Jump to content

220 volt ombord

boort

Recommended Posts

Har importbåt.Driver og bygger om det 110voltsannlegget til 220volt.

Det som er litt rart er at det er bare er sikring på den ene ledningen,isteden for begge to.

Den andre går til en felles kopling.

Skal det legges opp på samme måt som det er i huset, at det er sikringer på begge ledningene?.

Ledningsnett i båten er på 2,5mm2.Ifølge ledningsnettegningen ved export står det at det skal hvere

15A hovedsikring og 5 kurser av 10A.

Tanken er å bruke 16A sikring/jordfeilbtyter til hovedsikring og 10A til de andre kursene.

Tenkt og bruke automatsikringer.

Er dette riktig? Vet det med jordfeilbryter/sinksaver /isolasjonstrafo/elektroinstallatør.

Ønsker mest hjelp til å vite hvorfor det er koplet med bare en sikring.

Fordi anlegget er bygget opp slik vi har gjort i Norge i mange år med 400V anlegg. Da har du en fase og N (null). Den har samme potensiale som jord. En bruker da bare sikring på fasen, men ikke på N. Når du reiser rundt i Norge, vil du treffe mye 230v anlegg, hvor begge ledningene er strømførende, og disse er ikke koblet mot jord.

Men er kabelen og utstyret som ligger i båten godkjent på 230v? Hvis ikke bør du ikke bruke utstyret.

Når du reiser rundt i Norge, vil du treffe mye 230v anlegg, hvor begge ledningene er strømførende, og disse er ikke koblet mot jord.

?? dette er jo en selvfølge for at det skal være strøm på anlegget.. og er det koblet mot jord, da har du en gedigen jordfeil.. og vil måle 230v mellom fas og jord.

Det du forteller forstår jeg.Men skal et 220volts annlegg i båt bygges etter den måten i norge?

Du spør om ledningene er godgjent for bruk til 220volt det vil jeg tro.

For på tegningen står det orginalt hovedsikring 30A (110volt) og 15A (220volt ved eksport).

bytt sikringer og ledninger til Norsk standard.. Annbefaler og kontakte en installatør.. ikke moro om bikkja og ungene blir grilla fordi far skulle spare noe sedler.. STRØM er farlig folkens.. og er hovedårsanken til flesteparten av branntiøp i norske hus og båter.

Veldig bra at dere kommer med advarsler. Har boka strøm ombord (håndbok om elektrisitet i fritidsbåter - inklusiv landstrøm). Den bør alle båteiere ha.

Har tatt av 110volts kontaktene for og sjekke ledningstykkelsen. Kan ikke finne noen som er under 2.5 kvadrats tykkelse .Det står marine på isolasjon på ledningene.

Jeg tror ikke fabrikken lager et ledningsnett bare for eksport.Det er nok det samme bare med forskjellige kontakter og sikkringer. Tenkte jeg skulle lagt ut tegningen av ledningsnettet men den blir for uklar.

Jeg hadde det samme problemet.

Og fant at den enkleste løsningen var å beholde ledningsnettet, som jo har god kvadrat og isolasjon og bytte alle kontakter. I tillegg MÅ anlegget skilles fra norsk landstrøm med isolasjonstransformator og jordes til eget jordplan mot sjøen, IKKE landjord, som kan være alt annet enn sjøjord (godt ord!).

Ser Frøken Fryd trekker inn spørsmålet om generator i tillegg til landstrøm.

I denne sammenheng er det interessant å høre hva som er krav til vendebryter for landstrøm/generator.

Et krav må selvfølgelig være at vendebryteren tåler den effekt som generatoren kan levere. Det er stor forskjell både på prisnivå og utføring av vendebrytere for ensempelvis 10A - 20 A - 30 A osv.

Dernest vil jeg tro at det er spesielle krav til vendebryteren slik at ingen av tilkoblingspunktene kan føre til at noen av land- og generator fasene kan være "inne" samtidig.

Vanligvis sikres dette med en nullstilling mellom landstrømkobling og generatorkobling, men interessant å høre synspunkt på dette.

Jordplate ombord (eks. dynaplate) skal vel først og fremst være koblet til generator-strømmen?

Bildet nedenfor viser hovedsikringsskapet i båten hvor vendebryter for land og generatorstrøm vises til høyre for carlingswitch-bryter merket "NEGATIF" og over kontrollpanelet for Onan generatoren.

skap.JPG

Jeg begynte å gruble litt over lokal jord (Dynaplate) og tilkobling til 220 volt.

Er det slik at Dynaplaten skal kobles til 220 volts jord når generatoren går,

og ellers kobles fra jord ombord i 220 stikkontaktene ombord slik at det ikke oppstår konflikt mellom Dynaplate-jord (sjøvann) og landjord (dvs 220 volts anlegg på brygga)?

Og stadig dukker det opp noe nytt. På illustrasjonen fra Mulligan er det koblet inn et relé for å kunne slå av og på strømmen til varmtvannsberederen. Er dette et nytt og fordyrende krav, eller rekker det å nappe støpslet ut av stikkontakten dersom en ikke ønsker å varme opp varmtvannet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en egen bryter på 220V som regulerer av/på VV tanken, men illustrasjonen er vel grei nok den på 220V anlegg vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Joda, illustrasjonen er jo grei nok den, men viser vel ikke noe mer enn om en skulle knipset et par bilder med mobilen. Jo, foresten, det står jo litt om kabelkvadrat og dess like. Men hva med det store spørsmålet, landstrømjord, lokal jord, skilletrafo? Det er jo dette som er det store spørsmålet her og som ingen klarer å gi et entydig svar på.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ventet på denne kommentaren LarsH, og jeg venter også på den ultimate entydige oppskriften her.. :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...