Jump to content

Listerskøyte

Vidar Gjervik

Recommended Posts

Den har for noen år siden fått inn en Scania motor som erstatning for en utslitt Wichman . Litt synd med hensyn til lyd men ellers bare fordeler både for skute og mannskap.

Vidar

Helgaskjer_mini.JPG

Tok dette bilde før ferien i år. Skuta var ikkje mala blå då, skuta var ikkje så aller verst i treverket då, så blåmalinga må du ta vekk. Då har betre kontrol på ulumskheter som skulle dukke opp i treverket. Det er rigtig at Wichmann motoren blei att ut for 3 år siden, det var ein type F, 40 -70 hestekrefter. Men den var ikkje utslit, men toppen var sprekkt, og eigaren var på desperat leiting etter ein ny, men det greide han ikkje å få tak i. Så då hadde han ikkje noko valg. Motoren står på Museumet i Florø. Det hører med til historia, at eigaren fekk tak i den siste 40 hk toppen som dei madde på fabrikken Wichmann, men den passa ikkje, då den var av den gammle typen, uflaks. Når det gjeld innredning av lasterom, -som var det du eigentleg spørte etter i denne tråden. Så vil eg gje deg eit godt råd. Lag ikkje ein svær kasse av ein ruff der romluka står idag, det øydelegg heile båten, og er upraktisk med tanke på dekksplass. Eg kan hjelpa deg med å finna ei god løysing på innredning.

Glimrende !!

Jeg er helt enig med deg når det gjelder blåmalingen samtidig som jeg faktisk syntes den ikke tok seg så værst ut slik så hadde det vært å foretrekke at den aldri ble malt. Forrige eier fortalt at han malte henne i vår for å spare seg vedlikehold og at det ikke var for å skjule et misfarget skrog så det var greit å få din bekreftelse på at dette stemmer. Sikkert ikke så lett å få av maling da han primet først med to strøk grunning. I alle fall tror jeg ikke det blir det første jeg gjør. Ellers så er jeg takknemlig for alle råd og har konkludert med det samme som deg at jeg ikke vil forandre størrelse / utseende på luke bortsett fra lysventiler i lukekarm kanskje.

Imidlertid hadde det fra et innrednings-ståsted vært ønskelig med større luke da det kun er der det er ståhøydei rommet. Men jeg kommer ikke til å hoppe på raske løsninger og klarer meg foreløpig med å det som allerede er i styrehus/egnehus samt i lugar under dekk akterut.

Tar gjerne imot ditt forslag til å finne en god løsning for innredning ja

Vidar

Da trenger eg nokre mål i rommet, ståhøyde må du få til sjølvsagt, men du treng ikkje det i heile bredden. Men det er ein til som du MÅ vere sikker på før du gjer noko som helst, og det er sjekk av Kjølbolter i båten, maskinrom lasterom lugarforut. Det er ein ting eg lurer på, og det er noe som ofte blir glemt i forbindelse med kjøp av skøyte og kutter. NÅR VAR KJØLBOLTENE SKIFTET SIST, ELLER OM DET HAR VERT FORETATT KONTOROLL/ STIKKPRØVER? Dette seier ikkje for å skremme deg, men for å bevistgjera deg, blei det skifte foretatt kontroll av kjølbolter under motorfundamen i forbindelse med motorbytte? Viss du ikkje er sikker, ta ein telefon til Dåfjorden Slipp, Stord, der er muligens der motoren ble tatt ut. Er dette gjor, og gjort skikkeleg, kan du ta livet med ro. Viss ikkje det er gjort, ja så kan du få deg ein overaskelse, om du er skikkeleg uheldig. idere er spørsmålet om tilstand på bolter vidare frammover i rommet og heil fram i stevnet. Det same gjeld fast ballast i båten. Betong med malmgods i er heil ok, også direkte på treverk så lenge du holder deg under vannlinja. Åplassere ballast ute i sidene, f.eks. mellom spant, kan gje betre stabilitet. Er du fornød med ballasten i båten, båtens bevegelse, fart, krenging osv.? Alt dette ville eg vere 100% sikker på at var i orden, og at eg ikkje trengte tenke på dette, under normale driftsforhold o.l. Nå kan du finne ut kor dørken vil vere i salongen og høyden til oppunder dekk/ruffen /romluka, kan beregnes. Skirra inneheld ein vanleg og enkel måte å utnytte plassen ute i sidene av rommet.

enkel_romloeysing.JPG

Hei

Kjempefin skøyte, Vidar Gjervik

Men enig med Rolfsnes i at den var finere uten blåmaling. Skjønner dog at det ikke er første pri å fjerne maling. Men det som er en betydelig enklere jobb, og som jeg tror ville hevet det visuelle intrykket flere hakk, er teak på styrhusfronten. Kanskje er det teak under hvitmalingen?

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Du verden , her er mye kunnskap ute og går !

Har allerede snakket med Daafjorden der de nylig la ny lauskjøl i stål med slingrekant og nye , syrefaste bolter. Etter deres utsagn var skuten i prima stand og virket stiv og fin da de slo inn boltene. Disse er godt synlig i rommet men her jeg sitter kan jeg ikke huske om jeg har sett det under maskin og akterover men regner da med at de har gjort dette hele veien.

I rommet er det støpt ballast samt at der ligger noe jernbaneskinner o.l. Den nye stålkjølen veide ca 800 kg så den hjelper jo litt men den kunne fortsatt lagt litt dypere. Har ikke fått gå særlig med henne enda så jeg vet ikke hvordan hun oppfører seg i sjø.

Har ikke målt men tror det må være uvanlig lavt under dekk , noe jeg regner med skyldes at hun er forlenget med 10 fot i forhold til opprinnelig .

For en mann med vanlig høyde er det omtrent akkurat ståhøyde fra kjøl opp til dekksbjelker.

Ang styrehuset :Det er teak under malingen ja men der er også en duk som gjør det potte tett og lettgjør vedlikeholdet så jeg tenker som så at alt som er gjort hittil er meget veloverveid og flott gjennomført og gjort av en god grunn som ikke jeg vil gi meg ut på og finne ut på nytt likssom. Ikke i første omgang i hvertfall

Takk for skissen , noe sån må det vel bli ja.

Vidar

Det er teak under malingen ja men der er også en duk som gjør det potte tett og lettgjør vedlikeholdet så jeg tenker som så at alt som er gjort hittil er meget veloverveid og flott gjennomført og gjort av en god grunn som ikke jeg vil gi meg ut på og finne ut på nytt likssom. Ikke i første omgang i hvertfall

Vidar

Sunn instilling, ikke finn opp hjulet og ikke fiks på noe som i utgangspunktet er bra. Du har sikkert et og annet å stelle med uansett. Ingen grunn til å skaffe seg ekstra jobb.

Ja det kan ver greit å finne småting som ein kan glede seg til, når den tid kommer. Tok bilde av denne kutteren, teaken på rorhusfronten var nyleg skrapt og olja. Ein kan vel trygt sei at det var ikkje det som var mest nødvendig....https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11929/Alnes1.JPG

Garneringen er solid og tett med en luftespalte oppunder dekk.

Jeg kan se alle spantetopper og det ser bra ut bortsett fra et litt mistenksomt område midskips , babord side.

Kunne tenke meg å få det åpnet og kontrollert , evt. skiftet et par spant som du Rolfsnes anbefalte før innredning.

Kunne tenkt meg å ovelate det til fagfolk og da tenkte jeg å begynne en ringerunde , kanskje til Nordheimsund først.

Noen som har gode tips og anbefalinger i den anledning ?

Kunne tenkt meg å ovelate det til fagfolk og da tenkte jeg å begynne en ringerunde , kanskje til Nordheimsund først.

Noen som har gode tips og anbefalinger i den anledning ?

Det er en familiebedrift i Tørvikbygd. De overhalte Gjøa for Sjøfartsmuseet i Oslo for mange år siden. Meget kompetente folk når det gjelder litt 'større' trebåter. Husker ikke navnet i farta, men det går det vel an å finne ut av.

Og det fant jeg: Djupevåg Båtbyggeri, Vikøyvegen 20, 5600 Norheimsund , tlf 56552470.

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 1 måned senere...
Ok, men ikkje heilt rett....

Først og fremst, slutt å kall kutter for skøyte og omvent!

Kutter: har hekk som er mye lengre enn vannlinja. Utformingen og vinkelen er forskjellig alt etter byggested. Baugen kan vere loddrett, lett innover eller lett utover, men også større vinkel, som fks. Forra Båtbyggeri. Men også norske kyttere hadde runde bauger, bygd i grimstadtraktene m.a. Kuttere i norge, er også bygd med tverr hekk, sett ovenfra. Ellers er det vanleg skilje i Mørekutter, Hardangerkutter, Nordlandskutter, og engelsk kutter.

Skøyte: Det er ein liten detalje som skiljer skøyte fra krysser. og det synest ikkje utvendig! Det er innvendig. På krysseren er det laga ein ekstra stiver, fra stkken som hylsa går igjennom og rett opp i ein dekksbjelke, det finn du ikkje i ei skøyte om den har sleperor eller balanseror. Ellers er det byggd skøyter men eit uttall forskjellige utformingar på både hekk og baug.

Sjark, 18-ca 35 fot trbåt klinka eller kravellbyggd, OBS, DET ER INGENTING SOM HETER SLETTBYGGD!

Sjarken har opprinnelsen i nordlandsbåten, men videre ført i motoråttringen og modernisert med skøyte skrog og hadde først rorhus bak, men er vanligast framme i dag.

Tenker vel terminologien kan være noe forskjellig i vårt langstrakte land. Der jeg er født (Lofoten) er skøyte en fellesbetegnelse som deles opp i krysser og kuttertype. Om sjark har opprinnelse i nordlandsbåten kan vel diskuteres.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...