Jump to content

Listerskøyte

Vidar Gjervik

Recommended Posts

Gratulerer med flott skute og velkommen til forumet. Du kan nok regne med vedbåteierne her på forumet snart våkner til livet og bidrar med sitt.

Det er en staslig skute du har skaffet deg.... det er sikkert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kanskje du finner noen tips i denne tråden. Ellers så er det vel bare å fyre løs med alle spørsmål du måtte ha så er det vel ikke umulig at de blir forsvart eller i allefall diskutert.

Skylight isdendefor romluke har jeg bestandig tenkt hvis jeg skulle gått løs på en skøyte

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nydelig skute du har skaffet deg. Når det gjelder innredning så er mitt tips først og fremst ta masse bilder av skuta innvendig, deretter ta mål av alle rom og lag skisser av alle rommene med mål.

Sett deg ned på kveldene med bilder og skisser og studer muligheter. Så er det bare og handle inn masse finer, messing skruer,trelim,lekter og høvla bord.

Lag maler i papp, ta et og et rom om gangen.

Når du har fått alt slik du vil ha det ta noen strøk med en fin beis deretter gå over med 5-6 strøk Olje eller lakk.

Et tips er og søke på nettet etter Bilder av andre lignende skuter og se hvordan disse er bygd opp for å få litt inspirasjon.

Innredning

Du kan også ta kontakt med for eksempel disse

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Meget flott båt. Pass på å holde prosjektet a jour i denne tråden, så vi alle får noe lekkert å hvile øynene på!!

Du kan også ta kontakt med for eksempel disse

Artig. «Laser» er en Fairline Turbo 36 som sist jeg så den lå på Hjellestad. Meget grei innredningsløsning og arbeide nesten på høyde med originalhåndverket. Så disse folkene kan nok sine ting.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Flott skøyte dette!

Men listerskøyte kan den vel neppe kalles?

Mener bestemt at listerskøytene var klinkbygget seilskøyte med clipperbaug,de minste med spriseil!

Disse hadde en helt annen skrogform enn skøyten din, uten at det måtte bety allverden!

Andre som kan bekrefte/avkrefte???

For det første Vidar G., det ser ut til å være en nydelig båt du har fått fatt i!

Ellers så har jeg tittet litt på internett, og der ser ut til at rogeri har rett i dette med betegnelsen. Men det blir vel slik med denne nye båten som det er med Colin Archer. Båter som verken er bygget av- eller tegnet av Colin blir kalt Colin A.

Det jeg leste var at en fyr kom fra Hardanger på begynnelsen av 1800-tallet. Han kombinerte lokale båter med hjemstedets. Dette førte til Lister-båten. Hvalerbåtene hadde lengde ca. 3 ganger bredden, samme hadde Colin A. Hardanger hadde lengde 4- til 5 ganger bredden.

For meg ser skøyta til Vidar ut til å være typisk langsmal og lettdrevet. Som må være i Lister-båtens ånd, for å si det slik. Hadde jeg ikke hatt Hulda, kunne jeg tenkt meg noe slikt.

Den er bygget på Lista i 1916 men opprinnelig som 46 foter.

Den hadde da ror "påhengt" som med min begrensede kunnskap kvalifiserer til betegnelsen skøyte. Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Den ble forlenget på 50 tallet til 56 fot og det var antagelig da den ble påmontert hydraulisk styrt ror under hekken. Er det ikke da en krysserhekk ??

Legger ved et bilde fra eldre tider da den het "Irma"

Eller er det artig og treffe så engasjerte folk med samme interesse,

Vidar

Min erfaring er at skøytene som ble bygget ofte fikk typenavn etter plassen/området de ble bygget!

Prestengbåt;ranværing, Saltdaling, Romsdalskutter, Hardanger-jakt,osv.

På bakgrunn av dette er det vel "berettiget" og kalle denne båten for lista-skøyte, siden den er bygget på Lista.

Listerbåt derimot er en egenartet båttype på samme måte som oselver, Nordlandsbåt, Bindaling osv.

:sailing:

Med utgangspunkt fra Indre Oslofjord drister jeg meg til noen enkle typebetegnelser for fiskebåter:

Kutter: Utoverhengende hekk og dermed intgrert ror med loddrett bau.

Krysser: Hekken rundet noe fremover (krysserhekk) med integrert ror og fremoverlutende bau, som enten er rettskåret eller noe buet. (Mange steder vil man bruke ordet krysser om en stor tursjekte i tre)

Skøyte: Spiss og buet i begge ender (spissgatter), med sleperor

De fleste av båttypene over er mer enn 30 fot, er slettbygget og har styrhuset akter. Mange vil vl bruke begrepet skøyte som en samlebetegnelse for alle typene over.

Sjark: Spiss og bau og hekk, med integrert ror. 20 - 30 fot med styrhus foran, oftest klinkebygget.

Sjekte: Spissgatter, med med sleperor, for årer, motor eller seil, som oftest klinkebygget. Men, det finnes selvsagt også sjekter med kutterhekk og klipperbaug og slettbyggede utgaver. Sjekte-begrepet brukes gjerne på Sørlandet og faller sammen med kogg i Telemark og deler av Vestfold, mens resten av Østlandet gjerne bruker ordet snekke.

Dette må bli flytende begrep, hvor betydning vil variere både geografisk og tidsmessig. Jeg regner med at mange legger noe annet i disse begrepene enn jeg har gjort.

Ok, men ikkje heilt rett....

Først og fremst, slutt å kall kutter for skøyte og omvent!

Kutter: har hekk som er mye lengre enn vannlinja. Utformingen og vinkelen er forskjellig alt etter byggested. Baugen kan vere loddrett, lett innover eller lett utover, men også større vinkel, som fks. Forra Båtbyggeri. Men også norske kyttere hadde runde bauger, bygd i grimstadtraktene m.a. Kuttere i norge, er også bygd med tverr hekk, sett ovenfra. Ellers er det vanleg skilje i Mørekutter, Hardangerkutter, Nordlandskutter, og engelsk kutter.

Skøyte: Det er ein liten detalje som skiljer skøyte fra krysser. og det synest ikkje utvendig! Det er innvendig. På krysseren er det laga ein ekstra stiver, fra stkken som hylsa går igjennom og rett opp i ein dekksbjelke, det finn du ikkje i ei skøyte om den har sleperor eller balanseror. Ellers er det byggd skøyter men eit uttall forskjellige utformingar på både hekk og baug.

Sjark, 18-ca 35 fot trbåt klinka eller kravellbyggd, OBS, DET ER INGENTING SOM HETER SLETTBYGGD!

Sjarken har opprinnelsen i nordlandsbåten, men videre ført i motoråttringen og modernisert med skøyte skrog og hadde først rorhus bak, men er vanligast framme i dag.

OBS, DET ER INGENTING SOM HETER SLETTBYGGD!

Det ser ut som norske utdanningsinstittusjoner innen båtbyggerfaget har litt terminologi å lære her da :wink: , innlegget under er sakset fra en eksamensoppgave innen "båtbygger" utdanningen....

Eller denne tilstandsrapporten fra boat.no

slettbygd.gif

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...