Sydvesten Startet 9.Desember.2006 Del på Facebook Startet 9.Desember.2006 Vår herre har sørget for midlertidig opphold i nedbøren og vinstille i Grenland i dag. Det gir meg en mulighet til å får tørket opp seilene og tatt de ned. Da gjenstår frågan, hvordan bretter jeg seilene på en mest mulig skånsom måte før jeg putter de i seilsekkene. Gjelder da uspilet storseil og genoa av standard type. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Det beste er å rulle dem fint opp. men det er ikke alle som har plass til å lagre dem slik. Men du kan lese mye mer her. http://www.northsailcare.co.uk/ under sailcare Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Da jeg kjøpte nye seil til kvarttonneren stilte jeg et spørsmål til seilmakeren om hvordan de skulle vinterlagres. Svaret var : Har du et rom som ikke er i bruk, så legg de i en haug på gulvet. Eventuellt, rull dem opp på et plastrør. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Da gjenstår frågan, hvordan bretter jeg seilene på en mest mulig skånsom måte før jeg putter de i seilsekkene. Gjelder da uspilet storseil og genoa av standard type. Hei, De standardseilene er så dårlige at det smarteste er å slite de ut snarest mulig. Da får du en god grunn til å kjøpe nye. Så mitt råd er å bruke de som opplagspressening... Husk at konen ikke kommer til å skjønne at du egentlig trenger nye seil før de gamle er ødelagt. (i motsetning til når hun skal ha nye sko..) mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Da jeg kjøpte nye seil til kvarttonneren stilte jeg et spørsmål til seilmakeren om hvordan de skulle vinterlagres. Svaret var : Har du et rom som ikke er i bruk, så legg de i en haug på gulvet. Eventuellt, rull dem opp på et plastrør. -------------- å legge dem i en hau på gulvet, vet jeg om andre som har gjort. når de så skulle tas ut om våren så hadde musene hatt seg et flott måltid i seilene og hullene var ifra små til ganske store. :nono: Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 (redigert) Så jeg antar at seilsekken beskytter mot mus? Vitsen er vel at de skal ikke brettes i et mønster. Da blir det bruddanvisning. For båten jeg har nå har jeg storseilet liggende i lazybag'en slik det kom ned, og forseilene stappet i sekker. Men tilbake til spørsmålet. Hadde jeg hatt nye seil ville jeg rullet dem opp. Redigert 9.Desember.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Jeg har alltid pakket seilene etter den tradisjonelle metoden, og seilene har ikke hatt vondt av det. Finner desverre ikke noen illustrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Seilene har vi rullet opp, lagt i selvsydde "pølseposer" av pustende materiale og lagt på loftet i garasjen - ingen bretter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
"Mathilde" Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 (redigert) Jeg har alltid pakket seilene etter den tradisjonelle metoden, og seilene har ikke hatt vondt av det.Finner desverre ikke noen illustrasjon. Forstår hva du mener Lasse og slik har jeg dem også. I seilsekkene som ligger lagret mørkt og tørt. Enkelt og greit. Redigert 9.Desember.2006 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Hmm, er like klok ennå jeg da... men hva om rullestorseilet er der hvor det er nå, inne i masten. Det er vel rimelig godt beskyttet der vil jeg tro. I allfall om værgudene fortsatt er på vår side her på østlandet. Jeg har vel ikke nye seil øverst på investeringslisten ennå, men en gennaker er jo kjekt å ha da.. men det er en annen sak. Men om jeg ruller opp seilene er det vel like greit å rulle det opp "nedenfra og opp", siden det vil ta minst plass da med tanke på lengden av rullen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Du finner en masse om behandlig og oppbevaring av seil på denne siden: http://www.northsails.dk/uk/sailcare.asp Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nefertiti Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 De aller fleste seil tåler fint å brettes (unntak er glatt/stiv Dacron). Legges i seilposene (etter at de er tørre), og henges opp etter snoren. (For å beskytte mot mus...) Men har du plass til å rulle dem (typisk starte fra toppen av seilet) vil jeg sagt det er det beste. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Brettet de annenhver gang høyre/venstre, mens jeg senket rullestor. Brettet det, og la de ned i posen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
HaHa Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Jeg ruller seilene (starter øverst) og henger dem opp i taket i kjelleren (tørr og musfri). Stjeler ikke mye plass da. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Hei! Seilene har ikke vondt av å bli brettet så lenge de ikke blir brettet på samme sted hver gang, men det er en ulempe med at man bretter seilene, de fleste seilene som blir produsert er jo laminatseil og bretter man de svekker man stivelsen i laminatet og for mange ganger knekker det og da er seilet ødelagt. det er mange som kommer til seilmaker og skal reparere ett hull, men det dukker opp en hel del hull fordi det er brettet mange ganger i forskjellige retninger og gjerne på samme sted gjentatte gaanger. Det beste er jo selfølgelig og rulle seilene i store ruller. seilpose, skal du putte seilene i seilpose er det viktig at seilene eer helt tørre, ingen fukt. Legg gjerne noen sånne fuktsamlingsposer sammen med de. Men hvorfor bruke pose hvis seilene ligger tørt i ett rom beskyttet for sol? Trekk/pose er jo for å beskytte seilene mot UV og salt for det meste, ett seil tar ikke skade av litt støv. er vell mere skjeldent seilet blir angrepet av mus, men det er jo kjedelig hvis man skulle være uheldig. Personlig, har jeg ett Gran HPR kevlar seil, det er rullet i en fin rull og ligger tørt gått og varmt oppå klesskapet, de andre i dacron har jeg rullet sammen og lagt på ett loft der de ligger tørt og godt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.