ADNOH Startet 30.November.2006 Del på Facebook Startet 30.November.2006 Guttungen ønsker stereo i jolla! - han har 2004 mod Yamaha 9,9 vmax. Jeg lurer på hvordan vi skal koble opp dette? - må vi ha batteri? - gir strømuttaket i front av motor nok strøm? - andre ting vi må passe på? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Sinten Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hei Stereo i jolla kan vere gøy det, gjorde dette i sommar i jolla mi... 2004 modell er vel såpass ny motor at det sikkert er innebygd likerettar, dette står sikkert i instruksjonsboka viss ud ser etter i den. Men dersom det ikkje er likerettar må du ha det, eg kjøpte ein billig likerettar til 20 kr på Clas Ohlson. I tillegg er det nokon som meinar at det er lurt med sikring mellom batteri og dynamo, men det som er heilt nødvendigt er sikring mellom batteri og stereo. Dette er folk som kan mykje betre enn meg, så berre hald ut Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
JRK Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hei Har en eldre utgave (1996) av samme motor. Denne har en generator som leverer maks 5 ampere. Ubelastet er nok spenningen oppe i 30 Volt, så her må du inn med batteri. Har tidligere laget en spesialregulator som leverte ut 12 V kontinuerlig. Denne ble for det første dyr. og på tomgang klarte den ikke å levere mer en 1 Ampere, noe som holder for en lanterne men er for lite til bilstereo. Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hvor stort batteri trenger jeg til dette? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Sinten Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Eg brukar eit vanleg startbatteri som stod på ein traktor, trur det er på 60 ah. Ser biltema har nokon spesiallaga marine-batteri. Det minste her er på 80 ah, er heilt sikkert meir enn nok til ein cd-spelar, båten kjem vel ikkje til å stå så mykje i ro heller sidan det er guttungen som brukar båten så batteriet kjem vel til å få lade seg godt uansett http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87926 Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
rago63 Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Minimum 40Ah, ifølge boken.... Et rimelig standard 60Ah burde gjøre nytten. Denne sitter det kombinert regulator og likeretter fra fabrikk på, så du kan ta ut spenning fra ledningene som går til uttaket i fronten. Ikke benytt dette uttaket med mindre du får tak i samme plugg... Husk å få rett +/-, samt å bruke hensiksmesige kabler. i tillegg må du legge opp sikring på + lederen inne i motordekselet. Du får det du trenger hos leverandør (sikringsholder, vanntett) men du trenger ikke kabelen som hører til originalt, da denne er dimensjonert for å drive startmotor (16mm2) Ville óg kjøpt en ny gummimuffe og satt inn der uttaket sitter i dag, for å få kabelgjennomføringen i fra motoren tett. Jeg selv ville benyttet en 2,5 mm2 to-lederkabel til dette, men det er det kanskje andre her som vet mer om enn meg? Edit; Husk også å feste batteriet godt i båten..... Redigert 1.Desember.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Jeg ville helt klart valgt 16 mm2 orginal kabelen når det er snakk om lading av batteri. Du skal ha best mulig lading med minst mulig spenningsfall. Men orginal kabelen koster vel kanskje flesk ? Redigert 1.Desember.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Nei, jfr. innlegget mitt over. Bare se på kablene du setter på batteriet på en 230V batterilader... - Og ja, den originale er dyr, og en del av et nett som brukes på tilkoblingen til startreleet ved elektrisk start.... Edit; Ladestrømmen er oppgitt i boka til maks 7,7 A, maks spenning 14-17,5 V Redigert 1.Desember.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Bare se på kablene du setter på batteriet på en 230V batterilader... Hos meg er de kablene 35 mm2. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Ja, men de går vel til startmotoren i båten når den ikke starter også? Edit; -Redigert for en pinlig skrivefeil... Redigert 1.Desember.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Nei de går kun til batteriene. Men laderen er på 45A, og det er par meter til batteriene. Jeg ser det er relativt lav ladestrøm det er snakk om her, men allikevel ville jeg valgt feitere enn 2,5 mm2 kabel. Nettopp for å minske tapet når det er så liten ladekapasitet. Bruk nå ihvertfall ikke tynnere enn 6-8 mm2 kabel er mitt råd, det koster ikke stort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.