kortvarig(båt)håpløs Startet 4.Desember.2006 Del på Facebook Startet 4.Desember.2006 ved lave hastigheter ca 5knop (ca) pluss\minus, kan jolla mi virke en smule "nervøs". Den må hele tiden gjetes på styringen for og gå riktig i sjøen. Drevet er av type 290sp. hva skyldes dette og er det tiltak og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Det er ikke uvanlig på båter med hekkaggregat. Aggregatet har liten rorflate og styrer mest ved propellstrømmen. Har hatt 2 båter med aggregat og begge var like vemmelige i 5 knop. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 4.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 mm tenker høyt.. hvis man kjører flaps helt ned?? vil det hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 (redigert) Den forrige båten jeg hadde var ganske stabil i lave hastigheter selv om det var en helplaner. Den var utstyrt med VP 280 SP drev og hydraulisk styring fra Sleipner. Dette skyldes nok at det var en liten kjøl på båten. Min "nye" Sea Ray 97 mod med nesten helt nytt Bravo III drev er mye mer nervøs. Skyldes nok mangel på kjøl og muligens den amerikanske power steering som er litt vell lett. I plan derimot med hastighet på 20-36 knop er den i sitt ess. Redigert 4.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jorg-1 Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Jeg har to motorer og 290 DUOPROP....og slenger litt sideveis i 3-5 knop jeg også. Om jeg legger flapsene helt ned hjelper dette umiddelbart og båten retter seg inn slik at man sipper å sitte å "ratte". Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 (redigert) Det må prøves, syntes nesten det var litt flaut første gang jeg skulle ut hillevågsvannet, trengte mer plass med min 24 foter enn andre gjør med en en 45 foter godt det ikke kom noen imot Redigert 4.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bukt Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Kjenner problemet, min svinger med baug sideveis ca 1,5m fra senter linje rett frem ved tomgangskjøring. eneste som hjelper er å ikke røre roret da det blir som å ratte formye ved en kontrasleng med bil. Grunn til mitt problem er høy akselhøyde i forhold til v bunnen, har økt mitt finneareal som har hjulpet litt men ikke mye. Med en gang båten kommer i plan er den dønn stabil igjen. Må ha tungen rett i munnen ved trange passasjer da jeg har en tomgangsfart på 7knop med den ene propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Dyp v-bunn er løsningen. Hadde en Norcraft 550 for noen år siden og den var helt rå på retningsstabilitet på sakte fart. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Det må prøves, syntes nesten det var litt flaut første gang jeg skulle ut hillevågsvannet, trengte mer plass med min 24 foter enn andre gjør med en en 45 foter godt det ikke kom noen imot Ja godt det ikke var 62 foteren. All blir jo nødt til og flytte seg når den kommer. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Ja den tar noe plass den, men fin er den. Holdt forresten på å bli rent i senk av en stor og sty.... eeehh … mindre pen katamaran som ligger i Hillevågsvannet. Om skipperen var blind eller hva det var vet jeg ikke men trangt ble det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 (redigert) Dyp v-bunn er løsningen. Hadde en Norcraft 550 for noen år siden og den var helt rå på retningsstabilitet på sakte fart. Cirkeline Rimelig bra V-bunn på Sea Ray'n også uten at det hjelper mye på lav fart. Den gamle var mye flatere men bedre i lav fart, denne hadde en liten kjøl i 2/3 av lengden som jeg tror hjelper bedre enn V-bunnen. Redigert 4.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 5.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Den forrige båten jeg hadde var ganske stabil i lave hastigheter selv om det var en helplaner. Den var utstyrt med VP 280 SP drev og hydraulisk styring fra Sleipner. Dette skyldes nok at det var en liten kjøl på båten. Min "nye" Sea Ray 97 mod med nesten helt nytt Bravo III drev er mye mer nervøs. Skyldes nok mangel på kjøl og muligens den amerikanske power steering som er litt vell lett. I plan derimot med hastighet på 20-36 knop er den i sitt ess. dette er akkurat slik min oppfører seg.. Det må prøves, syntes nesten det var litt flaut første gang jeg skulle ut hillevågsvannet, trengte mer plass med min 24 foter enn andre gjør med en en 45 foter godt det ikke kom noen imot syns jg kjenner igjen dette Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Min gamle Camoline 25 oppførte seg på samme måten. Kjørte Telemarkskanalen en gang og det var et mareritt av ratting hele tiden. Meklingen derimot går på skinner i alle hastigheter. Flink gutt, den Linge!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Dyp v-bunn er løsningen. Jeg vil si tvert om! Dyp v-bunn er etter min mening en del av problemet. Det som skjer er at akterspeilet ligger dypt i vannet i lav fart, slik at det dannes kraftige strømvirvler bak båten. Disse vil trekke båten til den ene eller andre siden. På Weslingen min så merker jeg det godt når jeg kjører på tomgang, men det skal ikke mye gass til før den blir stabil. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seilaren Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Holdt forresten på å bli rent i senk av en stor og sty.... eeehh … mindre pen katamaran som ligger i Hillevågsvannet. Om skipperen var blind eller hva det var vet jeg ikke men trangt ble det. HEHE Eieren av båten er lege, så han er neppe blind Den andre svære saken der inne går så fort på tomgang at den truer alle båter som skal både inn og ut.., katamaranen har jeg ikke møtt i havnen Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Captain Chaos Svart 5.Desember.2006 Del på Facebook Svart 5.Desember.2006 Åh, kjenner meg godt igjen. Rinkeren min er dønn lik, men har lært å la være å "gjete" den. Den går stort sett like langt til begge sider. Nøyaktig det samme på Scand Dynamic 7600 til kompisen, og på Maxum 2400 til en annen kompis. Har selv kjørt alle. Gidder ikke å spekulere i den tekniske årsaken. Det liksom bare skal være slik.... Min båt gir seg dersom jeg øker farten til ca 7-8 knop. Har også funnet ut at hvis jeg legger alt pikkpakk bak i båten og kjærringa på solsenga bak så blir den langt bedre. Har ikke flaps, men det har Scand'n. Den blir litt bedre med flaps helt nede, men ikke helt bra. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.