Jump to content

220 volt ombord

boort

Recommended Posts

Når har jeg laget et system med vendebryter for jord i båten slik at jeg kan velge om jeg tar jord fra land eller fra Dynaplate.

Det er mulig at dette kunne lages med automatikk,

slik at jord alltid ville hentes fra land når båten står på land,

og alltid hentes fra Dynaplate når båten flyter på vann,

men jeg vet ikke hvordan dette skal utføres.

Utfordringen med å lage slik vendebryter, er at fremtidig eier av båten ikke "makter" å sette seg inn i alle systemene jeg har ombord - jeg får vel lage en egen brukermanual.

Da satser jeg på at Dynaplate koblet til jord på 220 volt anlegget, som videre er koblet til jord på radar og VHF fungerer bra.

Jeg skal bruke endel tid på å måle eventuelle overslag mellom jord på 220 volt anlegget og minussiden på 12 volt anlegget ombord.

Hvilke ohm-verdier bør jeg forvente å måle?

Redigert av roaldbj (see edit history)

Hei.

Det er mulig at dette ikke er korrekt iht. reglene (i hvert fall har jeg jo ikke lov til å gjøre slikt selv), men jeg har gjort jordingen på følgende måte:

1. Jeg har kuttet landjord, og ført 230volt frem til en skilletrafo

2. Etter skilletrafoen har jeg lagt pålokal jord til uttakene fra en Dynaplate

3. For bruk av 230volt når båten står på land, har jeg et eget direkteuttak utenom skilletrafoen med landjord tilkoblet. Dette er tydelig merket på uttaket!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke for å kverulere - men denne informasjonen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er vel en informasjonsfolder

som verken har forskriftsmessig eller lovmessig status?

Men informasjonen i seg selv er selvfølgelig viktig. Så takk for referansen. Legges inn på mennepennen knyttet til båtstoff.

Hei.

Det er mulig at dette ikke er korrekt iht. reglene (i hvert fall har jeg jo ikke lov til å gjøre slikt selv), men jeg har gjort jordingen på følgende måte:

1. Jeg har kuttet landjord, og ført 230volt frem til en skilletrafo

2. Etter skilletrafoen har jeg lagt pålokal jord til uttakene fra en Dynaplate

3. For bruk av 230volt når båten står på land, har jeg et eget direkteuttak utenom skilletrafoen med landjord tilkoblet. Dette er tydelig merket på uttaket!

Lars H.

dette virker på mig som det smartaste........

skall koppla mitt så (+ jordfeilbryter på sekundärsiden) så skall man vel vare så sikker som det går o vare :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei.

Selv om jeg ikke skrev noe om det ovenfor, har jeg

selvfølgelig sikring og jordfeilbryter etter skilletrafoen.

(men ikke på direkteuttaket, stoler på sikring/jordfeilbryter i land)

sikring.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Jeg trenger å rydde opp i det elektriske anlegget i min båt, mye er gjort, men en del står igjen. Dette er den beste "tråden" jeg har lest på lenge, og jeg tror jeg har lest det meste på BP hva strøm angår, jeg ser det er mange meninger, og jeg tror det er mange forskjellige meninger som er riktige også, men denne tråden ga ihvertfall meg et greit bilde om hvordan det skal/kan gjøres.

Jeg har et spørsmål ang. dynaplate, jeg har en helplanende båt og lurer på hvor det er smart å feste en dynaplate? Hva med størrelsen på dynaplaten? Har blitt meg fortalt at størrelsen ikke spiller noen rolle (da tenker jeg på størrelsen på dynaplaten ....)

Dynaplaten har en ganske spesiell utforming.

Den er konstruert ut fra flere tusen små bronsekuler som bindes sammen gjennom en varme- og trykk prosess slik at en relativt liten Dynaplate overflate som kanskje bare er 10 x 20 cm i fysisk mål, faktisk har samme effekt som en vanlig 0.25 kvm jordingsplate.

Plassering av Dynaplaten bør være i bakre del av båten i et område som som regel er under vann. Dette vil bli ganske nær senterlinjen.

Jeg kjøpte min fra England, men jeg tror ikke jeg sparte så mye i forhold til å kjøpe fra Maritim.

Jeg tror du kan klare deg med denne (info hentet fra Maritim)

DYNAPLATE 203X64MM 13969-01

Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler.

* Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr

* Redusert RF (Støy)

* Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere.

* Renere bilder fra vær-fax mottakere.

* Redusert interference fra radar.

* Bedre beskyttelse mot lynnedslag.

* Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring)

Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag.

Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60 mm.

Dimensjon: 205x64x13 mm

Tilsv. kvm: 1.8 kvm

Vekt: 800 gram

Om du skal koble bort jordledningen til landstrømmen og bruke dynaplaten som lokalt jordplan, må den tilsvare minst 0,25 kvadratmeter kobberplate. :sailing:

Ja planen er å koble fra jordingsledningen , sette på en skilletrafo, og bruke dynaplaten som jording, ser at Roalbj mener at en dynaplata på 10x20 cm vil være tilsvare 0,25 kvm jordingsplate

Redigert av Tommy007 (see edit history)
Dynaplaten har en ganske spesiell utforming.

Den er konstruert ut fra flere tusen små bronsekuler som bindes sammen gjennom en varme- og trykk prosess slik at en relativt liten Dynaplate overflate som kanskje bare er 10 x 20 cm i fysisk mål, faktisk har samme effekt som en vanlig 0.25 kvm jordingsplate.

Plassering av Dynaplaten bør være i bakre del av båten i et område som som regel er under vann. Dette vil bli ganske nær senterlinjen.

Jeg kjøpte min fra England, men jeg tror ikke jeg sparte så mye i forhold til å kjøpe fra Maritim.

Jeg tror du kan klare deg med denne (info hentet fra Maritim)

DYNAPLATE 203X64MM 13969-01

Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler.

* Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr

* Redusert RF (Støy)

* Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere.

* Renere bilder fra vær-fax mottakere.

* Redusert interference fra radar.

* Bedre beskyttelse mot lynnedslag.

* Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring)

Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag.

Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60 mm.

Dimensjon: 205x64x13 mm

Tilsv. kvm: 1.8 kvm

Vekt: 800 gram

Hei, takk for utfyllende svar,

Jeg har kikket på de som Maritim har , og kommer til å gå for en av de, vil det være ugunstig å sette dynaplaten på baklaten (ved siden av trimplanene)?

Ser vel for meg at det kan være så som så med vann der, når båten er i plan. Det har beste er vel å sette den under båten? Dynaplaten kommer vel ikke til å "bremse" nevneverdig? Skal det være bunnstoff på dynaplaten?

Vær klar over at Dynaplaten festes med to gjennomgående bolter, jeg tror de har diameter 9.5 mm - så 10 mm bor går bra.

Du bør nok ha hjelp til å holde boltene fast med skrujern på utsiden av båten mens du selv trekker til muttrene på innsiden (tror det er 13 mm mutre).

Du må også bruke tettestoff der hvor mutrene går gjennom skroget, men pass på at tettestoffet ikke griser til boltene. Det kan være greit å legge tettestoffet i en sirkel litt utenfor selve det gjennomgående hullet.

Dermed vil tilstramming av platen gir god tetting.

En av boltene er "gullforgylt" - denne skal benyttes som kontaktpunkt for ledning som går videre til jordledningen i båten.

Dersom du har landstrømsentral fra tidligere kan jordledning fra Dynaplaten kobles direkte til landstrømsentralens jordingsforbindelse.

Du fjerner da jord fra landstrømmen.

For å gjøre det hele "korrekt" bør du sette et merke på landstrømenheten og skrive "Jord til jordplate".

Ideelt skal du også ha mulighet for å koble landjord til landstrømsentralen når du ligger på land - og da skrive: "jord til land".

Lykke til.

Vær klar over at Dynaplaten festes med to gjennomgående bolter, jeg tror de har diameter 9.5 mm - så 10 mm bor går bra.

Du bør nok ha hjelp til å holde boltene fast med skrujern på utsiden av båten mens du selv trekker til muttrene på innsiden (tror det er 13 mm mutre).

Du må også bruke tettestoff der hvor mutrene går gjennom skroget, men pass på at tettestoffet ikke griser til boltene. Det kan være greit å legge tettestoffet i en sirkel litt utenfor selve det gjennomgående hullet.

Dermed vil tilstramming av platen gir god tetting.

En av boltene er "gullforgylt" - denne skal benyttes som kontaktpunkt for ledning som går videre til jordledningen i båten.

Dersom du har landstrømsentral fra tidligere kan jordledning fra Dynaplaten kobles direkte til landstrømsentralens jordingsforbindelse.

Du fjerner da jord fra landstrømmen.

For å gjøre det hele "korrekt" bør du sette et merke på landstrømenheten og skrive "Jord til jordplate".

Ideelt skal du også ha mulighet for å koble landjord til landstrømsentralen når du ligger på land - og da skrive: "jord til land".

Lykke til.

Igjen takk for svar

Vil Sikaflex være et egnet stoff til å bruke til tetting?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...