roaldbj Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 Jeg bruker ofte lim av typen sikaflex, du vil nok få noen som råder deg å bruke Tec 7. Jeg mener å ha lest tester som viser at både sikaflex, Tec 7 og andre lim fungerer godt mellom flere metaller og glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 28.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2007 bare slip vekk bunnstoff rundt hullene hvis du skal ha sika eller lingnende Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Nemo Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 ups... den var flau, , hva skal jeg si - jeg kan ikke skylde på mange heller for det var ikke mange slike i går. Skal prøve å lese nøye gjennom hva jeg skriver, slik at man slipper slike blemmer. Det er synd å si det, men jeg er ikke i stand til å skjønne hva jeg tenkte på. Jeg retter det slik at jeg slipper å stå til spott og spe. Og stiller meg i skammekroken i 10 minutter Hei. Den forklaringen du gav var svært god og lett forståelig. Mener at du ikke har noen grunn til "å gå i skammekroken". Har jobbet i everk noen år og der er det problemer med galvanisk tæring på jordledninger til sjø og sjøkabler ved jordfeil. Selv om teorien sier at det er likestrøm som lager galvanisk tæring, skjer det også ved vekselstrøm, men i mindre grad. Det har vert mange diskusjoner på hva årsakene kan være og noe eksagt svar har men ikke. Men man skal huske på at en jordfeil ikke nødvendigvis er en ren ohmsk motstand. Dersom den består av en liten andel halvleder da har man en komponent likestrøm. At det nå er gitt anledning til å koble fra landjord når man bruker Dynaplate, er på grunn av at DSB har innsett at det oppstår galvanisk tæring også ved jordfeil på vekselstrøm anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2007 Hei.Den forklaringen du gav var svært god og lett forståelig. Mener at du ikke har noen grunn til "å gå i skammekroken". Har jobbet i everk noen år og der er det problemer med galvanisk tæring på jordledninger til sjø og sjøkabler ved jordfeil. Selv om teorien sier at det er likestrøm som lager galvanisk tæring, skjer det også ved vekselstrøm, men i mindre grad. Det har vert mange diskusjoner på hva årsakene kan være og noe eksagt svar har men ikke. Men man skal huske på at en jordfeil ikke nødvendigvis er en ren ohmsk motstand. Dersom den består av en liten andel halvleder da har man en komponent likestrøm. Så da virker fysikkens lover allikevel da? Korrosjon er i bunn og grunn flytting av elektroner. Hvis du flytter dem frem og tilbake over samme distanse, så er summen lik null. Altså ingen korrosjon. Har man en liten halvlederkomponent, så lekker det litt i en retning. Dette er ikke RocketSience. Eller kanskje det er akkurat hva det er.... Dessuten følger ikke naturen våre naturlover alltid heller. Det surrer og går noen elektroner hit og dit uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Så da virker fysikkens lover allikevel da? Korrosjon er i bunn og grunn flytting av elektroner. Hvis du flytter dem frem og tilbake over samme distanse, så er summen lik null. Altså ingen korrosjon. Har man en liten halvlederkomponent, så lekker det litt i en retning. Dette er ikke RocketSience. Eller kanskje det er akkurat hva det er.... Dessuten følger ikke naturen våre naturlover alltid heller. Det surrer og går noen elektroner hit og dit uansett. Problemet med galvanisk og elektrolytisk tæring er nok ganske kompleks. Har med stor interesse lest mange av dine innlegg om emnet og lært mye av det. Har siste uke hatt kontroll av jordfeil i båthavnen. Det var flere båter der isolasjonsmotstanden var for dårlig, de måtte frakobles. Når man ser hvor fort jordfeilene dukker opp, mener jeg det er all grunn til å regne med at det kan skje mange steder. Løsningen med dynaplaten der man slipper å ta med landjord reduserer faren for korrosjon. Leste noen erfaringer fra langseilere som bruker dynaplate til jording(motvekt) for radiosendere. Her ble det påstått at etter en kort tids bruk er ikke dynaplaten bedre enn en kopperplate, på grunn av korrosjon. Mener å huske at du har vert inne på det samme med hensyn til ledeegenskap og korrosjon. Regner med at den holder ledeegenskapene som jordplate for 230V. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Leste noen erfaringer fra langseilere som bruker dynaplate til jording(motvekt) for radiosendere. Her ble det påstått at etter en kort tids bruk er ikke dynaplaten bedre enn en kopperplate, på grunn av korrosjon. Mener å huske at du har vert inne på det samme med hensyn til ledeegenskap og korrosjon. Hej Nemo var leste du detta? skall själv kjöpa en dyna plate o montere i vår .....svindyr...1700+ moms kansje jag skall köpa en enkel kopparplate istellet? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Jeg vurderer å lime fast en 1/2 kvadratmeter stor kopperplate i stede for Dynaplate. Jeg har sett for mange passiverte av sistnevnte. En kopperplate kan jeg bare lime faste og feset en jordledning til. Limer jeg den på rorblated, kan jeg til og med se om den er aktiv. Rent teoretisk, slik jeg har forstått hvordan radioantenner fungerer, induseres en vekselsstrøm som man ønsker å dempe ved å jorde skjermen på antennekabelen. Dette skal altså ikke føre til passivering av Dynaplaten. Hvis slik passivisering allikevel skjer, er det trolig at det lekker en likestrøm gjennom systemet. Jeg vet imidlertid ikke hva Dynaplate er laget av, og kan ikke si noe fornuftig om korrosjon av slike. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 (redigert) Info om dynaplate Se her Skriv Dynaplate m. store bokstaver i søk Redigert 26.Februar.2007 av horg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hej Nemo var leste du detta? skall själv kjöpa en dyna plate o montere i vår .....svindyr...1700+ moms kansje jag skall köpa en enkel kopparplate istellet? Jeg søkte på Google etter langseilere og kom inn på mange sider. Om du ikke finner det kan jeg forsøke på nytt i kveld. For orden skyld må jeg si at det også var flere positive tilbakemeldinger om dynaplate. Men det virket som noen hadde gått mer grundig til verks for å se hva som var bra. Flere nevnte også fordelen med kobling av signal jord til kjøl og tank(bedre jordplan), selv om kjølen var støpt inn i plast. Tror ikke Hulda er enig her?, men det har vel mer med fare for lekkasje fra tankgiver. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hei Gunga Din. Fann tilbake til en av sidene der jeg fann meninger om Dynaplate. Her er den Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Jeg synes ikke diskusjonen om Dynaplate i forhold til stor kobberplate var så avklarende på http://www.sailnet.com/forums/gear-mainten...late-users.html. Når det gjelder lokal jord for 220 volt anlegg ombord synes det ikke å være spesielle invendinger til bruk av Dynaplate. Jeg forstår at en Dynaplate kanskje over tid kan miste sin effektivitet som jord for instrumenter ombord. Vil en løsning kunne være å ha separat Dynaplate for jording av instrumenter som radar, VHF og radio? Hvordan måler man effektiviteten av Dynaplate? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 (redigert) Jeg synes ikke diskusjonen om Dynaplate i forhold til stor kobberplate var så avklarende på http://www.sailnet.com/forums/gear-mainten...late-users.html. Når det gjelder lokal jord for 220 volt anlegg ombord synes det ikke å være spesielle invendinger til bruk av Dynaplate. Jeg forstår at en Dynaplate kanskje over tid kan miste sin effektivitet som jord for instrumenter ombord. Hei. Jeg mente ikke å si at det var avklarende, men at noen påpekte at den over tid mistet noe av egenskapene. Dette er interessant og jeg mente Hulda tidligere har vert inne på det samme. Ser at Hulda bekrefter å ha sett mange passifiserte dynaplater. Vil en løsning kunne være å ha separat Dynaplate for jording av instrumenter som radar, VHF og radio? Hvordan måler man effektiviteten av Dynaplate? Fra tidligere erfaring med montering av antenneanlegg på større bygg ble det som regel lagt egen jordledning som var adskilt el-anlegg for å redusere støy. Dette er far tiden man kørte på lang- og mellombølge. Støyen er ikke så fremtredende på FM. Det er jo noe tilsvarende også langseilerne er inne på. Måling av dynaplaten regner jeg med kan måles på samme måte som for jordledninger (eget instrument). Redigert 26.Februar.2007 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Hei Gunga Din.Fann tilbake til en av sidene der jeg fann meninger om Dynaplate. Her er den Takk Nemo nu har jag lite kveldslektyr............. jag skall ha min til SSB-radio.......därför vill jag ha så stor yta som möjligt men skall man bare ha til lokal borde den minsta duga eller varför ikke en "zinkanod"...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 jag skall ha min til SSB-radio.......därför vill jag ha så stor yta som möjligtmen skall man bare ha til lokal borde den minsta duga eller varför ikke en "zinkanod"...... Jeg vet ikke hvilket krav til areale det er, mulig at en anode blir i minste laget. Eller kanskje du kunne spikre på noe ishud i kopper? Noen ganger kan det være fordel med trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 Takk Nemo nu har jag lite kveldslektyr............. jag skall ha min til SSB-radio.......därför vill jag ha så stor yta som möjligt men skall man bare ha til lokal borde den minsta duga eller varför ikke en "zinkanod"...... Zinkanod er vel i minste laget. Har ved flere anledninger sett at det er forskjell på rekkevidde for VHF. Båter ved siden av meg har ikke fått kontakt med radiostasjon der min VHF har slått gjennom. Jordingen min til VHF går gjennom flapsen, tror det hjelper. Det er zink på den, kanskje det gjør utslaget? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2007 nej jag menade zinkanod til 'lokalt el-jordplan' till radion skall jag ha riktig dynaplate Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Har 220V ombord, om enn i mindre målestokk. I den samanheng har eg eit spørsmål: Korleis ordnar ein seg med brytarar (her 2stk) som står litt i stil med dei for 12v ein elles har ombord? 1200W. Leitar, men finn berre dei tilsvarande ein har heime, og dei passar på ingen måte i ein fritidsbåt. Altfor store. Vil helst har dei mykje mindre. (Gjerne og med lys når dei er på.) Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=30-013-158&toc=20331 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Tak Zach, då har eg bestilt 3 slike brytarar. (Einaste spørsmålsteiknet eg set ved dei er at dei var svært billige.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Hadde du kjøpt de samme bryterne i en båtsjappe, hadde de kostet 3 ganger så mye. Men en slik bryter er jo en svært enkel konstruksjon og produseres sikkert i stort volum, så prisen er mer enn høy nok hos ELFA. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) Dobbelposting Redigert 18.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.