Jump to content

Bretting av seil best mulig og skånsomt

Sydvesten

Recommended Posts

Vår herre har sørget for midlertidig opphold i nedbøren og vinstille i Grenland i dag. Det gir meg en mulighet til å får tørket opp seilene og tatt de ned.

Da gjenstår frågan, hvordan bretter jeg seilene på en mest mulig skånsom måte før jeg putter de i seilsekkene. Gjelder da uspilet storseil og genoa av standard type.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da gjenstår frågan, hvordan bretter jeg seilene på en mest mulig skånsom måte før jeg putter de i seilsekkene. Gjelder da uspilet storseil og genoa av standard type.

Hei,

De standardseilene er så dårlige at det smarteste er å slite de ut snarest mulig. Da får du en god grunn til å kjøpe nye. Så mitt råd er å bruke de som opplagspressening... Husk at konen ikke kommer til å skjønne at du egentlig trenger nye seil før de gamle er ødelagt. (i motsetning til når hun skal ha nye sko..)

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Da jeg kjøpte nye seil til kvarttonneren stilte jeg et spørsmål til seilmakeren om hvordan de skulle vinterlagres. Svaret var : Har du et rom som ikke er i bruk, så legg de i en haug på gulvet. Eventuellt, rull dem opp på et plastrør.

--------------

å legge dem i en hau på gulvet, vet jeg om andre som har gjort. når de så skulle tas ut om våren så hadde musene hatt seg et flott måltid i seilene og hullene var ifra små til ganske store. :nono:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Så jeg antar at seilsekken beskytter mot mus?

Vitsen er vel at de skal ikke brettes i et mønster.

Da blir det bruddanvisning.

For båten jeg har nå har jeg storseilet liggende i lazybag'en slik det kom ned, og forseilene stappet i sekker.

Men tilbake til spørsmålet. Hadde jeg hatt nye seil ville jeg rullet dem opp.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Hmm, er like klok ennå jeg da... men hva om rullestorseilet er der hvor det er nå, inne i masten. Det er vel rimelig godt beskyttet der vil jeg tro. I allfall om værgudene fortsatt er på vår side her på østlandet.

Jeg har vel ikke nye seil øverst på investeringslisten ennå, men en gennaker er jo kjekt å ha da.. men det er en annen sak.

Men om jeg ruller opp seilene er det vel like greit å rulle det opp "nedenfra og opp", siden det vil ta minst plass da med tanke på lengden av rullen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei!

Seilene har ikke vondt av å bli brettet så lenge de ikke blir brettet på samme sted hver gang, men det er en ulempe med at man bretter seilene, de fleste seilene som blir produsert er jo laminatseil og bretter man de svekker man stivelsen i laminatet og for mange ganger knekker det og da er seilet ødelagt. det er mange som kommer til seilmaker og skal reparere ett hull, men det dukker opp en hel del hull fordi det er brettet mange ganger i forskjellige retninger og gjerne på samme sted gjentatte gaanger.

Det beste er jo selfølgelig og rulle seilene i store ruller.

seilpose, skal du putte seilene i seilpose er det viktig at seilene eer helt tørre, ingen fukt. Legg gjerne noen sånne fuktsamlingsposer sammen med de. Men hvorfor bruke pose hvis seilene ligger tørt i ett rom beskyttet for sol? Trekk/pose er jo for å beskytte seilene mot UV og salt for det meste, ett seil tar ikke skade av litt støv. er vell mere skjeldent seilet blir angrepet av mus, men det er jo kjedelig hvis man skulle være uheldig.

Personlig, har jeg ett Gran HPR kevlar seil, det er rullet i en fin rull og ligger tørt gått og varmt oppå klesskapet, de andre i dacron har jeg rullet sammen og lagt på ett loft der de ligger tørt og godt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...