boort Startet 8.Desember.2006 Del på Facebook Startet 8.Desember.2006 Har importbåt.Driver og bygger om det 110voltsannlegget til 220volt. Det som er litt rart er at det er bare er sikring på den ene ledningen,isteden for begge to. Den andre går til en felles kopling. Skal det legges opp på samme måt som det er i huset, at det er sikringer på begge ledningene?. Ledningsnett i båten er på 2,5mm2.Ifølge ledningsnettegningen ved export står det at det skal hvere 15A hovedsikring og 5 kurser av 10A. Tanken er å bruke 16A sikring/jordfeilbtyter til hovedsikring og 10A til de andre kursene. Tenkt og bruke automatsikringer. Er dette riktig? Vet det med jordfeilbryter/sinksaver /isolasjonstrafo/elektroinstallatør. Ønsker mest hjelp til å vite hvorfor det er koplet med bare en sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Fordi anlegget er bygget opp slik vi har gjort i Norge i mange år med 400V anlegg. Da har du en fase og N (null). Den har samme potensiale som jord. En bruker da bare sikring på fasen, men ikke på N. Når du reiser rundt i Norge, vil du treffe mye 230v anlegg, hvor begge ledningene er strømførende, og disse er ikke koblet mot jord. Men er kabelen og utstyret som ligger i båten godkjent på 230v? Hvis ikke bør du ikke bruke utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Det du forteller forstår jeg.Men skal et 220volts annlegg i båt bygges etter den måten i norge? Du spør om ledningene er godgjent for bruk til 220volt det vil jeg tro. For på tegningen står det orginalt hovedsikring 30A (110volt) og 15A (220volt ved eksport). Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 HUSK ATT EN INSTALLASJON I EN BÅT, GJELDER SAMME EL-FORSKRIFTER SOM I BOLIGER. DU SOM MENIGMANN HAR IKKE LOV TIL Å UTFØRE JOBBEN SELV. Gjør deg en tjeneste å kontakt godkjent installatør for å få jobben gjort, forskriftsmessig. Du har bare ETT liv. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 HUSK ATT EN INSTALLASJON I EN BÅT, GJELDER SAMME EL-FORSKRIFTER SOM I BOLIGER. I båten gjelder Forskrift om maritime elektriske anlegg Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Når du reiser rundt i Norge, vil du treffe mye 230v anlegg, hvor begge ledningene er strømførende, og disse er ikke koblet mot jord. ?? dette er jo en selvfølge for at det skal være strøm på anlegget.. og er det koblet mot jord, da har du en gedigen jordfeil.. og vil måle 230v mellom fas og jord. Det du forteller forstår jeg.Men skal et 220volts annlegg i båt bygges etter den måten i norge?Du spør om ledningene er godgjent for bruk til 220volt det vil jeg tro. For på tegningen står det orginalt hovedsikring 30A (110volt) og 15A (220volt ved eksport). bytt sikringer og ledninger til Norsk standard.. Annbefaler og kontakte en installatør.. ikke moro om bikkja og ungene blir grilla fordi far skulle spare noe sedler.. STRØM er farlig folkens.. og er hovedårsanken til flesteparten av branntiøp i norske hus og båter. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Du må koble om til 2 polte sikringer om du skal benytte landstrøm i Norge... Jeg har selv gjort dette i min Bayliner. Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Du må koble om til 2 polte sikringer om du skal benytte landstrøm i Norge... Jeg har selv gjort dette i min Bayliner. hva med kablingen i båten, byttet du den?? alle stikk må jo byttes uansett Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 10.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Veldig bra at dere kommer med advarsler. Har boka strøm ombord (håndbok om elektrisitet i fritidsbåter - inklusiv landstrøm). Den bør alle båteiere ha. Har tatt av 110volts kontaktene for og sjekke ledningstykkelsen. Kan ikke finne noen som er under 2.5 kvadrats tykkelse .Det står marine på isolasjon på ledningene. Jeg tror ikke fabrikken lager et ledningsnett bare for eksport.Det er nok det samme bare med forskjellige kontakter og sikkringer. Tenkte jeg skulle lagt ut tegningen av ledningsnettet men den blir for uklar. Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 10.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Alle stikk må byttes ut.Husk at varmtvannstank og kjøleskap er direktekoblet uten kontakt . I min båt er det.Det må også brukes kontakter for skjult annlegg inne i båten.Jeg har skrud av for og se.Det er nok en elektriker som bør koble opp sikkringtavle og kontakter. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Jeg hadde det samme problemet. Og fant at den enkleste løsningen var å beholde ledningsnettet, som jo har god kvadrat og isolasjon og bytte alle kontakter. I tillegg MÅ anlegget skilles fra norsk landstrøm med isolasjonstransformator og jordes til eget jordplan mot sjøen, IKKE landjord, som kan være alt annet enn sjøjord (godt ord!). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 hva med kablingen i båten, byttet du den?? alle stikk må jo byttes uansett Jeg beholdt ledninsnettet, sjekk hva som står på ledningene at de tåler 220v. Har du generator kan den enkelt bygges om til 220v. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Ser Frøken Fryd trekker inn spørsmålet om generator i tillegg til landstrøm. I denne sammenheng er det interessant å høre hva som er krav til vendebryter for landstrøm/generator. Et krav må selvfølgelig være at vendebryteren tåler den effekt som generatoren kan levere. Det er stor forskjell både på prisnivå og utføring av vendebrytere for ensempelvis 10A - 20 A - 30 A osv. Dernest vil jeg tro at det er spesielle krav til vendebryteren slik at ingen av tilkoblingspunktene kan føre til at noen av land- og generator fasene kan være "inne" samtidig. Vanligvis sikres dette med en nullstilling mellom landstrømkobling og generatorkobling, men interessant å høre synspunkt på dette. Jordplate ombord (eks. dynaplate) skal vel først og fremst være koblet til generator-strømmen? Bildet nedenfor viser hovedsikringsskapet i båten hvor vendebryter for land og generatorstrøm vises til høyre for carlingswitch-bryter merket "NEGATIF" og over kontrollpanelet for Onan generatoren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Jeg begynte å gruble litt over lokal jord (Dynaplate) og tilkobling til 220 volt. Er det slik at Dynaplaten skal kobles til 220 volts jord når generatoren går, og ellers kobles fra jord ombord i 220 stikkontaktene ombord slik at det ikke oppstår konflikt mellom Dynaplate-jord (sjøvann) og landjord (dvs 220 volts anlegg på brygga)? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Slik jeg ser det skal jord være fast, en skal med andre ord aldri sette inn brytere/vendere på jordledningen. Generatorens jord kobles slik stikkontaktene er koblet enten den er i gang eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Jo mere jeg leser av strømdiskusjonene jo mindre skjønner jeg Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 det er fordi mange er veldig flinke, men kanskje ikke helt forstår strømmens uransaklige veier. Og derfor sprer de mere forvirring enn forståelse... De kan litt, men blander fryktelig.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Jo mere jeg leser av strømdiskusjonene jo mindre skjønner jeg Helt enig. Er det ingen som på godt norsk kan beskrivet hvordan et 220V anlegg for landstrøm kan monteres ombord slik at selv strømanalfabeter som meg forstår det? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Antagelig ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Og stadig dukker det opp noe nytt. På illustrasjonen fra Mulligan er det koblet inn et relé for å kunne slå av og på strømmen til varmtvannsberederen. Er dette et nytt og fordyrende krav, eller rekker det å nappe støpslet ut av stikkontakten dersom en ikke ønsker å varme opp varmtvannet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Nei. kun en nice-to-have fra Delab for å styre berederen fra 12V panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Jeg har en egen bryter på 220V som regulerer av/på VV tanken, men illustrasjonen er vel grei nok den på 220V anlegg vil jeg tro. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Joda, illustrasjonen er jo grei nok den, men viser vel ikke noe mer enn om en skulle knipset et par bilder med mobilen. Jo, foresten, det står jo litt om kabelkvadrat og dess like. Men hva med det store spørsmålet, landstrømjord, lokal jord, skilletrafo? Det er jo dette som er det store spørsmålet her og som ingen klarer å gi et entydig svar på. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Jeg ventet på denne kommentaren LarsH, og jeg venter også på den ultimate entydige oppskriften her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.