Bømlafjord Startet 7.Desember.2006 Del på Facebook Startet 7.Desember.2006 Eg har tidligere tatt dette spørsmålet opp i andre tråder på forumet, men prøver nå en egen tråd på det. Skal ha ny kalesje til båten min og har fått en meget bra pris fra Norsk Maskintrekk, Noen som har erfaringer med Norsk Maskintrekk? Passform og service? Dei har ikkje orginal mal til min båt og må da ha den gamle kalesjen inn som mal. Eg er klar over at mange har dårlige erfaringer med å bruke den gamle som mal men vil tro at her varierer resultatet etter hvem og hvordan jobben gjøres, dei mener det skal gå helt fint og at passformen blir bra. Kan derfor vere greit å høre om det er noen her som har erfaringer med kalesjer levert fra dei. Bedriften holder til i nærheten av Hønefoss og kjører nå en kampanje med vinterrabatt på kalesjer. http://www.norskmaskintrekk.com Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkart Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Et lite tips når du har bestemt deg for og kjøpe ny kalesje til båten. Når den nye kalesja skal syes etter den gamle som mal så er det mulig om ønskeleg og gjøre små forandringer. Er det plasser som det ville vært greit med en ekstra glidelås? Hva med vinduene i kalesja, større - mindre eller en litt annen plassering? Er det andre farger som ville gitt båten en finere utseelse? På min kalesje så fekk eg f.eks sett inn glidelås der hvor bøylene blir tredd i kalesja, så nå slepp eg og skru bøylene løs for og montere/demontere denne. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Det kommer jo an på hvor godt den gamle passer. Min erfaring er at best tilpasning får du om kalesjemannen lager og tilpasser kalesja til båten der og da. Det forutsetter selvfølgelig at han kan sitt fag. Jeg har kjøpt ny båt med "maltilpasset" kalesje - og resultatet er slett ikke bra. -koherman Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Har prøvd alle tre varianter, tilsendt ferdig sydd der de hadde mal, helt topp. Fått sydd etter å ha levert inn den gamle (sprayhood riktignok) Da ble den klippa opp slik at jeg kunne ikke ha den til vinterbruk og det er jo kansje negativt. Levert inn båten og fått sydd. Alle tre måter har jeg vært fornøyd med Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Norsk maskintrekk syr kalesje til meg nå i skrivende stund. Jeg hadde ingen gammel kalesje å sy etter, så båten står nå trygt plassert i deres lokaler. Jeg gir gjerne rapport om resultatet når den er ferdig. Kan i hvertfall da si litt om kvaliteten og håndtverket, selv om min får tilpassingene underveis. Jeg har lest litt om diskusjonen med tilpasningen av kalesje sydd etter en gammel, og kan ikke forstå at en ny skal kunne passe dårligere enn den gamle dersom håndtverkeren har vært nøyaktig. Kan også nevne at jeg fikk en hjertelig mottagelse av en svært hyggelig kar når jeg kom med båten, fikk en liten omvisning i lokalene og all ting. Sier selvfølgelig ikke så mye om kvaliteten på produktet, men gir allikevel et positivt inntrykk. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bømlafjord Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 På min kalesje så fekk eg f.eks sett inn glidelås der hvor bøylene blir tredd i kalesja, så nå slepp eg og skru bøylene løs for og montere/demontere denne. Hørest ut som en smart løsning, blir lett litt styr med desse lange bøylene. Har også tenkt på å få en ekstra glidelås på mitten bak, får da muligheten til å åpne bak uten å måtte åpne hele bredden på kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Har brukt Alf Hansen og fått den tilsendt, samt at den lokale kontaktmannen til Alf Hansen har tatt mål = Dårlig resultat. Sendt frasm og tilbake fra Trondheim - Hurum flere ganger. Rimelig? Ja, men ikke verdt pengene er min erfaring. I høst brukte jeg Meier på Vear utenfor Tønsberg. Leverte båten ved brygga nedenfor verkstedet hans på søndag og hentet den ferdig torsdag kveld. Meget fornøyd, men noen lapper kostet det. Og det var det verdt. Kallesjen sitter som et skudd,s amtidig som jeg fikk profesjonelle tips før han startet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Amorosa Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Har brukt Alf Hansen og fått den tilsendt, samt at den lokale kontaktmannen til Alf Hansen har tatt mål = Dårlig resultat. Sendt frasm og tilbake fra Trondheim - Hurum flere ganger. Rimelig? Ja, men ikke verdt pengene er min erfaring. Har også brukt Alf Hansen til min nye kalesje i våres og har STIKK motsatt erfaring som du har. Alle mine nye ønsker kontra gammel kalesje oppfyllt og passform perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 12.Desember.2006 Del på Facebook Svart 12.Desember.2006 Fikk min kalesje fra Norsk Maskintrekk i dag, og det kan anbefales på det varmeste. Joda, fikk kalesjen for noen dager siden, og jeg syntes at kvaliteten var VELDIG bra! De sydde inn flere vinduer og glidelåser samt oppheng rund baut, så nå kan vi bruke den på alle mulige måter (hel, halv, en side åpen, begge sider åpen, åpen foran eller åpen bak etc). Dobble sømmer der det trengs, og passformen ser ut til å være spot-on! Til en samlet pris m/ frakt til bare litt over 6000,- så er hvertfall min mening at de har knust alle andre leverandører! Det eneste aberet er at de har ganske lang leveringstid -men verdt å vente på! Jeg hadde ikke tvilt et sekund på å bestille noe fra de igjen... -og nei, jeg får ikke betalt for å skryte av de, og ikke kjenner jeg noen der heller... Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
Smiley Svart 12.Desember.2006 Del på Facebook Svart 12.Desember.2006 Fikk min kalesje fra Norsk Maskintrekk i dag, og det kan anbefales på det varmeste.Joda, fikk kalesjen for noen dager siden, og jeg syntes at kvaliteten var VELDIG bra! De sydde inn flere vinduer og glidelåser samt oppheng rund baut, så nå kan vi bruke den på alle mulige måter (hel, halv, en side åpen, begge sider åpen, åpen foran eller åpen bak etc). Dobble sømmer der det trengs, og passformen ser ut til å være spot-on! Til en samlet pris m/ frakt til bare litt over 6000,- så er hvertfall min mening at de har knust alle andre leverandører! Det eneste aberet er at de har ganske lang leveringstid -men verdt å vente på! Jeg hadde ikke tvilt et sekund på å bestille noe fra de igjen... -og nei, jeg får ikke betalt for å skryte av de, og ikke kjenner jeg noen der heller... Hvordan ble målene dine tatt da? Du snakker om pris m/frakt, så da regner jeg med at det enten var med mål fra gammel kalesje eller ferdig mal som de satt med fra før? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ErlendB Svart 12.Desember.2006 Del på Facebook Svart 12.Desember.2006 Hvordan ble målene dine tatt da? Du snakker om pris m/frakt, så da regner jeg med at det enten var med mål fra gammel kalesje eller ferdig mal som de satt med fra før? Ringte inn, sa jeg hadde behov for ny kalesje til en Sjømann 22 og at jeg ønsket pris med ekstra vinduer samt løsninger(glidelåser). Etter noen spørsmål og svar ang. farge etc., fikk jeg pris over telefon, samt via epost. Og visp -så sitter jeg med ny kalesje! Tok den gamle å la over den nye for å sjekke at fester etc. stemmer, og det er dønn nøyaktig, bortsett fra "strekket" på toppen. Den var faktisk for slapp på den gamle, så den nye vil sitte mye bedre og penere. Med andre ord, har ikke sendt inn den gamle, de satt med maler på alt sammen. Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
jørn Svart 12.Desember.2006 Del på Facebook Svart 12.Desember.2006 Jeg har også bestilt kalasje fra dem. Sende en epost til dem en lørdagskveld og fikk mail tilbake, med pris etc, allerede søndag morgen! Jeg har hørt med flere levrandører og jeg har fått en meget hyggelig pris fra Norsk Maskintrekk. Skal sende den gamle til dem etter jul. Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.