Frøken Fryd Svart 13.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2006 Da får jeg prøve meg her også 1. Jeg tar ombord en jordet kabel fra tilførselboksen som står på brygga. Den er forsynt med jording og automatsikringer. Hva er hensiken med en Landstrømenhet om bord, dvs ett nytt sett sikringer?2. Hva skal jeg egentlig jordes ombord fra 220V og hvorfor? 3. Jeg monterer en jordfeilbryter på strøminntaket ombord. Av og til (skjelden) slår den ut. Kan jeg ha en (periodisk) overledning i batteriladeren?? når bare den står på, eller skjer det noe i boksen på brygga? 1. Sikringen på bryggen sikrer ledningen frem til båten din, den er gjerne en 16 ampere og da må også ledningen tåle tilsvarende. Sikringen videre til varmtvannet eller stikkontaktene dine er gjerne ikke dimmensjonert for dette og da må ny sikring inn, den hjelper oss også med å lokalisere feilen. 2. Alt utstyr som benytter seg av 220vac og er innpakket i metall må jordes, dette for å unngå at vi tar i en av fasene ved feil i apparatet. Det kan også være nivåforskjell mellom jord fra land og jord fra sjø så det kan lønne seg sikkerhetsmessig å samle disse. 3. En jordfeilbryter sammenligner strømmen på de to fasene, er det avvik i mengden betyr det at noe forsvinner (til jord) og den bryter. Du har med andre ord kontakt mellom jord og en fase ett sted. Få tak i elektrikker/megger og gå gjennom anlegget. Feilen ligger etter jordfeilbryteren altså i din båt. I tillegg vil jeg være svært takknemlig for å høre hvordan man har løst - igjen hos produsentene - jording av 220 volt som er produsert av generator ombord. Jeg er ikke noe produsent men en generator leverer jo sin egen jord, den består av to spoler hvor midtpunktet er nullpunkt, nullpunktet brukes som jording når du har topolte sikringer. Om du i tillegg jorder denne i sjø har ingen ting å si, målet med jorden er jo å lede overledningen tilbake til kilden. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2006 Takk dette var sukker på min el.kunnskaps grøt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Jeg får fremdeles ikke tak i hvordan Dynaplate skal kobles til jord ombord. Dersom man har generator ombord og dynaplaten har en permanent tilkobling til jordingsforbindelsene i 220 volt anlegget ombord, og tilkobling til jordingsledning på radar og vhf, skal da jordingsledningen fra landsrøm fjernes? Hvordan fungerer det dersom man både benytter egen jordingsplate på 220 volt anlegget ombord og samtidig jording fra 220 volt på land? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 (redigert) Om du ikke har galvanisk iolator eller skilletrafo kobler du som følger: Jording på landstrømkabelen kobles fra. I sikringsskapet omord legger du en ledning fra jordingsskinna ned til Dynaplate. Alle kurser ombord jordes til jordingsskinna (og dynaplate) Nå har 230V anlegget ombord god jording til sjøen via dynaplaten. om det skulle bli overledning i en kurs/et apparat ombord vil strømmen søke enleste vei og det er gjennom jordkabelen til dynaplata... Om du har galvanisk isolator kobles vel denne slik at jordingskabelen fra land går via dennne og inn til jordingsskinna i sikringsskapet. Må inrømme at jeg er grønn når det gjelder 230V genrator, men det virker riktig for meg at dene også skal jordes til jordingsskinna i skapet. Redigert 26.Januar.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Seiler Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 I båten gjelder Forskrift om maritime elektriske anlegg Hei, er det noen som vet om elektrikker i Son eller Oslo området, som kan legge opp el. anlegg i fritidsbåt etter denne omtalte loven? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Takk for svaret hallaron, da forstår jeg det slik at alle jordingsforbindelser ombord kan kobles via Dynaplaten samtidig som jordingsledning fra land i prinsippet kan kobles fra. Jeg har (desverre) et ganske komplisert elektrisk anlegg ombord med en hovedinntakssikring fra land (med jordfeilbryter) og ny sikring med jordfeilbryter i sikringsskap (båten er produsert av Beneteau og EU godkjent). Jeg skal nå forsøke å koble fra jord fra landstrøm. Hva skjer dersom jeg henter landstrøm fra et sted hvor det er overslag til jord og de ombord eksempelvis har kroppen i saltvannet og tar i en metallstige på land som - som på en eller uforklarlig måte - har overledning? Et annet spørsmål gjelder om det eksisterer effektive måleinstrumenter jeg kan montere ombord som viser kvaliteten på jordingsplaten i båten, feks. spenning mellom de to fasene på generatoren ombord og jordingsplaten under båten? Så til Seiler. Jeg holder selv til i Son. Jeg har kontakt med flere som nok kan hjelpe med det elektriske anlegget ombord, og som er båtvante og som kan en god del om elektrisk opplegg omord. Før jeg evt. sender forespørselen din videre kan det være greit å vite hva den gjelder. Eksempelvis er montering av varme ombord, eller ankervinsj, eller inntak av 220 volt, ganske tidkrevende, i forhold til ekstra stikkontakter. Dessuten er båttypen svært viktig for å kunne estimere tidsforbruk på instalasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Jeg skal i tillegg legge opp noen ekstra 220 volt uttak i mottorrommet til arbeidslys, varme og lading når generatoren går. Er det noen innvendinger mot å bruke stikk fra Biltema, nr 44-647, med fjærbelastede dekkplater? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 roaldbj; ødelegg ikke båten din med sånt skrot. Elektromateriellet fra Biltema er veldig varierende og dårlig. Kontakter til løse kabler er OK, fastmonterings sakene er fra ganske OK til elendig dårlig. Sprø plast, , sprekker for et godt ord, elendige terminaler som ikke klemmer skikkelig osv osv. Jeg er en skikkelig kjip og gjerrig fyr, men tom. jeg har sluttet helt å kjøpe de sakene der. På Clas kan du kjøpe ekte elektromateriall fra ELKO Dette er det samme som brukes profesjonelt, jeg kan absolutt anbefale disse. Totalt sett utgjør prisforskjellen omlag 2 minutters motorgange for deg. Red: materiellet er fra ELKO, ikke ELFA.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 roaldbj; Totalt sett utgjør prisforskjellen omlag 2 minutters motorgange for deg. Suzuki På en eller to motorer? Beklager, kunne ikke dy meg, igjen... Takker for info.'en, Clas O. blir leverandør til Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Svært takknemlig for svar, betyr dette at CO gjennomgående er bedre på el-utstyr enn Biltema? Greit å vite - jeg skal handle ganske mye i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Svært takknemlig for svar, betyr dette at CO gjennomgående er bedre på el-utstyr enn Biltema? JAA ! Helt klart. ! CO har mange merker, jeg mener du skal ha utelukkende ELKO kontaktmateriell. Er pakket i plastposer, med blå / grønne / hvite lapper på. Tror det står GEVALIA ( kaffe ? ) på posene. Det står ELKO bakpå hver enkelt bit, preget i plasten. Skal ikke påstå at dette er markedets beste saker, men det er anerkjente, gode produkter som er gjennomprøvde og etter MIN ringe mening, det eneste riktige valget. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Da kjøper jeg i morgen det elektriske fra CO og det mekaniske (fastnøkler) fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner 2556 Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 'boort' Har importbåt.Driver og bygger om det 110voltsannlegget til 220volt. Ombygging av importert båt er en forholdsvis enkel sak. Som de fleste vet er disse båtene som kommer fra USA sertifiser i US Coastgard. De har langt strengere og bedre spesifiserte regler en det som finnes på denne siden av bekken. Skift minst mulig av det amerikanske anlegget. Det er bare å skifte de amerikanske kontaktene med norske. Kravet til det amerikanske anleggene er at det skal være en sikring med brud på begge fasene. Resterende sikringer i båten er ikke sikringer men kan ses på som brytere for å velge hva du ønsker å bruke. Monter en trafo(220/110 50 Hz) på landkontakten(Noratel leverer trafoer som er godkjent for marint bruk). Du kan også montere en startstrøm begrenser. Mellom trafoen og landstrømkontakten(behold den originale fra marinco) kan du monterer en jordfeilbryter fra Elko(for utenpåliggende montasje). Bestill to nye sikringer fra Sierra marine 15A(telmo.no) originale for både bayliner og searay. Disse passer direkte in i det originale panelet. Disse monteres foran jordfeil bryteren. Der de originale ledningene som kom fra landkontakten var montert monterer du utgangen på trafoen 110V. Koble fra ledningene som går til stikkontaktene(her får du en ledig sikring) koble disse tilbake til etter jordfeilbryteren. Nå har du et anlegg som går på både 110 og 220V med jordfeil bryter og skille trafo. Bruk godkjent installatør så er du sikker på at han får med seg alle jordingspunktene. Ikke bytt boksen inne i skapet som har påskriften "sink saver". koble alle jordings punkter dit så har du beskyttet motor mot krypstrøm og tæring. Dette ble mye på en gang.... Første innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 JAA ! Helt klart. ! CO har mange merker, jeg mener du skal ha utelukkende ELKO kontaktmateriell.Er pakket i plastposer, med blå / grønne / hvite lapper på. Tror det står GEVALIA ( kaffe ? ) på posene. Det står ELKO bakpå hver enkelt bit, preget i plasten. Skal ikke påstå at dette er markedets beste saker, men det er anerkjente, gode produkter som er gjennomprøvde og etter MIN ringe mening, det eneste riktige valget. Suzuki Helt enig! Jeg har prøvd kontaktmateriell av et av de andre billigere fabrikatene som CO fører, og det er ikke i nærheten av ELKO, verken når det gjelder bruker/"koblings"-vennlighet eller kvalitet forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 (redigert) Fyller inn svarene mine innimellom med rødt, har en tegning på dette men får ikke lastet opp JPG bilder i dag? Takk for svaret hallaron, da forstår jeg det slik at alle jordingsforbindelser ombord kan kobles via Dynaplaten samtidig som jordingsledning fra land i prinsippet kan kobles fra. Ja med et lite untak, jeg skal prøve å lage en forståelig forklaring på det. Om du ikke etablerer lokal jord i båten din må du skaffe jording fra et annet sted, og bruker den som "følger med" i landstrømkabelen. Denne skal det ikke være spenning på / gå strøm i normalt. Det som kan hende (hender ganske ofte) er at det finnes en feil på det elektriske anlegget på land og det ligger en spenning på jordlederen. Når du så tar denne ombord og følger reglene om å koble den til motor / drev vil vannet på utsiden av båten ha et annet spenningsnivå enn det er på jordlederen/motor/drev. Det begynner da å tusle en strøm av elektroner gjennom jordlederen, gjennom motor, gjennom drev og ut i vannet. Vi har galvanisk korrosjon! Ok hva gjør vi? Vi klipper den forb... gulgrønne jordledningen og setter en effektiv stopper for korrosjonen, men har samtidig laget oss en farlig situasjon fordi: Dersom en feil oppstår og 230volt kommer ut på jordingskabelen ombord, vil det ikke være noen vei til jord, den vil stå og "stange" mot den avklipte gulgrønne ledningen, helt til noen tar på noe som er ledene og i forbindelse med jord ombord, da får de seg en ubehagelig opplevelse. OK vi vil ikke ha det slik og vi vil ikke ha med oss den jordinga fra land som vi ikke har kontroll på, hva gjør vi? Vi etablerer vår egen jording! Det er dette dynaplaten sørger for. Strømmen som "sto og stanget" har nå fri vei ned i saltvannet og personfaren er avverget. Dynplaten sørger for meget god forbindelse til saltvannet. Jeg er blitt rådet til å koble 12VDC jord også til denne, og har fulgt denne anbefalingen. Jeg er litt usikker på dette, så jeg skal følge nøye med på sinken og dynaplaten. I følge Nigel Calder i den utmerkede boken du har anbefalt her på forumet; "Boatowner's mechanical and electrical manual" Er det uansett likespenning som utgjør problemer i forhold til galvanisk korrosjon. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kjøper det utsagnet 100%. Problemene oppstår jo gjerne når landstrøm er koblet til. Untaket jeg nevnte inledningsvis er når båten står på land, dynaplaten gir ikke jording når båten står på land, da skal du bruke 230V AC da må du koble til den berømte gulgrønne ledningen igjen.. Jeg har (desverre) et ganske komplisert elektrisk anlegg ombord med en hovedinntakssikring fra land (med jordfeilbryter) og ny sikring med jordfeilbryter i sikringsskap (båten er produsert av Beneteau og EU godkjent). Jeg kan ikke se at dette skal bety noe, du har et sikringsskap med ulike kurser. I dette skapet har du også en jordskinne. Jord fra land er nå koblet til denne jordskinnen. Her bryter du jordingen fra land. Kobler den rett og slett av. så kobler du lederen fra Dynaplaten inn på jordingsskinna. Alle kursene i skapet får jording fra denne skinna og når båten er på vannet har du jording så god som noen. Jordfeilbryteren føler på forskjellen i strøm på de to vanlige strømførende ledningene og har slikt sett ikke noen forbindelse med jordkabelen Jeg skal nå forsøke å koble fra jord fra landstrøm. Hva skjer dersom jeg henter landstrøm fra et sted hvor det er overslag til jord og de ombord eksempelvis har kroppen i saltvannet og tar i en metallstige på land som - som på en eller uforklarlig måte - har overledning? Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår hva du tenker på. Slik jeg forstår deg vil jo dette være farlig, men det vil ikke ha noe å si med hvordan jording du har på båten som ligger ved siden av. Om en leder fra 23VAc ligger ann mot en metallstige på ei brygge og stigen ikke rekker ned i vannet og man er i vannet når man tar på den er det en svært farlig sitausjon. Personen som tar i stigen vil fungere som jordledning. Siden vedkommende sikkert har badet og er søkkvåt av saltvann på hendene vil kontakten mellom stige og hånd være utmerket og han vil i beste fall få seg en "skikkelig karamell". I værste fall vil han omkomme. Et annet spørsmål gjelder om det eksisterer effektive måleinstrumenter jeg kan montere ombord som viser kvaliteten på jordingsplaten i båten, feks. spenning mellom de to fasene på generatoren ombord og jordingsplaten under båten? det finnes utstyr for å sjekke om det går slike strømmer, men jeg aner ikke noe om hvordan slikt brukes eller hva det koster, noe sier meg atd et erkostbart Ble du noe klokere av dette? Det meste står i Calders bok - den er helt utrolig bra! Redigert 27.Januar.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Jens_P Svart 26.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2007 Det står ELKO bakpå hver enkelt bit, preget i plasten. Lite tips, et av de andre merkene til CO er ELJO. Dette er ikke samme design (og kvalitet?) som ELKO. Om ELKO Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Apollo32 Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 HEi igjen... Kabelen som ligger ut til brygga har en maksimal belastning som den tåler, før den rett og slett tar fyr. for at du ikke skal bruke mer strøm enn den kabelen tåler, er den sikret med et vern i stolpen på brygga ( som igjen er en lavere strøm enn kabelen tåler). en landstrøms sentral beskytter alle kursene og kablene i båten din, samtid som kabelen fra båten din til brygga er dimensjonert slik at den tåler maks belastning på alle dine kurser minus en samtidghetsfaktor. håper jeg forklarte det litt mer forståelig nå.. Korrekt at en landstrøms sentral beskytter el komponenter i båten, MEN automatsikringene i boksen på brygga, vil selvsagt slå ut om det oppstår en jordingsfeil i 220V systemet i båten, eller en kortslutning. Dette har jeg egen erfaring med , da det ble kortslutning i varmelementet i vvannsberederen i båten for et par år siden. Jordfeilbryteren på brygga slo faktisk ut FØR jordfeilbryteren i landstrøms boksen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Tusen takk hallaron, meget god oppfriskning av Calder. Jeg har på radaren en egen ledning som skal til jord. Jeg skal også koble denne til dynaplaten. Jeg vil nok tro at jeg ved ohming vil finne kontakt mellom minus 12 v og jordingsskinnen i sikringsskapet. Dette gjenstår å måle. Nå skal jeg også kjøpe tangamperemeter - kjøper det fra CO, ikke det fra Biltema (ut fra opplysningene ovenfor om kvalitet på elprodukter hos CO). Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Nå skal jeg også kjøpe tangamperemeter - kjøper det fra CO, ikke det fra Biltema (ut fra opplysningene ovenfor om kvalitet på elprodukter hos CO). Jeg har OVERHODET ingen forutsetning for å uttale meg om instrumenter mv. fra CO. Har ikke testet, eller tatt i noe av de greiene der. Snakket utelukkende om kontaktmateriellet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seiler Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Hei roaldbj. Takk for svaret. Det jeg trenger å få utført er 220 V opplegg. Jeg kan godt gjøre dette selv, men pga. forsikringsselskaper osv. ønsker jeg at en fagmann utfører dette, slik at jeg kan få de nødvendige papirer som dekker innstallasjon i fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Jeg var såvidt innom det tidligere i et inlegg men jeg vil gjerne høre om noen andre har noen synspunkter. Jeg har som sagt en dynaplate for jording av AC, DC og som jordplan for VHF / FM radio, etter en tid kommer det nok en tv antenne som blir jordet dit også. Jeg er litt usikker på om dette er en god løsning. Jeg har leita litt, men finner ikke noen plasser der det direkte advares eller argumenteres mot en slik løsning. Og jeg finner heller ingen plass der det står at det er slik det skal gjøres... Et alternaiv er å bruke tre ulike dynaplater, men på den annen side vil de jo være i kontakt med hverandre gjennom saltvannet. Imidlertid vil jo saltvannet representere en viss motstand, avhengig av hvor langt fra hverandre platene står. Jeg er blitt anbefalt å gjøre det på denne måten med dynaplaten som felles jord, denne anbefalingen kommer fra rimelig kvalifisert hold, men ikke noe expertnivå... Noen som vil synse litt om dette? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Joerg Becker Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Er det uansett vekselspenning som utgjør problemer i forhold til galvanisk korrosjon. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kjøper det utsagnet 100% Hei. Kanskje at kun jeg ikke skjønnte riktig, men hvis det finnes noen andre også : Det er bare likestrøm som utgjør galvanisk korrosjon, men ikke vekselstrøm. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 (redigert) Det er bare likestrøm som utgjør galvanisk korrosjon, men ikke vekselstrøm. Jørg Korrekt hr. Becker. Redigert 27.Januar.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Hva skjer dersom jeg henter landstrøm fra et sted hvor det er overslag til jord og de ombord eksempelvis har kroppen i saltvannet og tar i en metallstige på land som - som på en eller uforklarlig måte - har overledning? Hvis det er montert jordfeilbryter vil den bryte fasene som ligger til jord... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Hei.Kanskje at kun jeg ikke skjønnte riktig, men hvis det finnes noen andre også : Det er bare likestrøm som utgjør galvanisk korrosjon, men ikke vekselstrøm. Jørg ups... den var flau, , hva skal jeg si - jeg kan ikke skylde på mange heller for det var ikke mange slike i går. Skal prøve å lese nøye gjennom hva jeg skriver, slik at man slipper slike blemmer. Det er synd å si det, men jeg er ikke i stand til å skjønne hva jeg tenkte på. Jeg retter det slik at jeg slipper å stå til spott og spe. Og stiller meg i skammekroken i 10 minutter Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.