Ficher Startet 9.Desember.2006 Del på Facebook Startet 9.Desember.2006 Fra met.no OBS-varsel Storm og lokalt mye nedbør i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. Lørdag 9. desember kl.12: Fra Obrestad til Svinøy ventes fra søndag ettermiddag liten til FULL STORM, kan hende STERK STORM lengst nord. Lokalt mye nedbør. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Sørvestlig retning så den skal rive godt den! Gir endel sjø og dette. Får at en tur til TUNGENES fyr på søndag og drikke kaffe og spise vafler på fyrkafeen. Det anbefales når det er sørlig storm! Se at det bryter på 5-6 meter osv! Var ute sist søndag da var det en frisk kuling, sel i tungenes vågen, masse sjøfugl! Fjordveien stampet seg utover! Vi koste oss med kaffi og vafler! Ta en tur i fyrlykta og se på verden der oppe ifra! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Sjeldent og se 4 streker på vinden ja. Her er det bare og tjore fast. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Hei sabeltann. Sterk storm er nummeret før orkan , så dette kan bli rimelig heftig. Vi får håpe at den sterkeste vinden går nord for oss ,eller at vinden blir svakere en meldt . Ser på met.no/ theyr.net at den sterkeste vinden kommer fra ca kl 16 00 til 21 00. Mulig jeg tar en tur til Tungenes fyr med ungene i morgen, og spiser vafler . Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Tror jeg skal en tur ned til båten og hive på noen ekstra tau. Det har vert et fryktelig dårlig vær her på vestlandet de siste ukene. Håper vi kan få noen rolige dager snart. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Det har da vært rolig i dag. Benyttet sjansen til å får båten hjem til hjemmehavnen. Den har lagt annensteds i nesten to måneder etter et opphold på slipp, og de dagene jeg har hatt anledning til å hente den, har været vært for dårlig. Men i dag løste det seg, altså. Helt stille var det faktis, kun litt gammel dønning. En lettelse, ettersom hjemmehavne er vesentlig lunere i sønnavinden. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 (redigert) Jeg anbefaler alle og ha doble hamper fremme og bak, samt spring på båten vinterstid, i vår havn som tross alt ligger i le for havet, sliter vi med et enormt drag enda havna er stor og ligger 1nm innenfor tungenes fyr i le. Kommer det vind kuler så er det enormt som de og kan rykke i en båt. Kombinasjonen kan være dårlig. DE som har akterfortøyning/utlegg må virkelig sjekke denne, opplevd selv at denne røk, kun en ekstra hamp reddet mørebasen den gang...drag i havna og storm gnog av 14mm tau av beste kvalitet.(var nok noe slitt fra før da...) Serveres lammelår i morgen kl 1500 i messa hjemme... Gleder meg; rødvin(prøve smaker nå!), med godt lammelår som er fullsatt med hvitløk og annet god krydder.. kan bare blåse i morgen!! På kvelden er det 007 som rår grunnen. Båten sjekkes av mannskapet(familien) Tar nok turen ut til Tungenes i 1-2 tiden. og ser hvordan det ser ut da.. Kunne egenelig blåst 25ms hos oss og av og til! kjekt med vær når båten ligger trygt! Redigert 9.Desember.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Ser ut som at det er nord for Stavanger som får den sterkeste vinden ( kl 1800 i morgen).... http://met.no/kyst_og_hav/vind-sorvest_anim_42.html#ctrl og her ... http://met.no/meteogram/stavanger.html Men er ikke trygg før jeg ser de siste oppdaterte værmeldingene i morgen. Sabeltann..... er også fasinerende og kikke på ferjene ute på Mortavika under slike forhold. Nå når bomstajonen er gratis ,er det en god anledning og se ferjene jobbe med stormsjøene fra havet. P.S...prøv denne værsiden gratis i 14 dager ... http://www.theyr.net ... megt bra og pålitelig. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Hadde tenkt meg ut for å trekke torskeruse i morgen formiddag eg... Men det spørs vel med eit slikt varsel selv om redskapen ligger godt i le. Kan forøvrig anbefale ein overfart over Boknafjorden i skikkelig ruskevær med fergene Mortvika - Arsvågen. Har hatt eit par av dei, og det er ganske fasinerende å være ombord når sjøen river og sliter Einaste problemet er om det blir for ille under overfarten til Arsvågen slik at returen blir innstilt eller ev. går til Hanasand... Kjedelig om bilen da står i Mortavika... Får se om det blir egen båt, Tungenes eller Mortavika i morgen om vinden slår til. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Ficher Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 (redigert) Hadde tenkt meg ut for å trekke torskeruse i morgen formiddag eg... Men det spørs vel med eit slikt varsel selv om redskapen ligger godt i le. Kan forøvrig anbefale ein overfart over Boknafjorden i skikkelig ruskevær med fergene Mortvika - Arsvågen. Har hatt eit par av dei, og det er ganske fasinerende å være ombord når sjøen river og sliter Einaste problemet er om det blir for ille under overfarten til Arsvågen slik at returen blir innstilt eller ev. går til Hanasand... Kjedelig om bilen da står i Mortavika... Får se om det blir egen båt, Tungenes eller Mortavika i morgen om vinden slår til. ...dette har jeg også tenkt på ..... og kommer til og gjør det en stormfull dag jeg får tid. ( taxi fra Hanasand....... ) Fikk være med en supplybåt i vinter (5 dager), da hadde vi over 60 knops vind på turen hjem( 64 knop er orkan). Dette var en opplevelse for livet, samt det ble mye god film. SE LINK/ FILM.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=supplybåt ( Stril Myster film) Redigert 9.Desember.2006 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Kan forøvrig anbefale ein overfart over Boknafjorden i skikkelig ruskevær med fergene Mortvika - Arsvågen. Har hatt eit par av dei, og det er ganske fasinerende å være ombord når sjøen river og sliter Einaste problemet er om det blir for ille under overfarten til Arsvågen slik at returen blir innstilt eller ev. går til Hanasand... Kjedelig om bilen da står i Mortavika... Får se om det blir egen båt, Tungenes eller Mortavika i morgen om vinden slår til. ...dette har jeg også tenkt på ..... og kommer til og gjør det en stormfull dag jeg får tid. ( taxi fra Hanasand....... ) Jøss! Så det er altså folk som drar tur/reur bare for å kjenne ferga rulle!?? Det må jeg si. Vil anbefale ferga fra Mekjavik til Skudenes og Kvitsøy. Der tror jeg virkelig en får kjent på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Jøss! Så det er altså folk som drar tur/reur bare for å kjenne ferga rulle!?? Det må jeg si. Vil anbefale ferga fra Mekjavik til Skudenes og Kvitsøy. Der tror jeg virkelig en får kjent på sjøen Har enda ikkje dratt kun for å kjenne fergen rulle, har alltid vært på veg til eller fra Bergen Og kan jo legge til at sambandet Mortavika - Arsvågen ikkje tar betalt for passasjerer, kun bil, og derfor er eit bra samband til formålet. Og når man legger til at dei servere ein ganske så bra komle ombord, ja da er det ein fin søndagstur i stormen det Sambandet Mekjarvik - Kvitsøy - Skudenes tar betalt for passasjerer og er nok eit tøffare samband i stormfulle tider... Under stormen Inga skal kapteinen ombord på denne fergen ha sagt at når sjøen vart større enn 12meter, ja da var det på tide å fortøye og innstille sambandet Om det virkelig er reelt med 12meter sjø der er vel ein anna sak... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Ficher Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 ........ ja, noen vind surfer / bølge surfer for og oppleve naturkreftene, ....og noen tar ferja over Boknafjorden . ( jeg blir muligens en av dem som tar ferja) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 (redigert) Utenfor Kvitsøy var det en bølge måler, den stoppet på 18meter under INGA........... Har selv vært med som eneste bil/passasjer i storm over skudefjorden...MF skudnes ex tungenes som gikk da "sklei" nedover bølgesidene.... Ref worses innlegg, referer kun fra ordføreren på kvitsøy som sa 18m i avisa...men 17 eller 18 so what! Redigert 9.Desember.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 den stoppet på 18meter under INGA........... 17 meter. Jeg hentet Hangarskibet i Hundvåg to dager derefter ... da lå Boknafjorden flat og fin. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
index Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Høres ut til at båten bør få seg en liten visitt i morgen formiddag da ja! Et par ekstra tamper er sikkert ikke av veien, selv om den egentlig burde greie seg fint med de fire faste. Tror jeg er en av de få i havna som pleier å legge ut doble fortøyninger når det meldes om storm. Sikkert ikke nødvendig, men når stormen først kommer er det som regel ikke en gang noe å tenke på prøve å ta seg ut på flytebrygga.... Better safe than sorry, som man sier vestpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Hadde vært interessant om noen kunne legge ut bilder her på BP om de lokale bølgeforholdene i tilknytning til INGA... Sitér dette innlegget Link to post
morten37 Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 karmøy seilforening skal ha adventseilasen sin i dag....hehe reve seilene gutter og jenter ;) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Denne viser bølgehøyden i Boknafjorden basert på automatisk bølgemåling: http://met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passe...sted=Boknafjord Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Denne viser bølgehøyden i Boknafjorden basert på automatisk bølgemåling: http://met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passe...sted=Boknafjord Er dette en betalside? Finner den ikke på met.no. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
gammabusa Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Nei den er gratis den, finner de her.... http://www.kystverket.no/?aid=9030875 Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 God morgen alle, Arnstein, det er ikke betal side hos met...gå inn på hav/kyst, der ser du en link som heter "spesial varsel for boknafjorden, vel passerings tidspunkt så får du dette bilde. Scroll til bunn og du har diagram fra randaberg til skudenes osv som viser sign bølgehøyde og maks høyde, basert på målinger og statistikk skulle jeg tro... Har ikke så mange bilder fra inga, tok vare på noen fra lokalavisene men de er vel egentlig copyrigth på så skal vel strengt tatt ikke legge de ut her da... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Ser ut som varselet er noe moderert nå, men regn blir det. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Ser ut som varselet er noe moderert nå, men regn blir det. I hvert fall på Vestlandet Voldsomt regnvær på vei til Vestlandet http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=148410 Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Jeg anbefaler alle og ha doble hamper fremme og bak, samt spring på båten vinterstid, i vår havn som tross alt ligger i le for havet, sliter vi med et enormt drag enda havna er stor og ligger 1nm innenfor tungenes fyr i le. Kommer det vind kuler så er det enormt som de og kan rykke i en båt. Kombinasjonen kan være dårlig. DE som har akterfortøyning/utlegg må virkelig sjekke denne, opplevd selv at denne røk, kun en ekstra hamp reddet mørebasen den gang...drag i havna og storm gnog av 14mm tau av beste kvalitet.(var nok noe slitt fra før da...) Forrige uker blåste det friskt også på østlandet. Vindmålere målte vel rundt 22m/s i kastene. I havnen der jeg ligger er det også le, men sønna vinden kommer ned et sund og smetter rundt et nes slik at det blir en del svell og vind alikevel. Hadde doble forfortøyninger. Fikk noen til å se etter båten da jeg var bortreist, vedkommende oppdaget at den ene av babord forfortøyning hadde røket, da denne var noe slitt fra før. Men den andre forfortøyningen av ny 16mm fortøyningstau med gummiavlaster burde holde. Men da jeg dro ned uka etter hadde også denne røket. Heldigvis hadde jeg også kjetting fra baug inn til brygga sa båten lå bare litt på skeive i båsen. Årsaken til at begge disse babord tau hadde røket tror jeg er fordi de gikk ut gjennom spygatt. Her har de fått veldig belastning og friksjon på et lite punkt , derfor kunne de ryke. Har nå lagt triple fortøyninger foran med gummi og stålfjær avlastere på to av de-og to av fortøyninge går nå ikke ut gjennom spygatt, doble fortøyninger bak og spring til midtskips pullert. Får håpe dette holder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.