La Digue Startet 29.November.2006 Del på Facebook Startet 29.November.2006 Jeg trenger en 6mm bolt, ca 20mm lang, som kan skrus fast og løs igjen uten verktøy. (Det er til traveren til en 1 m lang genoaskinne, slik at jeg kan velge hvor langt foran skjøtepunktet skal være). I dag står det en vanlig skrue der, men det er upraktisk å ta fram skrutrekkeren hver gang jeg skal justere. Clas Ohlson har noe lignende, men den er ikke syrefast: Noen som har en idé om hvor jeg kan få tak i noe sånt? Jan Erik Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
roy_n Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Hallo La Digue:Du kan spørre i jernvare forretning,kanskje det går å bruke en vanlig syrefast bolt med vingemutter på. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Hei Claes ohlson har også tilsvarende ratt med 6 mm messing mutter. Kapp hodet av en 6 mm skrue og lim den med lochtite inn i denne mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 (redigert) Tingstad, har kanskje se side 37 i dokumentet. Redigert 29.November.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 29.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2006 Takk for tips! I vanlige jernvarehandler har jeg bare sett vingemuttere, ikke vingeskruer. Og det blir ikke sterkt nok å feste muttere eller ratt med lim. Jeg kan ikke risikere at jeg ikke får løsnet skruen fordi mutteren løsner. Tingstad har mye fint, men det mest aktuelle av det leveres ikke i syrefast. Men de har "skrue med riflet hode" og vingeskruer i syrefast som jeg kanskje kan bruke. Kan jeg som privatperson bestille noen få skruer derfra? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Det vet jeg ikke, ring eller send en mail så får du nok svar på det, eller ihvertfall en forhandler du kan bestille fra. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 det du gjør, er som følger: Ta en vanlig bolt i syrefast med 6kant hode. Kapp av hodet med baufil, dremel eller vinkelkutter. Skru bolten ned i en vingemutter. Sveis sammen bolten og vingemuttera, med passende syrefast elektrode. Kan du ikke sveise selv, er det kanskje noen snille Baatplassen kollegaer som forbarmer seg over deg, og lager to fine sveisepunkter ? Dette er jo så lite at det kan sendes i en vanlig brevkonvolutt i posten. NB - bruk ikke gjengestag. Disse har nesten alltid lavere styrkeklasse enn vanlige bolter. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
BOH Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Du kan jo prøve Torp Fasteners. De skaffer det meste. http://www.torp-fasteners.no Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Heisan ! Har liggende div beslag + div til seilbåter m.m. , etter noen prosjekter. Bl.a noen genoa-travere om det er interessant, kanskje lettere enn sveising osv http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=6737907 (PS annonsen er utgått og noen avbildede artikler er solgt, har vel også noe mer, som ikke er avbildet) Opus Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 (redigert) NB - bruk ikke gjengestag. Disse har nesten alltid lavere styrkeklasse enn vanlige bolter. Suzuki Her tar du nok for engangs skyld litt feil Suzuki. Gjengestag leveres i akkurat samme klasser som bolter. Syrefast har uansett annen klassifisering en alminnelige stålbolter. På syrefast er de vanlige fasthetsklassene A 70 og A 80 hvor det kun er teoretiske forskjeller på bruddstyrke. Jeg lagde selv syrefaste slike skruer med utgangspunkt i de det er bilde av i første innlegg. Fjern bolten og hul ut plasten noe. Bruk plasterparasjonslim (epoxybasert, som brukes blant annet til plastreparasjoner på bil) og fyll litt i hullet. Sett den syrefaste skruen i, og fyll opp hulrommet med mer lim. Herdet på 10 minutter. Voila!! Redigert 30.November.2006 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Her tar du nok for engangs skyld litt feil Suzuki. Gjengestag leveres i akkurat samme klasser som bolter. Syrefast har uansett annen klassifisering en alminnelige stålbolter. Joda, jeg veit at det finnes. Men mange av de " vanlige leverandørene" mange bruker, f.eks Biltema og Clas Ohlson er bare 6,8 såvidt jeg husker. Går man til Stavanger verktøy,eller Tingstad eller noen av proffene får man som du sier de gjengestagene man ønsker. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
opus Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Hei ! På Jernia (Skillebekk/Frogner) Watski, så hadde de skruer/bolter med en ring på skrue-hodet, kanskje det gir nok håndkraft. Opus Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Jeg trenger en 6mm bolt, ca 20mm lang, som kan skrus fast og løs igjen uten verktøy. (Det er til traveren til en 1 m lang genoaskinne, slik at jeg kan velge hvor langt foran skjøtepunktet skal være). I dag står det en vanlig skrue der, men det er upraktisk å ta fram skrutrekkeren hver gang jeg skal justere. Clas Ohlson har noe lignende, men den er ikke syrefast: Noen som har en idé om hvor jeg kan få tak i noe sånt? Jan Erik Hvis du gjør som Suzuki sier og sender meg dette i en konvolutt, sammen med en frankert returkonvolutt, kan jeg TIG-sveise to punkter for deg, med 316-tråd. Detaljer kan vi ta på PM hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Det høres veldig tungvint ut å justere skjøtepunktet med skruer.. De fleste genoaskinner har huller med jevne mellomrom, - ikke for å skru fast skruer, men for at travere eller låsebeslag med en fjærbelastet bolt skal kunne låses i dem. Dermed kan du justere skjøtepunktet uten bruk av verktøy og på et minimum av tid. De fleste leverandørene av seilbåtfittings har slike og de koster ikke allverden.. Bare pass på at du finner noen som passer til din dimensjon av genoaskinne.. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Har du sjekket her? De har forhandler i Norge. Torp bl.a. http://www.southco.com/ Mvh Magne Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 I utgangspunktet er jeg enig med Athene i at det er feil å bruke noe man skal skru for å justere genuaskjøtepunktene. Det beste er noe du kan justere fra cockpit. Det nest beste er fjærbelastede pinner som går nede i et hull. På din båt er det riktignok ikke allverdens krefter som virker, så en lavbudsjettsløsning kan sikkert fungere tilfredstillende, om enn ikke optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Hei Den bolten ligner veldig på de to som fester bøylen til min Honda gressklipper. Kanskje en tur innom forhandler av slike er en ide. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.