Jump to content

FULL storm, kan hende STERK storm.......(søn 10/12-06) !

Ficher

Recommended Posts

:cryin: bare få si at jeg er f.... så lei av vind og regn. Har akkurat vært ute for andre gang i dag for å forankre båtpresenning, dekke over ved, pluss en masse annet. Alt som er løst blåser jo avgårde.... Det jæ.... er at huset (og båten) ligger veldig skjermet til, bare ikke for sønnavind, og sørvest. arrrrrghh - kan vi ikke få en normal vinter?? Kan vi i det minste få nordavind eller østavær..? :cryin::cryin:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Var nede i havna nå, vi har vært på kino kveld med 007 i kveld, (var god film!) (til tross for strømbrudd :cool: , tissepause :blush: )

Båtene hos oss ligger helt fint, fralandsvind for oss og lite drag.

Men MYE regn nå..samt gode vindkuler men tror ikke det er mere en 15-17s/m sånn ca...

Var nedom båten igjen idag. Så til den rundt 16 tiden, og da så alt bra ut. Bryggen vår har slitt seg (som nevnt tidligere), og når jeg kom ned nå i 22tiden var der nesten katastrofe å se :headbang: På det verste er der bare en halv meter til land!!! Bryggen ligger veldig skjevt og ene trimflapsen ligger med bare 20-30cm klaring på det verste :headbang: La båten så mye frem og til SB side som mulig i båsen. Er ikke sjangs å flytte den nå pga skjevheten til bryggen, samt et voldsomt vær :headbang::headbang: Fant ut at det sikreste vil være å la den ligge i båsen og håpe på det beste. Større sjangs for ødeleggelser ved å flytte den nå.

Ser på tidevannstabellen at det er fjære akkurat nå, så da er en sjangs til at dette går bra...

Noen som vet vindutsiktene for morgendagen i Bergen?

Noen som vet vindutsiktene for morgendagen i Bergen?

Siste fra met.no:

Utstedt kl. 18:00, 10.12.2006

Gjelder til kl. 23:59, 11.12.2006

Hordaland

Sørlig liten storm 22 på kysten og i fjellet, til dels full storm 25 nord for Bergen, i natt minkende. Regn, snø over 700-900 m. Mye nedbør. Stedvis disig. Mandag sørvest liten kuling 12 på kysten, stiv kuling 15 i nord, om kvelden også i sør. Regnbyger og haglbyger, snøbyger over 500-700 m. Utrygt for torden.

Lykke til!

Når verdepresjonane pressar på og veret er som verst, er det berre ein ting å gjera: "You have to face it".

Det gjorde eg ganske bokstaveleg i dag: Tok på skikkelige kler, køyrte ut til Herdla (med bil, altså) og gjekk ein skikkeleg ruskeverstur. Fekk veret rett i fleisen. Det var faktisk ganske herleg, -friskt og god mentalhygiene. Men det bles godt, ja...

Redigert av janb (see edit history)

Naturlege og menneskeskapte svingingar

Svendsen seier det er vanskeleg å tru at dei brå klimaendringane ikkje er menneskeskapte.

- Men me er også inne i ein såkalla naturleg svingningsperiode som nærmar seg toppen. Desse svingningane har periodar på rundt 60-70 år, seier Svendsen.

Dette fra havforskningsinnst.

Men uansett det har blåst/regnet mye i "vinter". Mener tempen i vannet er rundt 8`.

Vi sees!

Det er mellom 8-12°C i skagrak nå om dagen i følge meterologen i Danmark Nesten badetemperatur selv for meg...

Det regnet friskt på Haukeli fjell klokken 6 i dag tidlig også, på 1000m høyde. Kontinuerlig regn fra Stathelle til Haugesund uten opphold.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja, ja, det er godt att dokker også får kjenne på noen Høst/vinter stormer.

Kjenner ikke att vi GIDDER å engste oss engang. 30 ms er jo "bare" kos jo.

Nei, når det runder 45 ms da er det friskt.

Men heldigvis er det sjeldent det er slikt i middelvind, men det hender som regel 1 gang i året.

Kastevinder (rosser) har vanligvis hastigheter på mye over 50 ms.

Det var usedvanlig friskt i Oslo i går kveld. Jeg sjekket båten sent på kvelden, og alt sto bra til. Presenningen hadde løsnet litt helt framme i baugen, men det gør det alltid når det blåser mye, og er ikke noe å bekymre seg for.

Værre var det med mange av de andre båtene. Fikk fortøyd om en stor trebåt som ikke lå bra, men det var mange andre som også hadde trengt litt etteryn. Det som gikk igjen var for slakke spring slik at baug eller akterende gikk i brygga, flate fendere, manglende fendere osv.

Desverre er vindmåler'n min koblet ut, så jeg ikke målt, men vil nok tippe på opp mot storm i kastene.

Det var også springflo - nesten over bryggene, men har sett det værre.

Synes mye av denne opphausingen om vær og vind nærmer seg det patetiske. Nå er aviser og ikke minst nettaviser stadig oppdatert om monsterstorm, monsterregn og monsterbølger. Hva er da dette? Er det noen sensasjon at det på kysten kommer en storm eller tre i desember pluss en solid regnskur. Slik har det da alltid vært, uten at en har laget store mediaoppslag av den grunn. Ok, får vi en orkan som den vi hadde 1. nyttårsdag 1992 så er det verdt omtale. Men dette - det er slik det skal være på vestlandet i desember...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Vi forsøkte å ta opp båten min idag. Vi måtte gi oss pga jæv*** vind. 4 tonn som sveiver rundt som en propell er itte moro... Hør du der oppe: kan du slutte snart?

Joda310

fortsatt med båten på vannet

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Synes mye av denne opphausingen om vær og vind nærmer seg det patetiske. Nå er aviser og ikke minst nettaviser stadig oppdatert om monsterstorm, monsterregn og monsterbølger. Hva er da dette?

Aldeles enig med deg Roesok!

Skulle tru armageddon var på tur, slik det meldingene blir presentert!

Vær og uvær er ikke noe nytt i Norge.!!!!

Det som jeg dog synes er skremmende er de underdimensjonerte rørgater og avløp til de kommunale anlegg og de problemer dette representerer. Denne del av vår infrastruktur har ikke blitt oppgradert i takt med den sterke utbyggingen av boliger i de senere år. :diving::diving:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...