Jump to content

hva er det egentlige navnet på "luftpute båter" ?

enis

Recommended Posts

Luftkudde :wink::lol: eller Svävare.......

på engelsk eller amerikansk WIG

A wing-in-ground (WIG) craft is defined as a vessel capable of operating completely above the surface of the water on a dynamic air cushion created by aerodynamic lift due to the ground effect between the vessel and the water’s surface. WIG craft are capable of operating at speeds in excess of 100 knots.

S/Y Gunga Din

"Hovercraft" er vel egentlig et fabrikkmerke men blir brukt i dagligtale på samme måte som "Skai" blir brukt for imitert skinn. Ellers er jo "Luftputefartøy" eller "-båt" kurant nok norsk betgnelse.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  enis skrev:
noen som hvet hvor jeg kan få tak i propellen fra en en sånn, eller lignede propeller som f.eks fra store RC/FUEL fly og lignene?

Du kan lage propellen selv, eller kjøpe propell beregnet på ultralette fly(motoriserte hangglidere osv) Tror det er ett firma i Rakkestad som selger slike propeller.

Man klassifiserer farkostene i to klasser, Racing og Cruising

Racing er små, kvikke i bevegelsene og raske i akselerasjon. De bruker ofte mangebladede vifter for framdrift som gir mye "dreimoment" hvis man kan kalle det noe sånt. SMå motorer med høyt turtall, som ombygde MC-motorer.

Cruisingfarkostene er gjerne både breiere og lengre, og har høyere toppfart(40-60Mph), men kan ikke kjøres like voldsomt. De bruker ofte 2-3 bladers flypropeller. Subaru 4-sylinder boxer (EA80 - 82) fra eldre skrotbiler brukes mye i de litt større farkostene.

Hvis du ønsker å bygge en selv, kan du sjekke disse linkene:

Universal Hovercraft

Hovercruiser

Viper Hovercraft

Gunga Din nevnte WIG, men det er ett annet prinsipp. Luftputebåter beveger seg på en pute av luft som en vifte blåser inn i en "sekk" under farkosten. WIG'er flyter på en luftpute som dannes vha "ground-effect", og må opp i ganske stor fart før de løfter seg fra vannet.

Russerne har eksperimentert med dette blandt annet i denne farkosten:

Kaspian Seamonster

Effekten er den samme som om du slipper ett A4 ark ned på gulvet. Noen ganger vil det kunne seile ganske langt bortover gulvet før det stopper. Det er ground-effect. Sett en motor på A4-arket og det vil holde seg svevende enda lenger.... :crazy:

Sjekk Universal Hovercrafts UH18SPW så ser du en kombinasjon av luftputebår og WIG. Frister veldig å lage en slik når jeg er ferdig med alle andre prosjekter jeg holder på med.... :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...