Jump to content

FULL storm, kan hende STERK storm.......(søn 10/12-06) !

Ficher

Recommended Posts

Hvem er det vi pleier å skylde på når snøen laver ned og kulda kommer. Det var ikke deg Lasse.

Kan det være Marna tro som utløser de forferdeligste tragiske hendelser når han glaner under burkaen sin ? :wink::lol: En vestfolding er det tror jeg. Og det er ikke meg for jeg har ikke burkaen på i år heller.

..... får vi en orkan som den vi hadde 1. nyttårsdag 1992 så er det verdt omtale.
Ja, husker denne godt. Jobbet den gang for NAF og Gjensidige (felles Alarmsentral) og hadde helgevakt......... :rolleyes: Fyttikattern, vi fikk kjørt oss med å ta imot skademeldinger!! :nonod:

Synes mye av denne opphausingen om vær og vind nærmer seg det patetiske. ..

Du må ikke glemme, roesok - at det alltid kommer nye medlemmer og nye båteiere som ikke har opplevd 1. nyttårsdag '92. Og en "storm" som råken en selv, eller ens egen båt da, føles mye værre enn en man bare har opplevd på TV, fortalt av meteorologen, mens man nipper til en drink i sin varme stue.........

Og så var det dét at mennesker opplever sterk vind forskjellig, litt avhengig av hva de har vært borti før og under hvilke forhold.

Capisce?

Det jeg mener er at - skal vi holde oss passive her, inntil det kommer en orkan som er værre en den omtalte, ja så kan det bli stille her på BP.

;o)

Kos dere med et bilde av stormen Inga 11. og 12. jan 2005

ACFURAp2aiEx.jpg

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Synes mye av denne opphausingen om vær og vind nærmer seg det patetiske.

Enig i at vinden i går og i dag på ingen måte var ekstrem i seg selv. Det som har vært unormalt i høst, har vært at den stive kulingen omtrent ikke har tatt pause. I tillegg har vi heller ikke hatt mer enn en dag med frost så langt. Det er vel heller ikke normalt, selv om mildvær midtvinters er noe som må betegnes som ganske normalt her på riktig side av langfjella.

Litt nysgjerrig på tyveri-begrepet.

Hvor går grensen?

Ved linking til side, eller type bilder? Er bildegjenvisning fra båtprodusent OK eller aviser.......hvor går grensen?

Å linke til side er helt greit, å rappe bilder derfra er ikke greit, med mindre man har fått samtykke i å kopiere selvsagt.

Og hvilket tyveri er det du sikter til her. Vennligst belys oss med din fantastiske "all"viten Herr Anonym.

Innlegg nr. 79 inneholder et bilde vedkommende har tatt, å kopiere et bilde uten tillatelse er tyveri.

Jeg hadde gleden av å kjøre gjennom en del av dette vindværet i dag. Riktignok med bil - men både Svinesundbroa og Uddevallabrua (heter den det?) var interessante opplevelser - det gynga godt.

Om dette er noe vær å ringe hjem om er vel opp til hver enkelt. Men det har etter min mening blåst godt ganske lenge, og det er sjelden det meldes 4 meters signifikant bølgehøyde i Ytre Oslofjord Men det er jo ikke ekstremt sterke vinder om man sammenligner med andre farvann. Alle som har vært på havet vet at det kan blåse mye. Egen rekord er 100 knop steady, 120 knop i kasta. Sjø opp til ca 20 meter. Sted - Gråsonen. Tid : vinteren 1991.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Å linke til side er helt greit, å rappe bilder derfra er ikke greit, med mindre man har fått samtykke i å kopiere selvsagt.

Innlegg nr. 79 inneholder et bilde vedkommende har tatt, å kopiere et bilde uten tillatelse er tyveri.

Jeg har rettet opp linken til bildet, slik at det nå linker direkte til opprinnelig sted, og ikke til kopien på baatplassen. Ingen ser forsjell men .. OK?

Som 15 åring (1981) var jeg med pappa en sommer på jobb (hadde sommerjobb på Texaco Norge), og da kom vi opp i det værste uværet jeg har vært borti. Lå på været mellom Frankrike og England å ventet på godt nok vær for å komme inn til London for å losse. Full storm og bølgehøyde på 20 m har satt spor i en 15 årings sinn. Husker godt jeg sto til rors på broa sammen med pappa (overstyrmann) denne natta.

Fine båter var også disse midskipsbåtene, bare se her på bildet av Texaco Norge.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Leser endel innlegg hvor man ønsker at været SKAL bli dårlig, greit nok når en sitter hjemme og kanskje hadde trengt vinduspussere på stuevinduet. Men tenk litt på dem som MÅ ut og jobbe i det været,det gjelder dem som må på havet av en eller annen grunn eller dem som må ut og reparere linjene når strømmen forsvinner og ellers alle andre som MÅ på jobb.Tenk litt på dem "DU" som ønsker dårlig vær.God Jul til alle kjente og ukjente båtvenner i Norge. :flag:

Som 15 åring (1981) var jeg med pappa en sommer på jobb (hadde sommerjobb på Texaco Norge), og da kom vi opp i det værste uværet jeg har vært borti. Lå på været mellom Frankrike og England å ventet på godt nok vær for å komme inn til London for å losse. Full storm og bølgehøyde på 20 m har satt spor i en 15 årings sinn. Husker godt jeg sto til rors på broa sammen med pappa (overstyrmann) denne natta.

Fine båter var også disse midskipsbåtene, bare se her på bildet av Texaco Norge.

Må ha vært litt av en opplevelse. Det var den gang en båt så ut som en båt.

Synes mye av denne opphausingen om vær og vind nærmer seg det patetiske... ...det er slik det skal være på vestlandet i desember.

Ser at nokon prøver å framstå som hardhausar og meiner veret ikkje er noko problem, eller at det faktisk er heilt normalt. Eg trur ein skal ha så pass respekt for andre båtfolk at når veret oppleves som problematisk, så er det det, for den det gjeld.

Elles viser statistikkar o.a at veret for tida er unormalt, også her på vestlandet. Når bryggeanlegg havarerer og båtar blir øydelagt, er det ikke vanleg. Om ikkje vindstyrken har kome opp i 92- eller inga-styrkar, så har vindstyrken i haust vore høg over uvanleg lang tid.

Sjølv har eg ikkje hatt problem med båten som følge av ver og vind. Men deï dei store nedbørsmengdene går ut over humør og psyke. 50 dagar i strekk med ausande regnver er verken normalt eller sundt... :headbang:

Redigert av janb (see edit history)

Været har et enormt mangfold. Det kan være fasinerende å se dette på avstand. Som andre har skrevet før i denne tråden så oppleves et uvær veldig ulikt oss båtfolk i mellom.

Kona liker ikke liten kurlig. Jeg syntes det er fasinerende å se en farkost bakse i sjøen. Men når vinden er oppe i sterk storm, og kreftene i bølgene er enorme, da blir sjøen her inne i Oslofjorden for puslete å regne.

Å måtte reise på sjøen for å utføre en jobb uansett vær er ingen spøk. Nå ønsker vi oss noen stille dager frem i mot jul...

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ser at nokon prøver å framstå som hardhausar og meiner veret ikkje er noko problem, eller at det faktisk er heilt normalt. Eg trur ein skal ha så pass respekt for andre båtfolk at når veret oppleves som problematisk, så er det det, for den det gjeld.

Må si at jeg har vanskelig for å forstå hvordan du kan trekke den konklusjonen basert på det som er skrevet i denne tråden.

Hver og en opplever været ulikt. Jeg syntes ikke det var så ille den orkanen jeg fortalte om. for da lå vi og bakket på været. Båten krenget riktignok en hel del på vinden, men båten var stabil. Værre var da vi gikk til Island i liten storm for full fart med været inn aktafor tvers. Det rulla mer enn godt.

Båten var denne:

19a08a90.jpg

den gang jeg var ombord het den W318, var grå og hadde en 40 mm kanon fra 1942 på bakken.

For min del hadde jeg ikke så mye valg når det gjaldt været. Jeg kunne vel ha nekta - men jeg har en eller annen aversjon mot å sitte i fengsel. Tida i Kystvakta lærte meg først og fremst stor respekt for havet og stor glede over havet. Ett av de fineste årene i mitt liv så langt, og det anbefales om det er noen yngre som lurer på hva de skal gjøre i militæret :yesnod:

Den største båtgleden min akkurat nå er at båten ligger inne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Må si at jeg har vanskelig for å forstå hvordan du kan trekke den konklusjonen basert på det som er skrevet i denne tråden.

Det eg sikta til var innlegg av typen "slutt å klag, - dette er berre normalt". Dette er illustert med ei sitat i starten av innlegget. Eg sikta ikkje til ditt innlegg og dine beskrivelsar av ruskever.

Hver og en opplever været ulikt.

Akkurat det var mitt poeng også. :smiley:

Redigert av janb (see edit history)
Denne observasjonen er åpenbart feil!

Komplett umulig at de kan ha vind av nordlig retning der ute i formiddag.

Mulig det , men samme står her KL 15 UTC... http://met.no/kyst_og_hav/observasjoner/index.html

Observasjoner tatt 10. desember 2006 kl. 15 UTC

Maritime observasjoner i og ved Nordsjøen/Norskehavet/Barentshavet

Utsira fyr sørlig sterk kuling regn 5 7.0

Fedje sørlig liten storm 7.3

Ytterøyane fyr sørlig full storm 7.0

Kråkenes fyr sørlig full storm 5.6

Ekofisk sørlig sterk kuling overskya høy sjø 10 - 20 8.4

Troll A sørlig sterk kuling regn høy sjø 2 - 4 8.1

GULLFAKS nordlig orkan regn svært hav 4 - 10 8.4

Svinøy fyr sørlig liten storm 7.0

Ona sørvestlig liten storm 7.4

Halten fyr søraustlig stiv kuling 6.8

Nordøyan fyr sørlig stiv kuling 6.2

Draugen sørlig stiv kuling regn mye sjø 4 - 10 5.8

Heidrun sørlig sterk kuling regn mye sjø 4 - 10 6.1

Hei Ficher: Ja, det er ikke bare mulig at vindmålingen på Gullfaks er feil, det er helt sikkert!

Poenget mitt, som jeg prøvde å illustrere med analysekartet, er at det ikke er mulig å ha nordlig orkan på Gullfaks, når det ligger lavtrykk ved Island som er så kraftig at det pumper opp sønnavind over hele Norskehavet, Nordsjøen, UK og Skandinavia.

Tabellen din illustrerer jo det samme: Det er ikke mulig at det kan være nordlig vind KUN på Gullfaks, mens det er sønnavind på samtlige andre observasjonssteder i nærheten. (I så fall må polarfronten ha slått skikkelig krøll på seg, og dannet et ultra-lokalt og særdeles kraftig lavtrykk like øst for Gullfaks, som ikke er oppdaget av noen meteorologer...)

Ble ringt opp i dag av marina-eier. Vedkommende fortalte det hadde blåst 22 m/s i havnen, og en del preseninger hadde blitt ødelagt. Selvfølgelig gjaldt det også preseningen på Bavarian. Fikk

beskjed litt sent idag. Skulle fått dratt idag, men er trener for 2 G14 lag, og "ikke mulighet for å stikke av gårde". Ble forsikret på forhånd att de har sikret restene. I morgen fjernes burkaen,

sprayhooden går opp igjen.

10-11 mil hver vei, da venter jeg til det verste er over, hvis det går ann. Men "værnisse" Thor

for holde oss oppdatert, slik at når snøen er på fremgang. Da skal burkaen opp igjen.

Og Bitteliten, kan ikke se fordelen ved å ha båten inne :crazy: .

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...