Jump to content

FULL storm, kan hende STERK storm.......(søn 10/12-06) !

Ficher

Recommended Posts

Ok, får vi en orkan som den vi hadde 1. nyttårsdag 1992 så er det verdt omtale. Men dette - det er slik det skal være på vestlandet i desember...

Var selv på Nordvestlandet under orkanen, men var det 1 nytttårsdag 1992? Trodde det var 1990, men hukommelsen er ikke som den aldri har vært.

Bor nå i Oslo og legger stadig merke til at man her omtaler alt over bris som storm, senest på Aker Brygge for noen dager siden. Da blåste det 8 - 10 m/s, noen hvite bølgetopper og masse leven i billige presenninger.

Som det sies i et annet innlegg, alt oppleves vel ut fra ens egen erfaring, har krysset Nord - Atlanteren to ganger vinterstid, ingen fornøyelse, selv ombord i en fullastet 50 000 tonner.

Ser at nokon prøver å framstå som hardhausar og meiner veret ikkje er noko problem, eller at det faktisk er heilt normalt. Eg trur ein skal ha så pass respekt for andre båtfolk at når veret oppleves som problematisk, så er det det, for den det gjeld.

Mulig det er mitt innlegg du sikter til. Prøver ikke å framstå som noen hardhaus, og finner det underlig om innlegget kan tolkes i den retning. Og er helt på linje med at en skal ha respekt for vær og vind og at det tolkes individuelt.

Mitt hovedpoeng var den massive pressedekningen av uværet i det siste. Ja, det har vært mye ruskevær, men å hause dette opp til monsterstorm og monstervær er å dra det veldig langt. Slikt vær har de som bor på Vestlandet levd med i generasjoner, uten at det har vært laget noe stort oppstuss av det. Det gjelder å se ting i perspektiv. Om en ny orkan skulle ramme, hvilke kraftuttrykk er da igjen når en normal vinterstorm er monsterstorm...?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du har ett poeng roesok. Det blir litt som når dagspressen skriver om utviklingen i Norsk økonomi og kursendring på den norske krona.

Stiger den norske krona i verdi i forhold til Euro og Dollar skriver avisen dommedags profetier om norsk eksportindustri samt tapte oljeinntekter. Synker krona i verdi så blir alle importerte varer SÅ mye dyrere at det er krise det og.

Det har noe med disse STORE OVERSKRIFTENE og salg aviser og sendetid å gjøre.

I disse dager spekulerer pressen i folks frykt for klimaendringer

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Har fulgt med båten idag. Ligger ganske fint, men blir litt forvirret av de forkjellige værmeldingene. met.no sier at det skal bli 20m/s ut over natten, mens andre detter helt ned i 11m/s. Hvem skal jeg stole på?

Stol på gikta. ¨

(OK da, bare tull, men det ble da innlegg nr 100 og to striper på jakka !!)

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg har rettet opp linken til bildet, slik at det nå linker direkte til opprinnelig sted, og ikke til kopien på baatplassen. Ingen ser forsjell men .. OK?

Hei Lasse,

Her ser jeg muligheten for å lære noe nytt. Kan du legge link direkte til bilder som alt ligger på nettet? Jeg trodde du MÅTTE laste disse opp på båtplassen. Hvordan gjør du dette?

Når vi i tillegg har personer her på båtplassen som har sett det som din oppgave å gå rundt å kalle oss lovlydige borgere for tyver fordi vi legger feil linker til bilder som alt ligger ute på nettet hadde det vært fint med litt assistanse her.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tror ikke du skal ta det så tungt om du blir kalt for både det ene og det andre av enkelte her, vi er mange som har fått høre dette tidligere. Jeg sjekker hvem som skriver det.. og ser jeg noe kjent der, tenker jeg jo selvsagt mitt :lol:

Du kan linke til eksterne sider på samme måte som du linker til bilder her, bare benytte den eksterne linken. Så du unngår å bli stemplet som en tyv :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei SF

Her ser jeg muligheten for å lære noe nytt. Kan du legge link direkte til bilder som alt ligger på nettet? Jeg trodde du MÅTTE laste disse opp på båtplassen. Hvordan gjør du dette?

1. Du finner adressen til bildet du vil linke inn vha styrbord musetast + egenskaper på bildet.

2. Du merker av der det står "adreese(URL)" og bruker copy

3. Du trykker på knappen "sett inn bilde" på baatplassen.

4. Du limer inn den adressen du kopierte i popupbildet som kommer fram når du har trykket på bilde knappen.

puhhh ...

Alltid vanskelig å forklare slike prosedyrer vha ord.

Når vi i tillegg har personer her på båtplassen som har sett det som din oppgave å gå rundt å kalle oss lovlydige borgere for tyver fordi vi legger feil linker til bilder som alt ligger ute på nettet hadde det vært fint med litt assistanse her.

Reglene på dette området er uklare, og jurudiske eksperterter strides om hva som er lov/ikke lov.

(Nå får vi sikkert en laaaaaaaang diskusjon om dette i denne tråden :lol: )

Et ønske for julen: Kan vi holde oss til været i denne tråden, og ta jus'en i en annen tråd?

Bare en liten ting her, hvis en gjør det på denne måten, så kan jo bilde forsvinne, i og med at linken kan "dø"!

Var ikke vitsen ved at vi ikke kunne slette bilder fra båtplass serveren at noen tråder da kunne bli litt "rare". Hvis en gjør det slik Lasse beskriver har en jo ikke kontroll over bilde lenger?

Det er riktig det, men om vi laster bildet på denne serveren så er vi pr. definisjon tyver, i allefall i enkeltes øyne. Sa da kan det nok bli slik som beskriver at vi kan risikere at bildet forsvinner med tid og stund.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En ting er fraværet av hvit jul, jeg er ikke så opptatt av det kalde hvite, så det kan dere ha for meg. Men hvordan blir det med generell nedbør i jula? Her planlegges det å fylle båten med mat og drikke og bli borte fra før jul til etter nyttår. Da er det litt utrivelig hvis det skal regne hele tiden. Men for all del, det er jo bare å åpne en flaske til hvis det er for guffent å flytte båten til en ny havn. :cool:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

En ting er fraværet av hvit jul, jeg er ikke så opptatt av det kalde hvite, så det kan dere ha for meg. Men hvordan blir det med generell nedbør i jula? Her planlegges det å fylle båten med mat og drikke og bli borte fra før jul til etter nyttår. Da er det litt utrivelig hvis det skal regne hele tiden. Men for all del, det er jo bare å åpne en flaske til hvis det er for guffent å flytte båten til en ny havn. :cool:

Her er de neste 10 dager...... http://weather.yahoo.com/forecast/NOXX0029.html

I går holdt jeg dype samtaler med bikkja i garasjen med dertil hørende kaffe,røyketobakk og med motorsykkelen putrende tomgang. Etterpå var det mating av skjæra og litt godsnakk med henne på terassen. Som regel stemmer det så nogenlunde. Untatt i fjor for da blei skjæra så flau at hun dro på seg varmedressen sin og hun kom først tilbake i november.( Dette rituaelt har hatt andre tvilere enn deg - se i Været i Vestfold tråden)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...