eysteind Startet 1.Desember.2006 Del på Facebook Startet 1.Desember.2006 Hei! Ser at eksosbendet mitt er noe dårlig og lekker på min Yanmar 2GM i min nyinnkjøpte båt. Dette er sjølvsagt på undresiden av bendet. Er det noe håp om å forlenge levetiden ved å sveise dette, eller reparer på et eller annet slag, eller er det bare å kjøpe nytt og dyrt? Hva med å få dette laget uorginalt. Synes det er rart at dette skal koste 3000,- Det er jo bare en rørstuss! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Hei dette fins som "pirat" del fås kjøpt hos mange som driver med båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 (redigert) På min forrige båt lagde jeg selv et nytt bend i syrefast. Skaffet gratis rørdeler via en kontakt og fikk hjelp av en nabo som var sveiser til a TIG'e dette sammen. Blir ikke billigere en det. Ta av bendet du, slip med en vinkelsliper der du har en lekkasje. Dersom ikke alt gods er borte er det ikke noe problem å sveise. Mitt eksos bend var så tynnslitt at det var ikke noe å sveise på, men jeg prøvde. Motoren var så lite kurrant at det heller ikke var noe å kjøpe så jeg lagde et med litt innsats og null kronasje. Redigert 3.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JanB Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Hadde lekkasje på eksosbendet til ein Yanmar 4jmte på ein tidlegare båt. Reperatøren meinte det såg litt vanskeleg ut, men prøvde likevel å sveisa. Resultatet var at bendet heldt i mange år til, - i alle fall så lenge eg hadde båten... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
roy_n Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Hei jeg har kjøpt eksosbend til en 2qm 20 betalte kr 1500 hos Jorkjend båt på Hamar. Hørte pris på orginalt hos Yanmar de skulle ha kr 1900,- ink pakninger. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Takker for svar. Prisen for nytt vra ikke så dyrt likevel, så då får eg sjå kva eg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Får jo nye i syrefast for ca to lakser. Kan jo være noe å tenke på skal man først bytte... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Har ikke funnet noe til min yanmar 2GM. Funderer på å kjøpe et sveiseapparat, og vil da prøve å sveise bendet for å sjå om det klarer noen sesonger til... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 På Marna`n min er det støpegods! Og det er ikke så enkelt å sveise for oss hobbysveisere!Jeg dro på et mekanisk verksted, de gjorde det på 10 min og tok 200 kr! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ask Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Hei Eg har fått sveist opp begge eksosbenda på mine Yanmar 2GM20F. Dette som ei "naudløysing" i Portugal. Det eine rauk igjen no i haust. Då hadde det vore med frå Portugal til Nordsvalbard og tilbake til Vestlandet. Sveising kan halda i mange år. Då eg fekk sveist mine bend kosta det 5 euro/stk. Skal du betala norske verkstadsprisar er det ikkje lønnsamt. Eg kjøpte eit nytt bend i haust. Det kosta ca. 2000 NOK. Om du ser etter så ser du at det er eit røyr i røyret. Dette for at saltvatnet ikkje skal koma inn i motoren. Eg trur det er vanskeleg å laga eit slikt sjølv. For øvrig så er Yanmar sine bend av god kvalitet. Ti år og 4000 timar er ikkje ille. Ask Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Jeg vet ikke hvordan det er med Yanmar, men på min VP bør man ikke bytte til syrefast bend. Motoren er konstruert slik at bendet fungerer som en slag offeranode, og bør byttes minimum hvert 10 år. Bytter man til syrefast er jeg redd koroderingen flyttes til et annet sted, for eksempel blokka. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Ask Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Høyrest rart ut. Det varme saltvatnet skal jo ikkje koma i kontakt med blokka. Ask Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Jeg vet ikke hvordan det er med Yanmar, men på min VP bør man ikke bytte til syrefast bend. Motoren er konstruert slik at bendet fungerer som en slag offeranode, og bør byttes minimum hvert 10 år. Bytter man til syrefast er jeg redd koroderingen flyttes til et annet sted, for eksempel blokka. Det betyr vell at du har en sjøvannskjølt motor? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NovaMalin Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Nei. Ferskvannskjølt. Eksosbendet på VPn er et blandebend hvor eksos og saltvann fra varmeveksleren "blandes" før det går ut. Ovennevnte er opplysninger jeg fikk fra erfaren VP mekaniker. Mulig det er fordi de ønsker å selge mer, hva vet jeg.... Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Ja men et slikt bend som du beskriver er vanlig på de fleste motorer. Tror nok han har tatt en spansk en. Dersom du har et eksos bend i rustfritt vil ikke det påvirke korrosjon i motoren. Den har ferskvann og glycol i sine kjølekanaler og påvirkes ikke. Det eneste som evt kunne blitt påvirket er saltvannsida i varmevaksler, men disse er lagd i materiale som er mer korrosjonsbestandig en rustfritt. I tillegg er alle eksosbend jeg har sett konstruert slik at når du stopper motoren rener allt kjølevann i bendet ut og det er da ingen elektrolytt forbindelse med andre deler av motoren. Det holder ikke at det er metallisk forbindelse for å få galvanisk korrosjon, Du må ha en elektrolytt, sjøvann er en god slik. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NovaMalin Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Ok. Det funka i hvertfall på meg. Jeg kjøpte nytt. Kosta ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Ok. Det funka i hvertfall på meg. Jeg kjøpte nytt. Kosta ikke mange kronene. Hadde nok også kjøpt et nytt om det kun kostet 2000 og varer det i 10 år så er det en kost på 200kr i året. Ikke allverden. Fikk jeg tak et uorginalt rustfritt til rundt samme pris hadde jeg gått for det. Det å lage et selv er fult mulig men krever en del arbeid og god sveiser. Det siste er ikke jeg så jeg måtte få hjelp der. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.