Jump to content

bytte impeller yanmar 30 diesel

my lady

Recommended Posts

Har selv en yanmar 16 hk 2 syl. Tipper vannpumpen er den samme.

Du må kun løse av lokket. Det sitter noramlt med 8 messingskruer. Pass på at du ikke runder skruene. Så er det bare å nappe ut impelleren med tang og sette i ny. Husk å skifte pakning samtidig. Du får sikkert kjøpt impeller på biltema.

Med tiden blir impelleren slitt og kammene slites av og går i vannstrømmen. I værste fall kan rester fra gammel impellere tette til rundt omkring.

Det ligger servicemanual og brukerhåndbok for Yanmar 3QM30 m.fl i dokumentarkivet. Litt usikker på benevnelse på din Yanmar. Impellerskift står greit beskrevet.

Jeg hadde tidligere en Yanmar 33hk (3QM30).

I følge brukerhåndboken skal impelleren sjekkes hver 500 timer (årlig), har inntrykk av og til at det er et hysteri mht impeller. Men ville sjekket tilstanden, er du i tvil bare skift....

Joda - det står at man skal sjekke impeller jamlig - men jeg har nå aldri greidd å få ut en

uten at den blir skadet i selve prosessen med å få den ut. Dessuten er det såpass pez å få den ut

at det kunne ikke falle meg inn å sette inn en gammel

Derfor bytter jeg den likegodt hver gang - dvs ca annenhvert år -litt avh av antall timer.

Og selv om jeg handler endel der, kjøper jeg ikke impeller på BILTEMA - ikke fordi jeg vet noe om at BILTEMA sine ikke holder mål, jeg gidder rett og slett ikke ta sjansen på det. Fordi impelleren er en såpass viktig brikke i driftsikkerheten.

-koherman :diving:

De impellerne jeg har kjøpt på Biltema har vært bedre enn orginal.

Mye mykere og smidigere i gummien.

Kanskje de rett og slett er ferskere, og ikke har lagt så lenge lagret ?

Sist jeg kjøpte på Biltema måtte jeg gi opp å få på plass orginal impelleren.

Orginalen var så hard i gummien at jeg ikke fikk den inn og på plass.

Hvorfor skifter dere impeller så ofte ?

Den bør da vare 5-10 år.

Det ligger servicemanual og brukerhåndbok for Yanmar 3QM30 m.fl i dokumentarkivet. Litt usikker på benevnelse på din Yanmar. Impellerskift står greit beskrevet.

Jeg hadde tidligere en Yanmar 33hk (3QM30).

I følge brukerhåndboken skal impelleren sjekkes hver 500 timer (årlig), har inntrykk av og til at det er et hysteri mht impeller. Men ville sjekket tilstanden, er du i tvil bare skift....

tusen takk oteren denne siden var nyttig.tusen hjertelig :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...