Jump to content

"nervøs" båt


kortvarig(båt)håpløs

Recommended Posts

Det er ikke uvanlig på båter med hekkaggregat. Aggregatet har liten rorflate og styrer mest ved propellstrømmen. Har hatt 2 båter med aggregat og begge var like vemmelige i 5 knop.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den forrige båten jeg hadde var ganske stabil i lave hastigheter selv om det var en helplaner. Den var utstyrt med VP 280 SP drev og hydraulisk styring fra Sleipner. Dette skyldes nok at det var en liten kjøl på båten.

 

Min "nye" Sea Ray 97 mod med nesten helt nytt Bravo III drev er mye mer nervøs. Skyldes nok mangel på kjøl og muligens den amerikanske power steering som er litt vell lett. I plan derimot med hastighet på 20-36 knop er den i sitt ess. :cheers:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kjenner problemet, min svinger med baug sideveis ca 1,5m fra senter linje rett frem ved tomgangskjøring. eneste som hjelper er å ikke røre roret da det blir som å ratte formye ved en kontrasleng med bil.

 

Grunn til mitt problem er høy akselhøyde i forhold til v bunnen, har økt mitt finneareal som har hjulpet litt men ikke mye.

Med en gang båten kommer i plan er den dønn stabil igjen.

Må ha tungen rett i munnen ved trange passasjer da jeg har en tomgangsfart på 7knop med den ene propellen.

Link to post
Share on other sites

Dyp v-bunn er løsningen. Hadde en Norcraft 550 for noen år siden og den var helt rå på retningsstabilitet på sakte fart.

 

Cirkeline

 

 

Rimelig bra V-bunn på Sea Ray'n også uten at det hjelper mye på lav fart.

 

Sea_Ray_240_den_6_okt_004.jpg

 

Den gamle var mye flatere men bedre i lav fart, denne hadde en liten kjøl i 2/3 av lengden som jeg tror hjelper bedre enn V-bunnen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Den forrige båten jeg hadde var ganske stabil i lave hastigheter selv om det var en helplaner. Den var utstyrt med VP 280 SP drev og hydraulisk styring fra Sleipner. Dette skyldes nok at det var en liten kjøl på båten.

 

Min "nye" Sea Ray 97 mod med nesten helt nytt Bravo III drev er mye mer nervøs. Skyldes nok mangel på kjøl og muligens den amerikanske power steering som er litt vell lett. I plan derimot med hastighet på 20-36 knop er den i sitt ess. :cheers:

 

dette er akkurat slik min oppfører seg..

 

 

Det må prøves, syntes nesten det var litt flaut første gang jeg skulle ut hillevågsvannet, trengte mer plass med min 24 foter enn andre gjør med en en 45 foter :rolleyes: godt det ikke kom noen imot :lol:

 

syns jg kjenner igjen dette :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dyp v-bunn er løsningen.

 

Jeg vil si tvert om! Dyp v-bunn er etter min mening en del av problemet. Det som skjer er at akterspeilet ligger dypt i vannet i lav fart, slik at det dannes kraftige strømvirvler bak båten. Disse vil trekke båten til den ene eller andre siden.

På Weslingen min så merker jeg det godt når jeg kjører på tomgang, men det skal ikke mye gass til før den blir stabil.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Holdt forresten på å bli rent i senk av en stor og sty.... eeehh … mindre pen katamaran som ligger i Hillevågsvannet. Om skipperen var blind eller hva det var vet jeg ikke men trangt ble det.

HEHE

Eieren av båten er lege, så han er neppe blind :lol:

Den andre svære saken der inne går så fort på tomgang at den truer alle båter som skal både inn og ut.., katamaranen har jeg ikke møtt i havnen :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Åh, kjenner meg godt igjen. Rinkeren min er dønn lik, men har lært å la være å "gjete" den. Den går stort sett like langt til begge sider. Nøyaktig det samme på Scand Dynamic 7600 til kompisen, og på Maxum 2400 til en annen kompis. Har selv kjørt alle. Gidder ikke å spekulere i den tekniske årsaken. Det liksom bare skal være slik.... :eek: Min båt gir seg dersom jeg øker farten til ca 7-8 knop. Har også funnet ut at hvis jeg legger alt pikkpakk bak i båten og kjærringa på solsenga bak så blir den langt bedre. :sailing:

 

Har ikke flaps, men det har Scand'n. Den blir litt bedre med flaps helt nede, men ikke helt bra.

 

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...