Jump to content

220 volt ombord


boort

Recommended Posts

Jeg har ikke den ultimate entydige oppskriften og venter fremdeles på den, men jeg håper at mitt eget opplegg i Trudelutt ikkke er helt på trynet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg påberoper meg heller ikke å ha den endelige entydige oppskriften.

Det jeg linket til er installasjonsveiledning for Delabsentralen min.

Enklere kan det ikke bli.

Jg tar med meg jord fra land når landstrøm tilkobles. Når landstrøm er koblet fra, så trenger jeg ikke jord.

Skilletrafo er vel og bra, men det legger unødvendig vekt i båten. Kunne selvfølgelig brukt en toroide, men de er skamdyre.

Jeg har montert en Dynaplate en gang, og det var fordi båten hadde kortbølgeradio.

Link to post

På tyskeren som jeg har er det et rødt lys i bryteren til VV berederen, denne lyser nå berederen er tilkoblet. Rimelig greit å se når man er i båten. Av gammel vane så er jeg var for endreinger av signallys og målere som er som de pleier å være...

 

Men jeg er mere bekymret for denne jordfeilproblematikken. Tror jeg skrur fast et lokalt jordplan/dynaplate eller hva det nå heter i kjølen når jeg tar båten på land en gang i fremtiden, og jorder 220V via kjølbolten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
?? dette er jo en selvfølge for at det skal være strøm på anlegget.. og er det koblet mot jord, da har du en gedigen jordfeil.. og vil måle 230v mellom fas og jord.

bytt sikringer og ledninger til Norsk standard.. Annbefaler og kontakte en installatør.. ikke moro om bikkja og ungene blir grilla fordi far skulle spare noe sedler.. STRØM er farlig folkens.. og er hovedårsanken til flesteparten av branntiøp i norske hus og båter.

Nemlig! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Det ser ut til at det nå er på tide med en repetisjon av begrep og definisjoner:

 

:smash: :smash: :smash: :smash:

Et utdrag av el. vitenskapen:

 

Da det forventes at de fleste av oss skal ha litt kjennskap til elektrisitet, er følgende paragrafer utarbeidet for å lette forståelsen:

 

1. Nær sagt all elektrisitet blir produsert i kraftstasjoner, ført over i ledninger som så blir rullet opp på store kabeltromler.

 

2. Der finnes dog spesielle slag av elektrisitet som ikke behøver å følge ledninger. Typisk er lyn og elektrisitet knyttet til reiseradioer. Denne elektrisiteten blir ikke generert, men flyter barer rubdt omkring.

 

3. Elektrisitet lager en lav summende lyd. denne lyd kan forsterkes opp i forsjellige trinn, så den kan brukes til dørklokker, telefoner og elektriske orgler.

 

4. elektrisitet må jordes, dvs. den må kobles til jord før den kan fungere. Der finnes allikevel unntak, f.eks. for fly som benytter andre arrangementer.

 

5. elektrisiteten lekker ikke om man skrur ut en lyspære uten å slå av strømmen først, untatt om man puter fingeren inn i stedet.

 

6. Elektrisitet er laget av to ingridienser, positiv og negativ. Den positive går i ledninger med rød farge og den negative i ledninger med svart farge. Når de møtes i hva vi kaller plugger blir de blandet til det vi kaller elektrisitet.

 

7. Elektrisitet kan lagres i batterier. Store batterier behøver ikke nødvendigvis inneholde mer elektrisitet enn små batterier. I de store blir elektrisiteten bare lempet inn, mens i de små blir den flatpakket.

 

8. Ved oppdagelsen av farget elektrisitet ble bl. a. en del trafikkproblemer lettere. Nå kunne f.eks. lys overta for trafikkpolitiet når det gjaldt å dirigere trafikken.

 

9. Et stort igjennombrudd kom også i 1929, ved oppdagelsen av negativ elektrisitet, noe som gjorde kjøleskap muligt.

 

Litt om funksjonen til forskjellige elektriske apparater:

 

1. Lysbryteren: Denne virker som en tang eller klemme som presser så hardt på ledningen at strømmen ikke kan passere.

 

2. Lyspæren: Dette er en av de få gangene man faktisk er i stand til å se elektrisiteten. Lyset blir til ved at en liten gnist som oppstår inne i lampen blir forstørret mange hundre ganger pga. det buede glasset. Levetiden er noe begrenset da gnisten må ha surstoff for å vedlikeholdes. Og da glasset er tett vil lyset slukkes når surstoffet er oppbrukt.

 

3. Sikringsboksen: Dette er stedet hvor alle ledningene innenifra møter ledningen utenifra. En vanlig årsak til feil her er at produsentene av sikringer med vilje har laget disse for små, slik at de går alt fo ofte. PS det finnes i handelen en spesiell ståltråd som er utmerket erstatning for slike små sikringer, og adskillig mere pålitlige. Selv om riggen din eller vaskemaskinen står i flammer vil ikke denne ryke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

:sleep::confused::cool::headbang: :headbang: :smash::seeya::lol: :lol: :lol:

Link to post
§ ?

 

Har ikke peiling! Den finnes vel sikkert, men jeg vet ikke hvor man finner den! Men etter å ha lest utallige artikler og innlegg om temaet ser det ut til at det er enighet om at det er dette som er løsningen. Selv valgte jeg til slutt kun å legge opp en skjøteledning med landjord ombord, og benytte kun dobbeltisolerte apparater ombord. Dette for å slippe å kople landjord til metall i båten, med de tæringsproblemer dette kan medføre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
og er hovedårsanken til flesteparten av branntiøp i norske hus og båter.

Var det ikke her at brannårsaksstatistikken 2005 ble referert nylig? For branner i bygninger gjelder følgende årsaksfordeling for 2005

1) Påsatte branner: 14,8 %

2) Bar ild: 23,18 %

3) Elektrisk årsak: 21,03 % [anleggsfeil - min anmerkning]

4) Feil bruk av elektrisk utstyr: 13,92 %

...

9) Ukjent: 20,24 %

Så spørs det hvor mange prosent av anleggsfeilene har sin årsak i en fagkyndig har slurvet eller en ufagkyndig har lekt elektrikker eller hvor my som er ren slitasje.

 

 

Link to post
Var det ikke her at brannårsaksstatistikken 2005 ble referert nylig? For branner i bygninger gjelder følgende årsaksfordeling for 2005

 

Så spørs det hvor mange prosent av anleggsfeilene har sin årsak i en fagkyndig har slurvet eller en ufagkyndig har lekt elektrikker eller hvor my som er ren slitasje.

 

 

for den saks skyld kan jo 19,9% av de 20,24% ukjente skyldes strøm :lol:

Link to post

Ja, 'kan' - men fortsatt er det ikke mesteparten. Og fortsatt er det ikke dermed sagt at det var amatørene eller fagfolk som da må klandres.

 

Men ifølge andre kilder som jeg ikke kan referere til så lett: (news://no.fritid.bolig for en stund siden) er det heller omvendt: de som fyller ut skjemaene etter undersøkelsene på branntomten har det særdeles lett å krysse av for 'elektrisk årsak' dersom de ikke finner noe annet.

Link to post

Jeg tror det bare er å stikke fingeren i "jorda" og innse at det ikke er noen enkel løsning på jordingen :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Ja, 'kan' - men fortsatt er det ikke mesteparten. Og fortsatt er det ikke dermed sagt at det var amatørene eller fagfolk som da må klandres.

 

Men ifølge andre kilder som jeg ikke kan referere til så lett: (news://no.fritid.bolig for en stund siden) er det heller omvendt: de som fyller ut skjemaene etter undersøkelsene på branntomten har det særdeles lett å krysse av for 'elektrisk årsak' dersom de ikke finner noe annet.

 

Vel , nå er det etterforskere som stort sett gjør den jobben tror jeg, samt at det som DSB lager sine statestikker på er rapporter som kommer inn fra installatørne. og jeg VET at det på langt nær blir innrapportert alt som er av branntilløp og skader på mennesker...

Link to post
Jeg tror det bare er å stikke fingeren i "jorda" og innse at det ikke er noen enkel løsning på jordingen :crazy:

 

Slik er vel det. Det var en bra skisse fra Mulligan, takk.

Men jeg har noen spørsmål:

1. Jeg tar ombord en jordet kabel fra tilførselboksen som står på brygga. Den er forsynt med jording og automatsikringer. Hva er hensiken med en Landstrømenhet om bord, dvs ett nytt sett sikringer?

2. Hva skal jeg egentlig jordes ombord fra 220V og hvorfor?

3. Jeg monterer en jordfeilbryter på strøminntaket ombord. Av og til (skjelden) slår den ut. Kan jeg ha en (periodisk) overledning i batteriladeren?? når bare den står på, eller skjer det noe i boksen på brygga?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Slik er vel det. Det var en bra skisse fra Mulligan, takk.

Men jeg har noen spørsmål:

1. Jeg tar ombord en jordet kabel fra tilførselboksen som står på brygga. Den er forsynt med jording og automatsikringer. Hva er hensiken med en Landstrømenhet om bord, dvs ett nytt sett sikringer?

2. Hva skal jeg egentlig jordes ombord fra 220V og hvorfor?

3. Jeg monterer en jordfeilbryter på strøminntaket ombord. Av og til (skjelden) slår den ut. Kan jeg ha en (periodisk) overledning i batteriladeren når det bare er den som står på?

 

 

1. tilførselen med tilhørende sikringer på brygga beskytter kabelen fra brygga til hovedfordelingen dvs ikke din båt.

 

2. tja .. her er jeg ikke god;) så.. :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

 

3.ja.. mest sannsynelig en periodisk feil!!

Link to post

Jeg synes det kunne være av interesse å høre fra eiere av nyere båter

hvordan båtprodusentene har håndtert jordingsspørsmålet.

 

Jeg ville tro at de fleste litt større produsenter av båter i Norge

tilbyr å montere landstrømssentral ombord

og de må vel ha noen gjennomtenkte systemer for hvorledes jording er løst.

 

I tillegg vil jeg være svært takknemlig for å høre hvordan man har løst

- igjen hos produsentene -

jording av 220 volt som er produsert av generator ombord.

 

Jeg er ikke redd for at jentene ombord skal få noen "overledning" når de står med krølltanga,

men varmvannsberederen er jordet,

og jeg vet ikke hvordan det er å dusje håret for saltvann

når de sitter på badeplattformen

og tilfeldigvis kommer borti metallstigen på bryggekanten

mens 220 volt generatoren ombord går - og varmvannsberederen er tilkoblet.

Link to post
1. tilførselen med tilhørende sikringer på brygga beskytter kabelen fra brygga til hovedfordelingen dvs ikke din båt.

 

2. tja .. her er jeg ikke god;) så.. :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

 

3.ja.. mest sannsynelig en periodisk feil!!

 

Takk for godt forsøk men:

1. Hvorfor beskytter ikke sikringen på brygga min kabel fram til batteriladeren? Eller hva er vitsen med sikring på brygga?

Link to post
Takk for godt forsøk men:

1. Hvorfor beskytter ikke sikringen på brygga min kabel fram til batteriladeren? Eller hva er vitsen med sikring på brygga?

 

HEi igjen...

 

Kabelen som ligger ut til brygga har en maksimal belastning som den tåler, før den rett og slett tar fyr.

for at du ikke skal bruke mer strøm enn den kabelen tåler, er den sikret med et vern i stolpen på brygga ( som igjen er en lavere strøm enn kabelen tåler).

 

en landstrøms sentral beskytter alle kursene og kablene i båten din, samtid som kabelen fra båten din til brygga er dimensjonert slik at den tåler maks belastning på alle dine kurser minus en samtidghetsfaktor.

 

håper jeg forklarte det litt mer forståelig nå.. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...