Jump to content

FULL storm, kan hende STERK storm.......(søn 10/12-06) !

Ficher

Recommended Posts

Mitt hovedpoeng var den massive pressedekningen av uværet i det siste. Ja, det har vært mye ruskevær, men å hause dette opp til monsterstorm og monstervær er å dra det veldig langt.

Akkurat det, kan eg vera enig i.

Og gratulerer med ny stripe! :cheers:

Men i 1982 var det 84 dager med sammenhengende regn... (alt var så mye værre før :lol: )

Akk, det var den gong eg var ung og såg lyst på livet... :wink:

Redigert av janb (see edit history)
Ny storm på vei

Dette ser ganske dramatisk ut, sier meteorologene.

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article832796.ece

Det samme vises her på THEYR.net http://www.theyr.net/members/home.asp . Fra ca kl 1500 til kl 23 00 på torsdag vil vinden Midt-Norge være sterkest. På tabellen viser den ORKAN ( over 64 knop) rett utfor kysten av Helgeland . ( håper ikke den sterkeste vinden treffer land )

P.S .... håper denne tråden kan fårebygge skader på båter o.l

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå kommer 25 meters-bølger....... En uvanlig kraftig storm, sier værmelderne om bølger på 25 meter som truer Norge. Se hvor det blir verst.

HER....

http://pub.tv2.no/TV2/storm/nyheter/article832875.ece

Redigert av Ficher (see edit history)

Skal ikke ha mere drittvær nå. 10 mil frem og 10 tilbake. Var der idag, det kom vind/regn, med

bra tak i preseningen. Holdt på å ta den av idag, begynne å polere for å vente på sommeren :eek: .

Men det er en drøm, men 6,5 grader ikke dumt det heller.

Ellers tror jeg det har blitt solgt mange preseninger i det siste. Har flenge på 1m, men skal ned til

helgen igjen, for å ta bedre sjekk når det er lyst.

La på ekstra fortøyning. Har doble i baug akter, spring, og midtskips fortøyning

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg har rettet opp linken til bildet, slik at det nå linker direkte til opprinnelig sted, og ikke til kopien på baatplassen. Ingen ser forsjell men .. OK?

Juridisk sett vil jeg tro det på helt feil side av grensen fortsatt.

Det er faktisk et åndsverk, å linke til dette uten tillatelse er nok veldig uheldig.

Juridisk sett vil jeg tro det på helt feil side av grensen fortsatt.

Det er faktisk et åndsverk, å linke til dette uten tillatelse er nok veldig uheldig.

:nonod::nonod::nonod: Ja hva skal en si, nå TROR du hva som er rett og galt. :headbang::headbang:

Prøver meg på et lite innlegg med link direkte til bilde men nå er det visst gale det og :crazy:

Storm varsler storm igjen

storm_271006kv_136__151090i.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Prøver meg på et lite innlegg med link direkte til bilde men nå er det visst gale det og :crazy:

No er me litt OT, men dette er ein interessant diskusjon:

Det virkar kanskje rart, men mykje tyder på at dette kan vera i strid med Åndsverkloven. Den slår fast at fotografi og fotografiske verk ikkje kan publiserast utan løyve frå opphavsmann. Sjølv om ein linkar direkte til "den offisielle" publiseringa, så vil å legga bildet ut på eit anna web-område kunna oppfattast som "tjuveri". Særskilt ille vil det framstå, når ein heller ikkje krediterer fotograf og/eller kor bildet er henta frå.

Merk at Stavanger Aftenblad, som dei fleste andre nettaviser, nederst på sida har tekst av typen "Alt innhold er opphavsrettbeskyttet".

Det er også verdt å merka seg at ein evt. reaksjon frå rettighetshavaren (i dette tilfellet Aftenbladet og deire fotograf) ikkje vil retta seg mot den som har lagt bildet ut (sjølv om han ikkje var anonym). Det er dei ansvarlege for baatplassen.no som får smellen. Normalt vil ein slik reaksjon vera eit sivilt pengekrav.

No trur eg ikkje denne saka er stor nok til at det er fare for nokon reaksjon eller krav. Det er også formildande at SF har lagt linkar til sidene der bildene er henta frå. Men skulle han vore på den heilt sikre sida, burde han nøyd seg med det. :nono:

Dette er likevel eit omstridd tema her i landet for tida. Det har blitt aktualisert med lanseringa av norske Google News, der Google linkar bilder direkte frå ulike nettaviser. Dette har skapt sterke reaksjonar, spesielt frå pressefotografane og Norsk Journalistlag. Men linking av bilder skjer også på andre seriøse nettstadar. Dette kan ein lesa meir om her.

Redigert av janb (see edit history)

Det er som du sier et omstridt tema, og jeg mener man må skille på flere ting her:

- Bruk av andres bilder i komersiell hensikt, konkurranse osv.

- Hotlinking kontra kopiering av bildet til annen server.

Hotlinking slik det ble gjort tidligere i denne tråden finnes det greie tekniske løsninger for å forhindre. Dersom f.eks en avis ikke ønsker at andre skal hotlinke avisens bilder kan de sette opp webserveren sin til å forby hotlinking. Dette har vi gjort her på baatplassen - først og fremst for å spare båndbredde.

Hvorfor gjør ikke avisene det samme hvis de ikke godtar at bildene deres vises på andre nettsider?

Dette blir litt analogt med bruk av åpne nett som ikke er sikret.

Jeg ønsker at man i størst mulig grad benytter hotlinking framfor å kopiere bildet, og at man ved hotlinking angir kilde. (f.eks skriver kilde: dagbadet.no under bildet.

Vi som drifter baatplassen har ingen mulighet til å følge med på dette med den trafikkmegden vi har idag, og jeg er heller ikke særlig bekymret for dette, så lenge det tillates tjenester som f.eks google bilder.

Hvis noen på død og liv ønsker å drive lange diskusjoner om dette, oppfordrer jeg på det sterkeste til at man tar den diskujsonen i en egen tråd, framfor å avspore en tråd hver gang man ser et bilde fra en avis.

:sailing: Lasse

Hei, mine noe skarpe innlegg var ikke ment å latterliggjøre verken "åndsverklova" eller annet. Dette var en reaksjon mot innlegg fra en annen meningsytrer på siden som velger å kalle meg tyv for å ha lagt ut bilder og link til bilder fra andre nettsider her på denne nettsiden. Bilder som kan ha interesse for det båtinteresserte folk. Dersom noen mener dette er galt så kom gjerne med saklige innlegg i så måte. Men ikke kall meg tyv og tro at du ikke får en reaksjon. :boxing: Følgende sitat oppfattet jeg som ikke annet enn oppgulp: :puke:

"Mon tro hva denne Arnt Olav Klippenberg synes om bildetyver..

Det blir han sikkert, men ikke for at folk rapper bilder derfra, vil jeg tro."

Her er det ingen belysning av saken, kun et stikk og to mot meg. Klart jeg ble irritert. :nono:

Lasse sitt innspill og ditt Janb er saklig og greit i så måte. Her er det tydelig at tema er omdiskutert og det må bli opptil de ansvarlige for siden og definere hvilket nivå vi som brukere av siden skal legge oss på.

Spørsmålet er om vi har målsetning om å imøtekomme Norsk Journalistlags mer enn Sesam og Kvasir, Sjef i Sesam M. Rohde uttaler følgende til Journalisten.no :

"Vi og våre advokater har brukt mye tid på å få klargjort hva som er lov. Det er ingen klare føringer i regelverket, mener Rohde.

- Så lenge vi viser bildene så smått og har en lenke som loser trafikken til originalsiden, oppfatter vi at det har vi lov til, sier han og legger til at Sesam er veldig oppmerksomme på å følge eventuelle endringer i regelverket. "

Med andre ord er det ingen rettspraksis som skulle tilsi at "Lasse sin metode" for direktelink til bilder er ulovlig.

Da kan vi vell bare gi gass da!?!?

Hvordan går det med været forresten, hører at det skal bli ny storm på nordvestlandet i kveld

:rolleyes:

Redigert: Så ikke Lasse sitt siste innlegg før jeg la inn denne. Enig i at dette er en avsporing men kunne ikke dy meg når først kommentarene fra Anonym kom :rolleyes:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Noen som har merket noe til stormen her i Bergens området da?

Her hvor jeg sitter (nord i Øygarden) er der ikke mye å merke, men vi er jo vant til kraftig vind. Men rett skal være rett, der blåser ganske friskt ute nu. Var nett å sjekkede båten, den hadde det helt fint, men så er ikke vestenvind den verste vindretning i havnen våres. Tror det går bra denne gang også.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Noen som har merket noe til stormen her i Bergens området da?

Vindretningen er nok den verste som kan skje for min del, og etter stormen hadde ene pullerten blitt revet av! (tauet holder 12 tonn og var uskadd :cool: ).

Når jeg i dag skulle montere nye, viste det seg at pullerten var montert med 2 stk 5mm messingskruer, (WTF!) og skruene hadde da røket tvers av.

Tror disse er orginale og ikke montert noe jalla i ettertid, men vet ikke. I alle fall: pullertene ble skiftet ut med nye, og satt inn 8mm syrefaste istedet...

Tøff film.........her er mer. ( om du ikke har sett de)

:yesnod::yesnod: ...dette har jeg også tenkt på ..... og kommer til og gjør det en stormfull dag jeg får tid. ( taxi fra Hanasand....... :lol: )

Fikk være med en supplybåt i vinter (5 dager), da hadde vi over 60 knops vind på turen hjem( 64 knop er orkan). Dette var en opplevelse for livet, samt det ble mye god film.

SE LINK/ FILM.... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=supplybåt ( Stril Myster film)

• 2 uker senere...

Etter en dag ombord i båten , har det øka og øka på med vind . I havna her så kommer den fra land ,sør /sørøst . Men det røsker godt i skuta ja , så det er godt den ikke kommer rett inn fra nord . Så kansje et tips er å huske på båten sin , men dem fleste her har vel stort sett full kontroll vil jeg tru . Hørte i havna at det er meldt mere vind , så da vil det vel dra godt nede i havna . Kan jo være lurt å ta en tur vis det det drar på mere , eller vis dere ligger litt utsatt til .

:fireworks1: Ønsker alle på BP et riktig godt nytt båt år :newyearcheers:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Vinden har ligget på rundt 12 - 14 m/s i dag med kast på rundt 17-18.

Dette i flg. den nye værstasjonen jeg satte opp julaften. Den logger via Pcen slik at jeg kan gå tilbake å se hvordan været har vært hver 1/2 time hele døgnet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...