummien. Kanskje de rett og slett er ferskere, og ikke har lagt så lenge lagret ? Sist jeg kjøpte på Biltema måtte jeg gi opp å få på plass orginal impelleren. Orginalen var så hard i gummien at jeg ikke fikk den inn og på plass. Hvorfor skifter dere impeller så ofte ? Den bør da vare 5-10 år. Sitér dette innlegget Link to post
my lady Svart 4.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Det ligger servicemanual og brukerhåndbok for Yanmar 3QM30 m.fl i dokumentarkivet. Litt usikker på benevnelse på din Yanmar. Impellerskift står greit beskrevet.Jeg hadde tidligere en Yanmar 33hk (3QM30). I følge brukerhåndboken skal impelleren sjekkes hver 500 timer (årlig), har inntrykk av og til at det er et hysteri mht impeller. Men ville sjekket tilstanden, er du i tvil bare skift.... tusen takk oteren denne siden var nyttig.tusen hjertelig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.