Jump to content

Volvo Penta MD11D - Erfaringer?


Guest Einar

Recommended Posts

Hej Einar!

 

Jag har haft en Joda Tur 24 med en MD11C årsmodell '78

 

Nu er jag ikke helt sikker men MD11D skall vare en vidareutveckling av 'C' modellen,

för 'proffs'-bruk motorn byggdes för att gå i arbetsbåter!

 

Jag hade inga problem med min MD11C, kostade på den en ferskvannkylning,hade av

cylindrer o rensade manuellt alle kanaler! monterade ett extra filter på ferskvannsiden.

som jag rensade lite då o då!

 

MD11C var på 25hk  vilket gav Joda'n en fart på runt 7-8 knop (fortare gick den ikke!)

 

Nackdelen med 'jernklumpen' er att den vibrerar noe voldsamt !!! :smash: :smash:

 

men gick, det gjorde den i alla väder,  ca 3 liter/time, så man kunde köra hur länge som helst! :smiley:

 

Joda'n i sig själv var välbyggd, bra bygge totalt, snygga linjer,ingen motor man behövde

'runde' i sittbrunn! ganske bra för en 24-fotare ! Otroligt bra båt till o gå bra i sjöen,

i alla slags väder !!!!!!

 

(Jag tröttnade till slut , Joda'n var ungefer like upphetsande o köra som en Volvo 244!!!

o återgick till segelbåt!   :wink:  )

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei Einar, hadde selv en MD 11 i minforrige båt. Denne var pålitelig og skaffet meg lite bry.

Min var saltvannskjølt, fra 1983 og det eneste jeg måtte bytte var "avgasrørkrøk" (tror det var det rette navnet.)  Denne ruster opp innenfra etterhvert, ingen stor sak. Hadde også problemer med en liten lekkasje fra Sjøvannspumpa, heller ingen stor sak.

 

MD 11 er så vidt jeg kejnner en stabil og lettstartet motor som ikke bør volde deg store overaskelser. Jeg lurer på om det opprinnelig er en Perkins motor på linje med flere andre motorer i volvos programm.

 

Du sier ingen ting om motoren er saltvann eller ferskvannskjølt. Det siste er naturligvis å foretrekke.

 

Lykke til

 

:smiley:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Takk for svar.

Motoren er ferskvannkjølt, sansynligvis ettermontert, nåværende eier var usikker på dette.

Kjølesystemet er renset på motor våren 99 av verksted, sylidere og manifold demontert, rengjort og syrevasket.

Motoren startet lett men hadde en litt "hard gange"(typisk diesel lyd?). Eier sier dette har vært der siden han overtok båten i 99. Er dette normalt på denne motortypen?

Link to post

Hyggelig å høre at flere har gode erfaringer med MD11 serien.

Jeg er også innehaver av ovenfornevnte motor,og den har oppført seg problemfritt så langt.

Jeg vet derfor ikke så mye om spesielle svakheter,men tilstanden er vel mer en konsekvens

av vedlikehold/bruk enn av konstruksjonen som sådann. Med en 2 cyl.diesel må du nok

påregne endel vibrasjoner/støy (avhengig av turtall ),men billig i drift og grei å skru på ( om nødvendig ).

MVH

Tenor

Link to post
  • 6 år senere...

Skal muligens se på en båt for en venn som bor på en annen kant av landet. Båten har en originalmotor fra beg. av 80 tallet - en MD11D. Jeg kjenner ikke denne motoren, og lurer på hvor skeptisk man bår være. Motoren skal være velholdt i følge selger.

 

I følge annonsen har motoren 28HK, men jeg mener å ha lest et sted at MD11 bare har 20 HK. Hva er riktig?

 

Ble disse normalt levert med varmeveksler eller er de saltvannskjølt? Greit å gjøre litt hjemmelekse før besiktigelse :lol:

Link to post

Volvo MD11 er på 23 hk. Jeg mener at det også kom en modell på 24 hk, samme motoren, men tatt ut litt høyre effekt. MD11 var i utgangspunktet en enkle og egentlig en lite moderne dieselmotor da den kom, med bl.a. med støtestenger på ventilene. Solid nok i grunnkonstruksjonen, mye støpegods, men ikke av de mest problemfrie motorer. Dersom motoren er sjøvannskjølt har den kun verdi som moring, men med ferskvannskjøling kan den nok gå litt tid til, dersom en er heldig, men generelt en motor av liten verdi i dag.

Link to post

I utgangspunktet er det en sjøvannskjølt motor, men mulig de senere modellene hadde ferskvannkjøling. Noen ettermonterte ferskvannkjøling fra Martec også. Motoren har trolig både startmotor og sveivestart, og derfor var man berget om batteriet var flatt. Ikke noe særlig verdi på en slik motor, selv om den fungerer, den er jo tross alt 30 år snart. Litt spesiell er den med adskilte sylinderblokker. Ta en prøvetur og kjenn med håndflaten på blokkene. Er en blokk glohet og den andre kald er det tegn på igjengrodde kjølekanaler. Det blir ofte slik på sjøvannkjølte motorer at der det fremdeles er åpent får man ekstra fart på kjølevannet, og liten sirkulasjon der det er tett.

Link to post

Jeg har en MD 11C i min Maxi95 - og må ikke bytte motor (ennå). Men jeg har selvsagt ikke lyst til å legge ut penger på den. Den da også vært ferskvannskjølt siden 2000 med Martec. Starter lett. Går godt. Legger litt oljefilm på vannet, og røyker litt. Bråker og rister som en steinknuser av denne typen skal gjøre.

 

Mvh

Even

Link to post

Hadde MD11D i en tidligere seilbåt. Det var en pålitlig og lettstartet motor. D utgaven har 25 hk. Muligens var den umoderne (?), men skjønner ikke problemet med det. Motoren gikk, og gikk og gikk.....

 

Motorenen var i utgangspunktet bygget for saltvannskjøling. Derfor er det solid støpegods og masse å tære på. Etter 30 år så røyner det vel kanskje på (?). Ferskvannskjølte motorer av denne typen holder vel nesten evig. Ialle fall om man spanderer en overhaling på den med noen års mellomrom. Skal mye til for å slite den ut.

 

Siden motoren kun har 2 sylindere, vibrerer den en del under gange. Men det venner man seg til.

Link to post

En kan kalle MD11 umoderne eller hva en vil, men jeg vil mene at f.eks. en Sabb diesel er en mye mer moderne motor i utgangspunktet. Det handler om hele motorens konstruksjon hvor problemene ligger latent i mindre bra konstruksjonsdetaljer. Kan nevne for liten anleggsflate for topp, noe som lett gir lekke topp-pakning. Støtestenger fra underliggende kamaksel, stenger har tendens til å bøye seg med tiden, Problemer med dieselpumpe pga dårlige konstrusjon, problemer med kjøling pga dårlige konstruksjondetaljer rundt termostat osv osv.

Jeg har hatt flere av disse motorene i mine båter en over mange år, men det betyr ikke at en slik motor også kan gå lenge, en av mine MD11 ristet ombord i en båt jeg hadde i flere år med dårlig forbrenning som også kjennetegnet denne motoren. Det skal helst ikke være bingo om motoren holder for neste ferie eller ikke.

Link to post

Har batt og byttet ut en MD11. Den kom med 23 hk og ble oppgradet til 25 på beg. av -80 tallet.

Mange av dise motorene lever fortsatt, men mange er byttet ut etthvert. Min var ferskvannskjølt.

Jeg klarte ikke leve med stadige små feil. Kan man reparere selv og helst på korte turer i skjærgården kan man kjøpe dette.

Er man fremmed for all skruving og avhengig av pålitelighet ville jeg holdt meg langt unna.

Enig i at grunnkonstruksjon et for dårlig, men mange har jo klart seg i 30 år.

Hele MD serien har vel vært noe upålitelige. Min far byttet sin MD 17 fra 1982 allerede i 1994 grunnet varmgang.

Link to post

Skjønner godt din tvil i dette tilfellet. Men kanskje er det nettopp denne båten den pontensielle kjøper har vært på jakt etter? I så fall ville jeg sett litt på båtens tilstand forøvrig, utstyr etc. Er det fortsatt aktuelt, ville jeg prutet skikkelig. Er du heldig får du napp. Ikke lett å selge båt på denne tiden av året. Hvis prisen er grei når man har avskrevet motor som verdi - så kan man jo ta de neste motorleveårene som ren kreditt.

Link to post

Jeg har denne motoren selv i Sollux'n. Den starter og går hver gang jeg skal utpå. Jeg knakk en støtstang for et par år siden, og skiftet den sjøl, veldig enkelt og jeg er ingen mekaniker. Det kom på 300 kr mener jeg og huske. Litt tungstartet, men det tror jeg har noe med dieseltilførsel og gjøre, men det har aldri vært noe problem for meg. Motoren min er fra 84, sjøvannskjølt, men alikevell ferskvannskjølt, da skuta har gått på mjøsa nesten hele sitt liv. :lol:

 

Med normalt vedlikehold så er vel ikke denne motoren noe dårligere enn andre typer på samme alder. Jeg regner med det solgt mange flere Pena-motorer enn andre merker, så det er derfor så mange har en mening.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
ville jeg prutet skikkelig.

Kort fortalt:

 

Selger:

 

- Vet at selger ikke er villig til å gå særlig ned i pris

- Sier at motor går som ei klokke og er helt problemfri

- Anser selger som seriøs

 

Kjøper:

 

- Er ikke motorkyndig

- Har ikke hatt båt før

- Må ha en båt som fungerer

- Skal seiles fra østlandet til trøndelag (hvis kjøp)

 

Tror som sagt at båten ellers er grei nok. Den vil selvagt bli inspisert grundig, men er i tvil om det i det hele tatt er noe å bruke tid på hvis det uansett ikke er tilrådlig med en MD11

Link to post

Kikka litt på VP sin hjemmeside. Her finner jeg følgene om MD 11.

 

MD 11 C er produsert i tidsrommet 1975-1981 og har 23 hk. HD utgaven har 20 hk og HY har 19 hk.

 

MD 11 D er produsert i tidsrommet 1981-1983 og har 25 hk v/3000 omd. HD utgaven av denne har 20 hk v/2300 omd. Denne er også avbildet med volvos egen ferskvannkjøling, men i brukerhåndboka er den avbildet med sjøvannskjøling.

 

Prøvde å sette inn en link til siden, men fikk det ikke til.

Link to post
Selger vil nok selge til en lavere pris....hvis han forklares problemet.

S virker overbevist om at motoren ikke vil påføre kjøper noe problem.

 

Vet at S har fått et bud fra en som ville ta båten usett, men S takket nei til budet.

Budet lå 65.000 under prisforlangende, så hvis man tenker ny motor ifht dette så er nok ikke det budet så galt?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...