roaldbj Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 (redigert) Når har jeg laget et system med vendebryter for jord i båten slik at jeg kan velge om jeg tar jord fra land eller fra Dynaplate. Det er mulig at dette kunne lages med automatikk, slik at jord alltid ville hentes fra land når båten står på land, og alltid hentes fra Dynaplate når båten flyter på vann, men jeg vet ikke hvordan dette skal utføres. Utfordringen med å lage slik vendebryter, er at fremtidig eier av båten ikke "makter" å sette seg inn i alle systemene jeg har ombord - jeg får vel lage en egen brukermanual. Da satser jeg på at Dynaplate koblet til jord på 220 volt anlegget, som videre er koblet til jord på radar og VHF fungerer bra. Jeg skal bruke endel tid på å måle eventuelle overslag mellom jord på 220 volt anlegget og minussiden på 12 volt anlegget ombord. Hvilke ohm-verdier bør jeg forvente å måle? Redigert 27.Januar.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Hei. Det er mulig at dette ikke er korrekt iht. reglene (i hvert fall har jeg jo ikke lov til å gjøre slikt selv), men jeg har gjort jordingen på følgende måte: 1. Jeg har kuttet landjord, og ført 230volt frem til en skilletrafo 2. Etter skilletrafoen har jeg lagt pålokal jord til uttakene fra en Dynaplate 3. For bruk av 230volt når båten står på land, har jeg et eget direkteuttak utenom skilletrafoen med landjord tilkoblet. Dette er tydelig merket på uttaket! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Når har jeg laget et system med vendebryter for jord i båten slik at jeg kan velge om jeg tar jord fra land eller fra Dynaplate. Dette tviler jeg er lovlig... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Dette tviler jeg er lovlig... Dette er helt etter boka. Fasiten er at det blir merket tydeligt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Nå lærer jeg hele tiden nye ting. For ordens skyld ( og for å hjelpe meg tidsmessig): Hvilken lov/forskrift snakker vi om nå? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Vi snakker ikke om en lov, men en forskrift Omtalte forskrift er FEA-M ( Forskifter elektriske maritime anlegg ) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Jeg har nå søkt mye pål www.lovdata.no, men klarer ikke å finne forskriften. Kan du vennligt oppgi eksakt forskrifttekst? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Jeg må komme tilbake til deg på dette i slutten av uken ( Jeg er hjemme på avspasering og har ikke faglitraturen liggende hjemme ), da dette står omtalt i normen og ikke i selve forskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 http://www.dsb.no/File.asp?File=Publikasjo...sikkerhet66.pdf Se side 15. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 27.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2007 Takker jolo.. Da slapp jeg å anke på dette pungtet lenger.. Nok en gang viser forumet sin evne til å komme opp med raske svar. Irreterer meg litt at jeg ikke fant svaret selv, til tross for at jeg hadde lest denne publikasjonen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 http://www.dsb.no/File.asp?File=Publikasjo...sikkerhet66.pdf Se side 15. Ikke for å kverulere - men denne informasjonen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er vel en informasjonsfolder som verken har forskriftsmessig eller lovmessig status? Men informasjonen i seg selv er selvfølgelig viktig. Så takk for referansen. Legges inn på mennepennen knyttet til båtstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Hei. Det er mulig at dette ikke er korrekt iht. reglene (i hvert fall har jeg jo ikke lov til å gjøre slikt selv), men jeg har gjort jordingen på følgende måte: 1. Jeg har kuttet landjord, og ført 230volt frem til en skilletrafo 2. Etter skilletrafoen har jeg lagt pålokal jord til uttakene fra en Dynaplate 3. For bruk av 230volt når båten står på land, har jeg et eget direkteuttak utenom skilletrafoen med landjord tilkoblet. Dette er tydelig merket på uttaket! Lars H. dette virker på mig som det smartaste........ skall koppla mitt så (+ jordfeilbryter på sekundärsiden) så skall man vel vare så sikker som det går o vare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Opplegget til Lars H. følger vel også hovedtrekkene i anbefalingene om Elsikkerhet i informasjonsfolderen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, side 15, jfr. overstående lenke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Hei. Selv om jeg ikke skrev noe om det ovenfor, har jeg selvfølgelig sikring og jordfeilbryter etter skilletrafoen. (men ikke på direkteuttaket, stoler på sikring/jordfeilbryter i land) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tommy007 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Hei, Jeg trenger å rydde opp i det elektriske anlegget i min båt, mye er gjort, men en del står igjen. Dette er den beste "tråden" jeg har lest på lenge, og jeg tror jeg har lest det meste på BP hva strøm angår, jeg ser det er mange meninger, og jeg tror det er mange forskjellige meninger som er riktige også, men denne tråden ga ihvertfall meg et greit bilde om hvordan det skal/kan gjøres. Jeg har et spørsmål ang. dynaplate, jeg har en helplanende båt og lurer på hvor det er smart å feste en dynaplate? Hva med størrelsen på dynaplaten? Har blitt meg fortalt at størrelsen ikke spiller noen rolle (da tenker jeg på størrelsen på dynaplaten ....) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Hva med størrelsen på dynaplaten? Har blitt meg fortalt at størrelsen ikke spiller noen rolle (da tenker jeg på størrelsen på dynaplaten ....) Om du skal koble bort jordledningen til landstrømmen og bruke dynaplaten som lokalt jordplan, må den tilsvare minst 0,25 kvadratmeter kobberplate. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Dynaplaten har en ganske spesiell utforming. Den er konstruert ut fra flere tusen små bronsekuler som bindes sammen gjennom en varme- og trykk prosess slik at en relativt liten Dynaplate overflate som kanskje bare er 10 x 20 cm i fysisk mål, faktisk har samme effekt som en vanlig 0.25 kvm jordingsplate. Plassering av Dynaplaten bør være i bakre del av båten i et område som som regel er under vann. Dette vil bli ganske nær senterlinjen. Jeg kjøpte min fra England, men jeg tror ikke jeg sparte så mye i forhold til å kjøpe fra Maritim. Jeg tror du kan klare deg med denne (info hentet fra Maritim) DYNAPLATE 203X64MM 13969-01 Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler. * Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr * Redusert RF (Støy) * Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere. * Renere bilder fra vær-fax mottakere. * Redusert interference fra radar. * Bedre beskyttelse mot lynnedslag. * Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring) Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag. Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60 mm. Dimensjon: 205x64x13 mm Tilsv. kvm: 1.8 kvm Vekt: 800 gram Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 (redigert) Om du skal koble bort jordledningen til landstrømmen og bruke dynaplaten som lokalt jordplan, må den tilsvare minst 0,25 kvadratmeter kobberplate. Ja planen er å koble fra jordingsledningen , sette på en skilletrafo, og bruke dynaplaten som jording, ser at Roalbj mener at en dynaplata på 10x20 cm vil være tilsvare 0,25 kvm jordingsplate Redigert 28.Januar.2007 av Tommy007 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Dynaplaten har en ganske spesiell utforming. Den er konstruert ut fra flere tusen små bronsekuler som bindes sammen gjennom en varme- og trykk prosess slik at en relativt liten Dynaplate overflate som kanskje bare er 10 x 20 cm i fysisk mål, faktisk har samme effekt som en vanlig 0.25 kvm jordingsplate. Plassering av Dynaplaten bør være i bakre del av båten i et område som som regel er under vann. Dette vil bli ganske nær senterlinjen. Jeg kjøpte min fra England, men jeg tror ikke jeg sparte så mye i forhold til å kjøpe fra Maritim. Jeg tror du kan klare deg med denne (info hentet fra Maritim) DYNAPLATE 203X64MM 13969-01 Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler. * Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr * Redusert RF (Støy) * Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere. * Renere bilder fra vær-fax mottakere. * Redusert interference fra radar. * Bedre beskyttelse mot lynnedslag. * Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring) Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag. Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60 mm. Dimensjon: 205x64x13 mm Tilsv. kvm: 1.8 kvm Vekt: 800 gram Hei, takk for utfyllende svar, Jeg har kikket på de som Maritim har , og kommer til å gå for en av de, vil det være ugunstig å sette dynaplaten på baklaten (ved siden av trimplanene)? Ser vel for meg at det kan være så som så med vann der, når båten er i plan. Det har beste er vel å sette den under båten? Dynaplaten kommer vel ikke til å "bremse" nevneverdig? Skal det være bunnstoff på dynaplaten? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Vil tilføye at jeg ikke har sett noen som bestrider de opplysningene Dynaplate gir, eksempelvis at DYNAPLATE 305X76MM (Maritim nummer 13969-02) tilsvarer 3.0 kvm overflate. Nesten utrolig til å være sant? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Skal det være bunnstoff på dynaplaten? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Det var egentlig et dumt spørsmål, jeg burde vite bedre, jeg får gjøre som hallaron, stille meg i skammekroken i 10 minutter Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 det kan jeg vanskelig tro. Det er nok best at den er så bar som mulig mot sjøen. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Vær klar over at Dynaplaten festes med to gjennomgående bolter, jeg tror de har diameter 9.5 mm - så 10 mm bor går bra. Du bør nok ha hjelp til å holde boltene fast med skrujern på utsiden av båten mens du selv trekker til muttrene på innsiden (tror det er 13 mm mutre). Du må også bruke tettestoff der hvor mutrene går gjennom skroget, men pass på at tettestoffet ikke griser til boltene. Det kan være greit å legge tettestoffet i en sirkel litt utenfor selve det gjennomgående hullet. Dermed vil tilstramming av platen gir god tetting. En av boltene er "gullforgylt" - denne skal benyttes som kontaktpunkt for ledning som går videre til jordledningen i båten. Dersom du har landstrømsentral fra tidligere kan jordledning fra Dynaplaten kobles direkte til landstrømsentralens jordingsforbindelse. Du fjerner da jord fra landstrømmen. For å gjøre det hele "korrekt" bør du sette et merke på landstrømenheten og skrive "Jord til jordplate". Ideelt skal du også ha mulighet for å koble landjord til landstrømsentralen når du ligger på land - og da skrive: "jord til land". Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Vær klar over at Dynaplaten festes med to gjennomgående bolter, jeg tror de har diameter 9.5 mm - så 10 mm bor går bra. Du bør nok ha hjelp til å holde boltene fast med skrujern på utsiden av båten mens du selv trekker til muttrene på innsiden (tror det er 13 mm mutre). Du må også bruke tettestoff der hvor mutrene går gjennom skroget, men pass på at tettestoffet ikke griser til boltene. Det kan være greit å legge tettestoffet i en sirkel litt utenfor selve det gjennomgående hullet. Dermed vil tilstramming av platen gir god tetting. En av boltene er "gullforgylt" - denne skal benyttes som kontaktpunkt for ledning som går videre til jordledningen i båten. Dersom du har landstrømsentral fra tidligere kan jordledning fra Dynaplaten kobles direkte til landstrømsentralens jordingsforbindelse. Du fjerner da jord fra landstrømmen. For å gjøre det hele "korrekt" bør du sette et merke på landstrømenheten og skrive "Jord til jordplate". Ideelt skal du også ha mulighet for å koble landjord til landstrømsentralen når du ligger på land - og da skrive: "jord til land". Lykke til. Igjen takk for svar Vil Sikaflex være et egnet stoff til å bruke til tetting? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.