Kjelli Startet 28.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2003 Hei, har kjøpt meg en bayliner 2958, og lurer på hvilken motor jeg bør satse på. Har veldig lyst på Marinediesel, oppbygd på GM V8 6,5l. Har noen erfaringer med denne motoren? På båten står der et Cobra drev, fra 1989. Tåler dette kreftene fra denne motoren? Motoren jeg vil sette i har 300hk og 680NM. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Jeg ville nok betenkt meg med å sette såpass stor motor på et gammelt Cobra-drev, i utgangspunktet har denne motoren betydelig mer ompf enn drevet tåler Skal du bruke denne motoren, er Mercruiser Bravo II det eneste som holder i lengden. Men hvis du utviser STOR forsiktighet, vil Cobradrevet kanskje holde - "kanskje" er imidlertid ikke det beste å sette sin lit til når man er på sjøen! Motoren er vel grei nok; gammel teknologi i forhold til f.eks common-rail i de nye Volvoene, og litt dyr i drift, men den brummer og går, og vil flytte båten avgårde med 27-28 knop på topp. Tenker du pris når du en gang skal selge, vil du sannsynligvis få mer igjen ved å kjøpe en KAD 44/300 eller Mercruiser 300 D-tronic, men da må du også ut med en slump flere penger i innkjøp. Tenk også på at denne V-åtteren på ingen måte har en stor serviceorganisasjon bak seg i Norge, og at motorene så vidt jeg har forstått importeres som industrimotorer, og re-mariniseres her i landet. Kan det ha noe med avgifter å gjøre tro? Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 http://www.finn.no/finn/boat/object?id=399...293&pos=5&rub=9 Det er vel denne du mener Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Hei, har kjøpt meg en bayliner 2958, og lurer på hvilken motor jeg bør satse på. Har veldig lyst på Marinediesel, oppbygd på GM V8 6,5l. Har noen erfaringer med denne motoren? På båten står der et Cobra drev, fra 1989. Tåler dette kreftene fra denne motoren? Motoren jeg vil sette i har 300hk og 680NM. OMC Cobra er levert originalt på opp til 270 bensinhester. Derfra tar KingCobra over, og jeg går ut fra at du ikke har drev av den typen? 270 bensinhester er ikke i nærheten av 680Nm. I sommer avlivet jeg et Cobra-drev med 230hk. Nederste kulelager på vertikal aksel i undervannshus skjærte grunnet vanninntrengning. Dermed knakk vertikal aksel i to, sprengte lagerhuset som holder akselen på plass, og reduserte vekten av tannhjula til halvparten. Jeg har bestemt meg for at minimum hvert femte år skal drevet plukkes i fillebiter, og minimum alle belger, simmerringer og lager skiftes ut. Dette er billig sammenlignet med skifte av akslinger og tannhjul, har jeg funnet ut... Jeg vil likevel påstå at Cobra tåler denne motoren, gitt at et visst vedlikehold finner sted. Nettopp fordi Cobra tillsvarer Mercruiser Alfa 1, og det disse drevene ikke har blitt plaget og prøvd på opp gjennom årene, finnes ikke. Årsaken til at Cobra begynner å bli uglesett i våre dager, er alderen på drevene som fortsatt går. Dette i kombinasjon med at Bayliner-eiere gjerne vil bytte til diesel komplett med drev, gjør at mange har sett en "Bayliner med OMC-havari." Da er det greit å ha ei nødrampe med påhenger på hekken. V8-dieselen er en marinisert Hummer-motor, som igjen er en Suburban-motor med oppstramma toleranser. Jeg har tenkt tanken sjøl, finner ikke rimeligere motor med så godt forhold mellom vekt og effekt. Motoren er sikkert grei nok, så lenge kjølinga fungerer. Det største problemet jeg har erfart med V8 på sjøen, er at sjøvannet fordeles i slanger etter passering gjennom varmeveksleren. Minste motstands vei tilsier at en av raiserne alltid blir varmere enn den andre, og slangehavari er fort gjort om man ikke er oppmerksom på dette fenomenet. Lykke til, og hold oss informert om hva du velger å investere i da! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Kjelli Svart 29.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Ja, motoren stemmer med det som står i linken. Takker for svar, håper også på flere innlegg, da jeg vil være siker på valget, før jeg bestemmer meg. Alternativet til V8-en, er Steyr 248. Ja, dere skal få svar på hva jeg velger, men jeg bestiller ikke motor før står i hagen, og der kan gå et par mnd, da båten kommer fra andre siden av dammen. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Jeg vil likevel påstå at Cobra tåler denne motoren, gitt at et visst vedlikehold finner sted. Nettopp fordi Cobra tillsvarer Mercruiser Alfa 1, og det disse drevene ikke har blitt plaget og prøvd på opp gjennom årene, finnes ikke. Jeg er ikke enig i påstanden din, SkipperMorse, Alfa One er et drev som har hengt med lenge, og fungerer i sin enkelhet bra på mange bensinmotorer, men den største dieselmotoren Mercruiser har sluppet løs på det er 1,7 literen, og det er i tillegg en forsterket utgave av gen. 2 drevet! Du skal ikke opp i så skrekkelig stor dieselmotor før du overstiger dreiemomentet i en smallblock V8, og 680 Nm er laaangt over det både Alpha og Cobra (og King Cobra) tåler. 2958 er i tillegg en relativt tung båt som krever litt spark å få opp i plan, så dersom du vil ha litt glede av å ha 300 gamp "i ræva" bør du slå fra deg tanken på å bruke Cobra-drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 De eneste drevene som vil kunne tåle denne belastningen i den farten er Bravo 2X (samt racing drevene til Merc.) og Konrad. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Er det fortsatt et fryktelig spetakkel når disse motorene går på tomgang. De V8 dieselene som er bygget på samme blokken som i bilene høres jo ut som "treskverk" hvor alt er løst når de går på tomgang. Skal man ha en diesel i båt så er vel mekanisk støy fra motoren en ulempe. Jeg vet ikke om noe er gjort med tanke på å dempe mekanisk støy fra disse motrene i de siste årene... Den prisen som er oppgitt på Finn.no er vel neppe inkludert hk avgift... eller er den det ?? noen som vet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
gruff Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Er det fortsatt et fryktelig spetakkel når disse motorene går på tomgang. .Joda, de harkler og går, høres kanskje litt bedre ut nå enn -86 mod. Suburban, men ikke mye.... Dessuten bør man legge exhausten utenom drevet, med derpå følgende brøl, slik at lydløs blir denne installasjonen definitivt ikke. Den prisen som er oppgitt på Finn.no er vel neppe inkludert hk avgift... eller er den det ?? noen som vet. Helt riktig, dersom man ønsker å betale hk-avgift, kan man i tillegg overføre NOK 48174 til Toll & Avgiftsgutta. Beregn også at den oppgitte prisen er "grunnpris" dvs. det kommer kabelstokk og instrumenter i tillegg dersom man trenger det. + + diverse annet knask som normalt følger med grønne eller sorte motorer. Som i rettferdighetens navn koster nesten det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Jeg "tror" den störste motoren som ble levert med King Cobra var en Ford 460. Vet ikke dreiemoment, men vil tippe mindre enn ovennevnte diesel. Sea Ray kombinerte Alpha 1 med en 7.4L big block sent på 80-tallet, og det fungerte ikke i det hele tatt. Svært mange drevhavarier pga for stort dreiemoment. Hvis du ikke kan finne noen som definitivt har prövd og kan dokumentere at comboen Cobra og BB diesel fungerer, ville jeg styrt unna. KL Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Har du vurdert Ford sin 7,3 liter V8 diesel? Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Denne rakler og rasler vel om mulig ennå mer, har større dreiemoment og upålitelig elektronisk styring. Trodde denne var over og ut som båtmotor.... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 Denne rakler og rasler vel om mulig ennå mer, har større dreiemoment og upålitelig elektronisk styring. Trodde denne var over og ut som båtmotor.... Jeg bare spør siden dette egentlig ikke er noe jeg har god rede på. Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 29.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2003 7,3 literen er en relativt gammel konstruksjon (grunnmotoren er faktisk fra 50-tallet) I båt ble den hovedsaklig brukt av Mercruiser, og den ble også levert som Star-Powr, (med Stern Powr hekkagregat), et merke Kings i Bergen importerte og solgte noen av for en del år tilbake. Eelektronikken som ble brukt her, var mer eller mindre identisk med utstyret fra biler/vans, og lite egnet for båtbruk. Mercruiser leverte den på slutten med D-tronic innsprøytning, dette fungerte stort sett ok, men motoren er jevnt over tørst, og som sagt vet jeg ikke om noen som leverer den i marinisert utgave i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2003 Jeg havnet ved en tilfeldighet over en side i usa som tilbyr GM sin 6,5 liter som marinemotor komplett med alt utstyr for 9.950 USD eller snaue 70.000 kroner. Det er jo ikke noe å si på denne prisen, i allefall ikke hvis den som står på *Finn.no er uten alt utsyr. Hva som ligge i begrepet "DIESEL ENGINE MARINE COMPLETE W/ACCESSORIES" er ikke så godt å si, men jeg skal sende dem en liten mail og spørre. Bare blokken med marine stempler osv koster 3.500 USD. http://www.gm-diesel-engines.com/gm-marine...ne-engines.html Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.