Jump to content

Kontrollstråleproblem på Mariner 9,9 - 1992 mod

goggen

Recommended Posts

Motoren har så langt fungert utmerket, men når jeg skal konservere den for vinteren så får jeg ikke kontrollstråle. Det kommer jevnt vann ut et stykke over undervannshuset og kavitasjonsplata - noe jeg antar betyr at impelleren ikke er kaputt. Imidlertid kommer det ikke en dråpe ut fra kontrollstråle åpningen. Jeg antok at denne kunne være grodd, men når jeg holder fingrene forann hullene på stammen hvor det kommer vann - så kommer kontrollstrålen. Raskt etter at jeg har fjernet fingrene fra stammen forsvinner vannet.... Er det sansynlig at det er impeller alikevel? Evt. andre forslag?

Innbiller meg at det kun er en impeller og at den sitter rett over undervannshuset? Ellers har jeg vann til og med kavitasjonsplata når jeg starter opp - antar det er tilstrekkelig?

Gode råd mottas med takk og bukk... :yesnod:

Takk - da skal jeg prøve det også - håpe på rask forløsning.... :lol:

Kan det ellers være at jeg ikke har nok vann i karet? Jeg mener at vanninntaket er på undersiden av kavitasjonsplata, og at det dermed burde være tilstrekkelig å dekke denne?

Hei!

På noen av småmotorene fra Mariner/Mercury går vannet til kontrollstrålen via termostaten. Dette betyr at det ikke blir noen fart på kontrollstrålen før motoren er blitt så varm at termostaten har åpnet. Jeg vet imidlertid ikke om dette gjelder din motor. En telefon til Ravns Garage vil raskt avklare dette. http://www.ravns-garage.com/#

Forøvrig er temaet grundig behandlet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=termostat

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...